Gå til innhold
Arkivverket

Tore Eriksen og Ingeborg Jørgensdatter fra Ringebu


Trond Bækkevold
 Del

Recommended Posts

Tore Eriksen og Ingeborg Jørgensdatter ble gift 3. desember 1739 i Ringebu. Ingeborg var fra Holet i Ringebu, mens det er ukjent hvor Tore kom i fra. Han var ved vielsen soldat.

 

Vielsen: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9263&uid=ny&idx_side=-104

 

De får i perioden 1740 - 1751 barna Karen (dpt. 6. jan 1740), Erik (dpt. 30. mar 1744), Anne (dpt. 3. sep 1747), tvillingene Ole og Jørgen (dpt 14. sep 1749), og Jørgen (dpt. 30. jan 1751), alle døpt i Ringebu. Foreldrene er i denne perioden på plassene Holet, Brattåen, Korsstuen i Ringebu. Tvillingene dør ved årsskiftet 1749/1750.

 

Etter 1751 finner jeg ingen spor etter dem i Ringebu.

 

Erik og Anne kommer til Åmot i Østerdalen, men jeg finner ingen spor etter de andre i dette området.

 

Er det noen som vet hvor Tore Eriksem og Ingebor Jørgensdatter ble av?

 

Er det noen som har noen gode ideer om hvor man bør lete? Er det noen som kjenner befolkningsmobiliteten i området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel den samme Soldat Tore Eriksen som får en datter Siri utenfor ekteskap i 1738 i Ringebu - se innførsel nr.41 i høyre kolonne på pag.19 her - Ringebu, Ministerialbok nr. 2 (1734-1780), Fødte og døpte 1738, side 18-19.

 

Barnet ble døpt 10.august, og barnemoren Berte Olsdatter stod offentlig skrifte 11.mai samme år for å ha blitt beligget av soldat Tore Eriksen Braaten - se innførsel nr.3 i høyre kolonne på pag.438 her - samme kirkebok, Publice absolverede 1736-1740, side 438-439.

 

På hvilken gård eller plass i Åmot bodde Erik og Anne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hvor Tore Eriksen og Ingebor Jørgensdatter ble av?

 

Er det noen som har noen gode ideer om hvor man bør lete? Er det noen som kjenner befolkningsmobiliteten i området?

 

Nå er ikke jeg så lokalkjent i Ringebu at jeg på stående fot kan si hvor plassene Holet, Brattåen og Korsstuen ligger/lå, men husk at også Sollia på Østerdals-siden av fjellet på denne tiden hørte til Ringebu prestegjeld, og mange folk fra Ringebu finner man igjen i Sør-Østerdalen, særlig i Stor-Elvdal. Det faktum at barna Erik og Anne havnet i Åmot, kan jo være et indisium på at også foreldrene kom til Østerdalen. Mange gudbrandsdøler flyttet jo også nordover til Trøndelag og enda lengre nord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg så lokalkjent i Ringebu at jeg på stående fot kan si hvor plassene Holet, Brattåen og Korsstuen ligger/lå, men husk at også Sollia på Østerdals-siden av fjellet på denne tiden hørte til Ringebu prestegjeld, og mange folk fra Ringebu finner man igjen i Sør-Østerdalen, særlig i Stor-Elvdal. Det faktum at barna Erik og Anne havnet i Åmot, kan jo være et indisium på at også foreldrene kom til Østerdalen. Mange gudbrandsdøler flyttet jo også nordover til Trøndelag og enda lengre nord.

Takker for alle gode innspill. Deset i Åmot ser ut til å være et sentralt område for slekta. Det er her vi finner Erik i 1762, og Anne i 1801. Erik kommer til Berge i Nordre Osen i Åmot, der han er i 1801.

 

Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.