Gå til innhold
Arkivverket

Rostad barnehjem, Inderøy


Marianne Hella
 Del

Recommended Posts

Er det noen som har opplysninger om Rostad barnehjem på Inderøy?

Jeg har googlet og lest mye, og funnet hvem som bodde der i FT1910, men nå er jeg ute etter andre kilder. Det skal bl a ha vært sendt et radioprogram på 70-80-tallet, sikkert i NRK Trøndelag, om stedet.

Min mormor kom dit som tjenestejente i 1913, men jeg har ikke veldig mange opplysninger om tiden hennes der, og vil gjerne vite mer. Det bør vel finnes papirer/protokoller fra barnehjemmet, tro om de kan være i et arkiv i Trondheim? Noen som vet hvordan jeg finner ut dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle: beklager dobbeltregistrering og tomme innlegg - har ikke vært så mye inne i den nye løsningen.

 

Til Asbjørn Værnes: Takk for svaret. Ja, det ligger nok mye materiale som ikke er tilgjengelig, som handler om barna på barnehjemmet. Dette får man vel ikke innsyn i uten å være en forsker eller lignende, antar jeg? Men jeg er jo egentlig ikke så interessert i den taushetsbelagte informasjonen - mer i forhold som gjerne kunne vært offentlige, som tjenestefolkets kår og oppgaver, generelle forhold ved barnehjemmet og så videre. Det er jo en trist bakgrunn, da barna var omstreiferbarn (av taterslekt, for det meste?) som ble tatt fra foreldrene og plassert på barnehjem for å fjernes fra taterlivet. Undres på hvordan det var der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første bestyreren på Rostad het Ebba Astrup. Hun ble også kalt "Astruppa", "Oppa" eller "Mor Rostad". Ved å google hennes navn finner man mye stoff om de første årene Rostad var eid av Foreningen til modarbeidelse af omstreifervæsenet, senere kalt Norsk Misjon Blant Hjemløse. Misjonens arkiv finnes på Riksarkivet. Iflg. denne nettsiden er det 80 års klausul på dokumenter i deres arkiv. Da burde det være mulig å få tilgang til mye materiale fram til 1931. Og det er vel det Marianne har bruk for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Ja, jeg har googlet masse, fant utrolig mye om frøken Astrup og hennes historie, gårdens historie osv. Jeg tror informasjon kan ligge i Statsarkivet i Trondheim, men jeg bor jo i Oslo... Dessuten er dette jo mye viktigere for dem som har hatt sin familie på dette barnehjemmet, min bestemor var jo en biperson, tror hun jobba på kjøkkenet. Er ikke sikker på hvor lenge hun ble der, men hun kom dit sommeren 1913, som syttenåring, og det var en stor begivenhet i hennes liv som hun fortalte meg meget livfullt om! I 1925 giftet hun seg med min bestefar som arbeidet på Mære landbruksskule, men jeg vet ikke om hun var på Rostad alle årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...

Hei er det noen kjente igjen eller noen som kan sette meg i kontakt med de som var her da jeg var her:)? Tidlig 90 tallet,dette var en veldig lærerik tid å ønsker gjerne kontakt håper alle har det bra hilsen Sølve Øygarden 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Sølve Øygarden skrev:

Hei er det noen kjente igjen eller noen som kan sette meg i kontakt med de som var her da jeg var her:)? Tidlig 90 tallet,dette var en veldig lærerik tid å ønsker gjerne kontakt håper alle har det bra hilsen Sølve Øygarden 

 

Hint! 

 

Husk at nålevende ikke skal omtales på forumet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.