Gå til innhold
Arkivverket

Noen som ønsker oppslag i Norges kjøpmenn, Akershus fylke?


Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

Jeg kan gjøre oppslag i nevnte bok, utgitt 1947.

 

Eksempel:

 

Oscar Bråthe. Firma: Oscar Bråthe, Åsvang, Ås st. Etabl. 1934. Radio, sport, elektrisk utstyr. (2 funksjonærer.)

 

Født 28.mars 1888 i Kråkstad av foreldre, gårdbruker Jens Kaspersen Bråthe og hustru Karen, f. Johansen.

 

Han har gj.gått tekn. aftenskole og hand.skole. Handelsbrev 1925. Forr. drives i egne lokaler.

 

Gift 14.nov. 1913 med Erlanda Bjum, f.21.mai 1888 i Oslo av foreldre maler Erland Bjum og hustru Karoline f. Monasen.

 

Så er det nevnt 2 barn med f.data.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Karin!

 

Harald Rustad. Eget firma. Haga st. Etabl. 1925. Ass. landhandleri. (1 funksjonær.)

 

Født 31.aug. 1895 på Gjerdrum av foreldre gårdbr. Ole Rustad og hustru Olava, f. Fjeldstad.

 

Han har gjennomgått handelsskole (Otto Treider) og har prakt. hos kjøpmann Georg Asper, Kløfta st. fra 1914-15, hos kjøpm. Hans Skjennum, Lunner 1915-19 og Gjerdrum Samvirkelag 1921-25. Han tok handelsbrev i 1924 og driver forr. i eget hus.

 

Gift 5.jan. 1930 med Helga Berg, f. 11.april 1902 på Gjerdrum av foreldre kjøpm. og gårdbr. O.Berg og hustru Inga f. Bjørtomt. Særint.: Musikk.

 

Her er nevnt 2 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karin

 

Studentene fra 1923, utgitt 1950:

 

Sigrid Elisabeth Streiff Hilton, f. Asper.

 

Bondekone, Kløfta st., f. 31-12-1902 i Ullensaker, dtr. av kjøpmann Georg Asper og Emma Lauten. Gift 1926 i Oslo med bonde Kaare Streiff Hilton, f. 28-12-1900 i Ullensaker, sønn av bonde Oluf Hilton (9.9.1857-1944) OG Sine Marie Streiff (29.5.1864-1928). Frogner skole/engelsklinja. - Kvinnelig Industriskole, husmorskole. Her er nevnt 2 barn.

 

Dett var dett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bestefar Johan Andersen kjøpte en landhandel på Rotnes i Nittedal i 1919. Eiendommen ble kalt "Hjørnet" eller "Rotneshjørnet". Hvem drev denne i 1947? Var det Hilda (f. 1880) og Johan Andersen (f. 1870), eller deres datter Bergljot (f. 1900) og hennes mann Gunnar Glømmi (f. 1899)? Deres sønn igjen - Knut Glømmi (f. 1922) - startet en sportsforretning i samme hus, ved siden av landhandleriet. Kan det ha vært så tidlig som i 1947? Kanskje landhandleriet var leid bort i 1947, f.eks. til en ved navn Hauge? Det vil være moro om du finner noe her, Carsten! (Landhandleriet opphørte for øvrig i 1968 til fordel for en utvidelse av sportsforretningen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag Aage

 

Nittedal:

 

Gunnar Glømmi. Eget firma. Nittedal st. Etabl. 1924. Bakeri (1 funksjonær).

 

Født 6-12-1899 i Nittedal av foreldre gårdbruker Andreas Glømmi og hustru f. Nyseth. Han har fagutdann. og har drevet egen forr. siden 1924. Bakeriet drives i egen gård. Styremedl. Nittedal Idrettsforening og Nittedal Ungdomskorps.

 

Gift med Bergliot Løvli, f. 21-1-1900 i Nittedal av foreldre rørlegger Johan Andersen og hustru Hilda, f. Lakserud. Barn: Odd f.2-7-1920, Knut f. 16-2-1922. Særint.: Musikk.

 

Norske skiløpere:

 

Knut Glømmi, kjøpmann, f.16-2-1922 (død 2004 iflg. Gravminner) i Nittedal. Hopp.

 

3.pr. LR gutter Hytlibakken 1933, 1.pr. LR Kolsås og LR Myrabakken 1938, 1.pr. jun.int. renn Thorsby, Sv., og Damenes pr. Nannestad 1940, 1.pr. LR Rankollen og 6.pr. Nydalsbakken 1946, 11.pr. int.renn Gråkallen 1947, 1.pr. DR Midstubakken og 3.pr. kl. A Borås, Sv. 1948. Har to 1.pr. fra LR gutter Bekkelaget. Deltatt 6 ganger i NM og 3 ganger i Holmenkollen.

 

Deltatt i fotball. Styremedlem i fotballgr. fra 1948, og i skigr. fra 1950.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk, Carsten! Dette var moro å få! Jeg er født i 1947 (altså 25 år etter min fetter Knut), og husker godt hvordan det var å stikke innom bakeriet til onkel Gunnar og få en pose ferske kakesmuler. Jeg har også som tenåring arbeidet i tante Bergliots landhandel (sommerjobb). Men jeg visste ikke så mye om fetter Knuts meritter i hoppbakken. Det var veldig flott å få dette, tusen takk! PS: Min mormors fødested var husmannsplassen Laskerud. Er det en skrivefeil i boka, eller har du bare tastet litt feil i farten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for din grundige jobb, Carsten, som du gjør helt gratis! Det er fantastisk.

Så får vi heller leve med at boka ikke har stavet min mormors fødested riktig, he he.

 

PS: Dødsåret til Knut er også riktig, jeg var i hans begravelse.

 

Men står det noe om hvem som drev kolonialforretningen (landhandelen) på Rotnes i 1947? Den var i samme hus som bakeriet og sportsforretningen.

Slår du opp etter etternavn? Da kan du kanskje prøve på navnet Hauge? (Men han kan ha kommet noen år senere.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.