Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å finne jøde i min slekt


Sarah Aga
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Før jeg reiste til Israel, sa min tante at min tipp-oldefar var jøde.

Nå lurer jeg på om det virkelig kan stemme eller ei.

Han skulle visst ha flyktet fra Frankrike, tidlig på 1800-tallet, om jeg ikke tar feil.

Min farmor ble født 30.10.1919, pikenavnet var Britta Landsnes.

Foreldrene var Lars og Anna Landsnes.

Hvem av Brittas foreldre som hadde jødefaren, er jeg noe usikker på.

Ei heller vet jeg pikenavnet til Anna Landsnes.

De holdt en stor gård et sted rundt om Stavanger et sted.

 

All tips og hjelp tas hjertelig imot!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at Brita er født 31. okt. 1919 på Tastad i Hetland, foreldre Lars Landsnes og Anna f. Haaland. Lars og Anna gifter seg i Hetland 21. aug. 1914, og her ser vi at Lars, f. 1883 på Tastad, er sønn av Lars Landsnes, mens Anna, f. 1891 i Varhaug, er datter av Albret Varhaug. Ut fra det er det vel relativt enkelt å finne fram i kirkebøker og folketellinger. Jeg er sett litt bakover, men ikke funnet noe som tyder på at noen har kommet fra Frankrike. Men jeg har ikke lett veldig grundig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Sarah.

 

Her er digitalarkivets startside:

http://www.arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet

 

Familien til Anna i 1910:

http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036627001495/

 

Her er lenke til kirkebøkene for Rogaland. For å finne dåpen til Anna skal du vel se under Hå/Varhaug på listen: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_fylke=11&idx_kilde=Alle&idx_periode=&idx_textsearch=&js=j

 

 

Lykke til. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så snilt av dere å hjelpe en vilkårlig person på dette forumet!

Jeg setter veldig pris på det.

Takk for sist informasjon, det hjalp å få et ordentlig etternavn på Albert.

Det som slår meg dog,

er at de var så ufattelig gamle da de fekk barn!

Det kan forklare litt hvorfor jeg føler meg så treg tidvis, haha.

 

Jeg finner ingen jøde sålangt, men jeg skal lete videre!

 

Takk igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albret Olsen Håland er født på Ree i Time den 2. februar 1850 og døde på Erga i Klepp 12. januar 1926. Han giftet seg 5. november 1874 med Berta Olina Pedersdatter Rosland. Hun er født 16. september 1853 på Rosland i Klepp og døde i 21. februar 1933. Begge er gravlagt på Orre i Klepp iflg. gravminner.

Paret fekk 11 barn iflg. bygdebok for Varhaug. Anna er nr. 9.

Albert sine foreldre er Ole Olsson Ree som er døypt 11. juli 1810 og døde på Ree i Time 22. august 1859. Han er født på Gullhaug, Sør-Tjemsland i Varhaug og giftet 13. november 1837 med Rakel Gjermundsdatter Voll fra Voll i Varhaug. Hun var døypt 15. mars 1812 og døde på Ree 15. september 1855. Bygdeboken opplyser om 4 barn og Albret er yngst.

Berta Oline sine foreldre er Peder Berntson Rosland og Ester Malene Svendsdatter Opstad. Peder er født på Engelsvoll i Klepp i 1812, døypt 21. november. Ester Malene er født i 1811, døypt 28. april. Jeg har ikke vielsedag og dødsdag for dette ekteparet, men minst 5 barn.

 

Legger med kopi av dødsannonse for Albret:

post-211-0-66714800-1317077870_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt fantastisk!

Så bra at det finnes slike spesielt interesserte som deg, Gaute, og forsåvidt resten av dere.

Synes både Rakel og Ester navnet er litt mistenksomt hebraisk-

var det vanlig for sin tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner så langt ikke spor etter noen jøde på Jæren.

 

Lars Landsnes bor i 1910 på Tasta. Denne gården har vært i slektens eie fra ca. 1850 iflg. Norges Bebyggelse, som kom ut 1 1958. På bruk 2 og 28 bodde (1958) 2 av søskene til Brita. Brita har navnet etter sin farmor.

 

1910: http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036634005899/

 

1900: http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=1126&kenr=008&bnr=0002&lnr=00

 

Her har vi fra Jelsa bygdebok:

 

Bruksnr. 2 av Landsnes.

17. Lars Olson

f. 1803 i Hjelmelandsvågen, son av gjestgjevar Ola Tollefson Sandsberg og kona Johanna Larsdtr. Berakvam (sjå Berakvam 8 d), overtok br.nr. 2 (eller løpenr. 89) i 1838 (sjå 13).

 

Lars Olson var smed av yrke då han i 1832 vart gift med Liva Larsdotter Hamra. Dei kjøpte og brukte då ein part av Lovra. Men kjøpte i 1838 halvparten av Landsnes og flytte dit. Barn:

 

a.Ola f. 1833 på Lovra, seinare bonde Landsnes (18).

b.Lars f. 1838, busett Tasta som bonde og skinnhandlar, vart ofte kalla Skinnlars.

c.Lars Johan f. 1841, var i England i 1875.

d.Liva Johanna f. 1843, g. m. Ola Olson Hapnes, f. på Øie i Hjelmeland.

e.Ludvig f. 1845, borgar av Stavanger i 1870, reiste seinare til U. S. A.

f.Berta Ragnhild f. 1847, ug. i 1881.

g.Osmund Andreas f. 1849, d. spebarn.

Lars Olson Landsnes døydde i 1863 60 år gamal, Liva Larsdotter i 1880 73 år gamal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes både Rakel og Ester navnet er litt mistenksomt hebraisk-

Det har vel vært ganske vanlig med bibelske navn i vårt land, uten at familiene behøver å ha jødiske røtter. Du har jo også et bibelsk navn. Og vi har et barnebarn som heter Isak. Min kone hadde to tanter som het Ester og Rakel. Men vi vet ikke om noen jødiske røtter i våre familier.

 

Før 1851 hadde ikke jøder adgang til Norge (dessverre), eller gjaldt det bare jesuitter? Du må da kanskje lete etter denne franskmannen etter 1851. Eller kan noen korrigere meg på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han flyktet, så det kan godt være at han tok i bruk sitt fransk pass(?) da han kom til Norge.

Men jeg vet sannelig ikke lenger.

Meget mulig hele jødefortellingen kun var en skrøne.

Litt trist, egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før 1851 hadde ikke jøder adgang til Norge (dessverre), eller gjaldt det bare jesuitter? Du må da kanskje lete etter denne franskmannen etter 1851. Eller kan noen korrigere meg på dette?

 

Det dreide seg om jøder, jesuitter og munkeordener. Men jøder som konverterte til kristendommen hadde adgang, etter som jeg skjønner. C.J. Hambros forfedre, for eksempel, var jøder, og konverterte til kristendommen på begynnelsen av 1800-tallet. Familien kom fra Danmark, og konverterte vel der før de kom til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens Aga sin far. Min onkel har kirkebøkene til hans slekt.

Jeg tror han hadde visst det da, om han har satt seg inn i dem.

Men for sikkerhets skyld kan jeg vel sende ham en mail, eller sjekke det her.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.