Gå til innhold
Arkivverket

Karen Halvorsdatter Klyveberget


Inger Lise Larsen
 Del

Recommended Posts

Er det noen som vet hvor Karen Halvorsen Klyveberget, Solum i Telemark ble av?

 

Hun er f. 1795. på Vestsida i Porsgrunn dpt. 24.01.1796 vestre Porsgrunn kirke (Porsgrunn vestsida 1764-1814, 1796 s 171)

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7870&idx_id=7870&uid=ny&idx_side=-92

 

Hun var datter av Halvor Olsen Lunde/Klyveberget f. 1762 på Lunde i Melum, (s.a. Ole Gjestsen Melfald lille/Hustvet/Lunde og Karen Ellefsdtr. Lunde) og Anne Andersdatter Marumplass/Klyveberget f. 1764 på Marumeie, Melum (dtr.a.Anders Jacobsen Marumplass og Åse Tollefsdtr)

 

Karen hadde søsknene Ole f. 1792 Rønningen under Melfald, Melum, Åse Marie f 1798 på en plass under Klyve østre, Solum og Anders f. 1802 på Klyveberget.

 

Faren, Halvor Olsen, døde i 1804 på Klyveberget. Moren døde 1810 på Klyveberget, Solum

Ved skifte etter moren 31. juli 1810 på Klyveberget, Solum: Enka Anne Andersdtr død, ektemann Halvor Olsen død for lenge siden.

Barn: 1. Ole Halvorsen, 17,5 år; 2. Anders Halvorsen 7,5 år; 3. Karen Halvorsdtr. 14,5 år; 4. Aase Marie Halvorsdtr. 11,5 år. Alle barna var hjemmeværende. Verge for nr. 1 Ole Andersen Hesthauge u/Hustvet, for nr. 2 og 3 morbror Tollev Andersen Østvedt i Eidanger, for nr. 4 farbror Ole Andersen Hesthage u/gården Hustvedt i Solum. Brt: 98 rdl 64 sk/ Gjeld 21 rdl 46 sk. Huset var kjøpt av foreldrene og svarte avgift til eieren av Klyve gård

 

(Alle disse opplysningene er hentet fra Buverud, Solum slekt)

 

Er det noen som har noen opplysninger om denne Karen?

 

Mvh

 

Lise Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, sorry

 

Det er din side, Leif Biberg Kristensen, Solumslekt.

På Buverud, Holla og Lundeslekt, står masse linker, bl.a din Solumslekt, så ved en feiltagelse skrev jeg Buverud, Solumslekt, for jeg har lagt den inn som en favoritt og går bestandig inn den veien. Det skal ikke gjenta seg!!!!

 

Mvh

Lise L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper at du vanligvis er mer nøyaktig i dine kildehenvisninger.

 

Med et såvidt vanlig navn som Karen Halvorsdatter er det vanskelig å følge henne senere i livet. Jeg har notert ei «Karen Halvorsdatter Bjørntved 17 aar» som konfirmert i Solum 25.04.1813, det kan være henne, men foreløpig har jeg valgt å ikke knytte noen person opp mot denne innførselen. Hun ser ikke ut til å være gift i Solum hvor jeg har registrert vielser fram til 1833, men hun kan jo for eksempel være gift i Porsgrunn.

 

Så sant det ikke skulle dukke opp et skifte etter en barnløs søster eller bror, er nok det heteste tipset å lete blant vielser i Porsgrunn, og deretter se etter barnedåper hvor søsknene hennes kan være nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med:

(Gifte Solum 1814-1833, 1824 s. 204 nr. 22)

5. jan. 1825 Anders Nilsen, Øen, 21 år unk og Karen Halvorsdtr., Erikstad, pige, 27 år

 

Hun skal være født ca 1793-97 (kirkebok vielse og FT 1865 Solum)

 

Karen og Anders eldste datter kalles Anne.

Mor til Karen Halvorsdatter Klyveberget het Anne.

Karen Halvorsdatter Klyveberget er født 1795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være henne, men jeg kan ikke finne ett eneste holdepunkt som støtter en slik teori. Jeg forliter meg ganske mye på «fadderfaktoren»: Du vil som regel finne søsken blant fadderne i en barnedåp, ihvertfall dersom de befinner seg i nærheten. Kari har som nevnt søsknene Ole, Åse Maria og Anders. Av dem bør ihvertfall Åse Maria være en soleklar fadderkandidat, ettersom hun er Karis eneste søster og faktisk bor i det samme området. Men hva finner vi:

 

Kirkebok for 0818 Solum Mini 4 (1814-1833). Døpte side 90. Født 22.03.1825, døpt 08.05.1825: Nils, foreldre Anders Nilsen og Karen Halvorsdatter Erikstad Inderster. Faddere: Birte Stavdal, Anne Erikstad, Jens Almum, Jon Jonsen Erikstad, Abraham Jonsen Erikstad.

 

Kirkebok for 0818 Solum Mini 4 (1814-1833). Døpte side 140. Født 26.10.1828, døpt 16.11.1828: Anne, foreldre Anders Nilsen og Karen Halvorsdatter Asbomejet. Faddere: Kirsten Thomasdatter Marum, Maria Olsdatter Huustvedt, John Jacobsen Erikstad, Aasold Jacobsen Erikstad, Ole Pedersen Asbom.

 

Ingen Åse Maria her. Det er ingen nær familie som kan knyttes til fadderne, og dette gjør meg ganske sikker på at Kari Halvorsdatter «Erikstad» kommer utenbygds fra.

 

Ser vi på den annen side på Åse Marias barn, finner vi heller ingen Kari Halvorsdatter blant fadderne:

 

Kirkebok for 0818 Solum Mini 4 (1814-1833). Døpte side 89. Født 31.03.1825, døpt 01.05.1825: Anne, foreldre Lars Tostensen og Aase Maria Halvorsdatter Hustvedeiet. Faddere: Anne Hustved, Karen Tollevsdatter Hustved, Ole Andersen Hustved, Ole Strandmarken, Ole Tollevsen Bjørntved.

 

Kirkebok for 0818 Solum Mini 4 (1814-1833). Døpte side 131. Født 17.11.1827, døpt 25.12.1827: Kirsten Andrea, foreldre Laers Torstensen og Aase Maria Halvorsdatter Rogstad, Inderster. Faddere: Aavidt Sondresdatter Huustvedt, Maria Olsdatter Elseth, Ole Torstensen Meelfald, Anders Olsen Hestehougen, Laers Abrahamsen Hanes.

 

Kirkebok for 0818 Solum Mini 4 (1814-1833). Døpte side 160. Født 09.01.1831, døpt 03.04.1831: Marie, foreldre Laers Torstensen og Aase Maria Halvorsdatter Rogstad. Faddere: Kirsten Laersdatter Elseth, Marthe Maria Carlsdatter Elseth, Rasmus Olsen Gosodden, Peder Anundsen Gosodden, Anders Halvorsen Bjaaland.

 

Hvis Kari hadde befunnet seg i Solum i perioden 1825-31, så kan jeg ikke skjønne annet enn at hun burde båret fram ihvertfall ett av sine søsterbarn til dåpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med navneoppkallingen av eldste datteren? Er ikke det et holdepunkt?

 

Av ca 14000 registrerte kvinner har jeg 2703 ved navn Anne, altså bortimot 20 %. Mange av dem er helt sikkert dubletter, det er akkurat det at navnet er så vanlig som gjør det bortimot ubrukelig for identifikasjon. Hadde det vært et noe mer uvanlig navn kunne man kanskje lagt noen vekt på det, men å bruke akkurat dette navnet som indisium for oppkalling blir som å koke suppe på en spiker. For den saks skyld kan det like gjerne være mora til Anders som heter Anne, han har jeg heller ikke noen foreldre til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folketellingen av 1865 for Solum bekrefter at vår Karen Halvorsdatter var født i Solum:

 

Distriktsnr. Side Skuledistrikt Sokn Prestegjeld Gard Overskrift

723 8 182 Stavdal Kilebygden og Melum Solum Storodden (plads) 1

Personnr. Hushald Førenamn Etternamn Fam. stilling Yrke Sivilstand Alder Kjønn Fødestad

3806 4 1 Anders Niels. Husfader Husmand med Jord g 63 m Lier Prgj.

3807 5 Karen Halvorsd. hans Kone g 72 k Solum Prgj.

 

Av Karen Halvorsdatter Klyvebergets søsken ser det ikke ut til å være særlig bruk av familien(søskena) som faddere:

Søsteren Aase Marie døper sin sønn Halvor (1836) og sin datter Andrea (1840) uten bruk av søsken (heller ikke til sin mann) som faddere, men derimot folk fra nabogårdene (Rugstad, Skjelbred, Elset, Dalen).

Broren Ole døper sin sønn Halvor (1828) med kun bruk av yngstebror Anders som "familiefadder".

 

Karen og Anders Nilsen har faddere fra Marum, Erikstad, Asbom og Heia til sine barn. Karen bor på Erikstad da hun gifter seg (1825)

Ole Halvorsen Klyveberget har faddere fra Erikstad og Ødegården (1828). Vi ser dermed at de holder til i samme område på samme tid.

 

Anders Nilsens foreldre er Nils Olsen f. ca 1764 (oppholder seg i Sylling i Lier rundt 1800) og Tabitha Andersdatter f. 1772 i Hole.

 

Karen og Anders Nilsen kaller opp sin eldste sønn etter hans farfar, sin eldste datter etter hennes mormor (hvis min teori stemmer) og jente nr. 3 etter moren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folketellinga av 1865 er ikke til å stole på angående fødested, her har jeg funnet mange feil.

 

Det er mulig at teorien din stemmer, men jeg synes det er for lite hold i indisiene til at jeg vil gå god for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Leif biberg Kristensen sier at det er umulig å være sikker på om Karen Halvorsen Klyveberget er den samme som Karen Halvorsen som bode på Erikstad da hun giftet seg med Andes Nilsen

 

Har funnet en Fridrik Halvorsen Erikstad(eiet?) som giftet seg med Anne Jonsdtr. fra samme sted,16.1.1825. Forlovere Jacob Erikstad og Jon Jacobsen ibid.

Solum viede 1824 s 204 nr. 19

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1411&idx_id=1411&uid=ny&idx_side=-2

 

Jeg kan ikke se noen Frikdrik blant søskene til Karen Halvorsdatter Klyveberget, kan dette være en bror av Karen Halvorsdatter Erikstad, og kan dette si oss noe mer om hvem som er hvem

 

Har ikke funnet noen Fredrik Halvorsen Erikstad i Solumslekt, så kan dette hjelpe oss noe videre!!!!!

 

 

 

Mvh

 

Lise L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.