Gå til innhold
Arkivverket

Matrikkelnr. før og nå.


Mette Fausko
 Del

Recommended Posts

Kan noen gi meg et godt tips om hvordan jeg skal finne igjen en eiendom som i dag har bruks og gårdsnr.

Huset ble bygget i 1897 og da var det vel bare matrikkel nr.Matrikkel søk i 1950 går ikke, da Drammen ikke er med der.Må jeg til kommunen`

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje Statsarkivet på Kongsberg http://www.arkivverket.no/arkivverket/Tema/Eiendom/Hvordan-saa-huset-ut/Beskrivelser-av-hus

har branntakstprotokoller, slik som finnes på Oslo byarkiv? Her kommer adressen fram ved søk på g. nr.

 

Branntakstregister: http://www.byarkivet.oslo.kommune.no/OBA/searchpage.asp?table=branntakst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matrikkelen 1950 (og de trykte matriklene på 1800-tallet) har ikke med byene.

 

Hvis du går inn på Skannede tinglysningsdokumenter og velger panteregistre for Buskerud, vil du finne panteregistre for Drammen som går et godt stykke inn på 1900-tallet http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_primreg=kilde&idx_fylke=6&idx_textsearch=&js=j De nyeste vil trolig ha en henvisning til gammelt matrikkelnummer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere begge. Jeg har sett i panteregisteret, men kan ikke finne matrikkelnr. og da er jeg like langt.Datteren min har kjøpt hus i dag og da blir mor nysgjerrig på hvem som har bodd der før. Får smøre meg med tolmodighet til de får alle papirene. :rolleyes:

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke om det er Bragernes eller Strømsø du er interessert i, men hvis du f.eks. ser på panteregister V 8 for Bragernes, er det der bare oppgitt gateadresse, mens i V 6a er det oppgitt både gateadresse og matrikkelnummer. Gateadressen burde i hvert fall være et greit utgangspunkt, hvis ikke det har vært en navneendring på det aktuelle gateløpet siden 1897.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge Drammen byleksikon har gaten vært en del av veinettet fra Drammen til Skoger. Om det var Styremosvei eller Frydenberg før 1923 er jeg ikke sikker på, men fra 1923 var navnet paaverudveien, men det ble litt senere omgjort til Markusveien, som den fremdeles heter. Jeg er på jakt etter nr. 51. Den ligger på Strømsø,i området Verven/Frydenhaug.Idag er G.nr. 111 og br.nr.473.

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de skannede panteregistrene (og de tilhørende -bøkene) bare går til rundt 1950, for hele landet. Hvis du tar kontakt med Statsarkivet i Kongsberg, har de kanskje noe nyere.

 

I dag ser Drammen kommune ut til å ha ansvaret for tinglysningen og vedlikehold av matrikkelen: "Kart og geodata har ansvar for forvaltning av matrikkelsystemet i Drammen og legger fortløpende inn endringer og nye opplysninger."

 

Hvis du klarer å spore eiendommen tilbake til rundt 1950, vil den kanskje være enklere å finne også i panteregistrene som er skannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de skannede panteregistrene (og de tilhørende -bøkene) bare går til rundt 1950, for hele landet. Hvis du tar kontakt med Statsarkivet i Kongsberg, har de kanskje noe nyere.

 

I dag ser Drammen kommune ut til å ha ansvaret for tinglysningen og vedlikehold av matrikkelen: "Kart og geodata har ansvar for forvaltning av matrikkelsystemet i Drammen og legger fortløpende inn endringer og nye opplysninger."

 

Hvis du klarer å spore eiendommen tilbake til rundt 1950, vil den kanskje være enklere å finne også i panteregistrene som er skannet.

 

takk skal du ha for all hjelp.

mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag ser Drammen kommune ut til å ha ansvaret for tinglysningen og vedlikehold av matrikkelen: "Kart og geodata har ansvar for forvaltning av matrikkelsystemet i Drammen og legger fortløpende inn endringer og nye opplysninger."

Tinglysing er det Statens Kartverk som handterer, og dei har òg sentralt ansvar for matrikkelen. Lokalt er det kommunen som er ansvarleg for matrikkelføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinglysing er det Statens Kartverk som handterer, og dei har òg sentralt ansvar for matrikkelen. Lokalt er det kommunen som er ansvarleg for matrikkelføring.

 

Takk for korreksjon, jeg syntes ikke dette fremkom spesielt klart på Drammen kommunes hjemmeside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.