Gå til innhold
Arkivverket

Johan Jørgensen Sjøvollen (f.ca. 1631), Brekken, Røros


Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

I 1701-manntallet for Røros finner vi Johan Jørgensen, 60 år, Sjøvollen i Brekken. Han hadde sønnen Nils, 23 år, boende hjemme, men jeg har ved hjelp av andre kilder funnet 3-4 andre sønner i tillegg. Her er det jeg vet om sønnene:

 


  1.  
  2. Jon, f.ca.1670 (Brekken?), d.1735 på Kongsberg. Gruveknekt ved Røros kopperverk, understiger ved Årdal kopperverk og do. ved Kongsberg Sølvverk. G.m. Ingeborg Olsdatter. Etterslekt.
     
  3. Jørgen, f.ca.1671, d. 1729(?) på Røros(?). G.m.####. Etterslekt?
     
  4. Ole, f.ca.1674 (Brekken?), d.#### (hvor, når). Bergsknekt ved Røros kopperverk, gruvesmed ved Årdal kopperverk til 1717. Deretter reiste han til ####. G.m. Karen Nilsdatter. Etterslekt?
     
  5. Mikkel, f.ca.1678 (Brekken?), d.1740 på Kongsberg. Gruvearbeider ved Røros kopperverk, understiger ved Årdal kopperverk, do. ved Kongsberg Sølvverk. G.m. Marte Nilsdatter. Etterslekt.
     
  6. Nils, f.ca.1678 (Brekken?), d. #### (hvor, når). Hytteknekt ved Årdal kopperverk til 1717. Deretter reiste han til ####. G.m. Lisbet ####.

 

Er det noen som har vært borti denne familien om som kan hjelpe meg med noen av de opplysningene jeg mangler om sønnene til Johan Jørgensen Sjøvollen? Dessuten mangler jeg ganske mange opplysninger om Johan også: Hvem var kona hans? Hadde han døtre? Og hvem var han egentlig. Hadde han tilknytning til Røros kopperverk eller var han en vanlig bonde? Hvor kom han fra og når kom han til Sjøvollen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes vel muligens etterkommere etter Jørgen Johansen død 1729, men alt er usikkert av mangel på skifter. En Lisbet Andersdatter døde i 1738 som Jørgen Johansens enke. Det finnes ikke skifte etter noen av dem ved Gauldal fogderi.

 

En mulig sønn er Johan Jørgensen gift 1740 med Karen Henningsdatter. Disse har tre barn døpt: Lisbet 1741, Henning 1744 og Jørgen 1746. Karen Henningsdatter døde i 1747 28 år gammel, sannsynligvis datter av Henning Jonsen Brekken og Kirsti Nilsdatter. Ifølge skiftet etter Henning i 1738 hadde han en datter Karen på 21 år. Skifte etter Karen fant jeg heller ikke. Johan Jørgensen ble gift for andre med Agathe Caspersdatter. Johan Jørgensen Brekken døde i 1755 37 år gammel. Så lanngt ingen skifter.

 

Jørgen Johansen Brekken ble begravet 10/8-1794 50 år gammel. Ved Gauldal fogderi finnes et skifte etter ham 28/1 1795. Han etterlot seg kone Ingeborg Pedersdatter og barna Johan 23, Peder 18, Marit 21 og Kirsti 12 år. Barnas farbror Henning Johansen Brekken var deres formynder.

 

Johan Jørgensen Brekken død 1755 hadde muligens følgende søsken:

 

Anders Jørgensen Brekken gift 1740 med Lisbet Halvorsdatter. Anders Jørgensen Scot begravet 7/5 1769 61 år gammel. Ifølge skiftet etter Anders Jørgensen Skottgårdsbrekke hadde disse ni barn i live. Avdøde Anders Jørgensen hadde vært formynder for Olava Olsdatter, han var hennes morbror. Denne Olava må være datter av Ole Larsen Haas og Anneken Jørgensdatter.

 

Anneken Jørgensdatter gift med Ole Larsen Haas.

 

Mvh Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk, Astrid, for mange interessante opplysninger om Jørgen Johansen og hans familie. Uten skifter kan det bli en utfordring å finne bevis for at han var sønn av Johan Jørgensen Sjøvollen, men det hjelper alltid med slike detaljer som du har funnet fram. Hadde vi ennå kunnet knytte denne Jørgen til Sjøvollen på en eller annen måte, men hvis jeg ikke husker feil (har ikke Rørosboka her nå), så var Johan Jørgensen ikke eier av denne plassen. Han var vel heller en slags forvalter eller kanskje en vanlig leilending. Det kan kanskje tenkes at skattelister o.l. kan si noe om når han døde og hvem som overtok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.