Gå til innhold
Arkivverket

Siri Thorstensdatter Hogstad-eie i Asker


Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Siri Thorstensdatter Hogstadeie i Asker døde 84 1/2 år gammel 5. april 1862. Dette stemmer veldig bra med Siri Tostensdatter Skånarud, født 19. og døpt 21. september 1777, datter av Tosten Hansen og Kirsti Hansdatter Skånarud.

Siri Torstendatter Engelsrud var 38 da hun giftet seg i Asker med Peder Thoresen Sandbakken 18. april 1816, og paret var husfolk på Hannevald da deres eneste (så vidt jeg kan skjønne) barn, Taasten, ble døpt i 1818. Han bor sammen med faren i 1865, men da er en nok usikker på navnet, for det står "Ellev?". Nåja, - det jeg lurer på, er om noen kjenner til denne familien. Peder døde i 1868, og da står det Hagestadbraaten, trur eg, men det er altså opphavet til Siri jeg lurer på. Er hun datter av Tosten på Skånarud, som er en av mine tipper? Siste gang jeg fant henne i Liers kirkebøker, var som fadder i en dåp i 1813, og da hadde hun "adresse" Bragernes.

 

Håpefull hilsen fraAstrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren til Siri døpt i Lier var gift 2 ganger med Ki®sti Hansdatter. 1.gang 27/7 1766 i Tranby med Kisti Hansdatter http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8438&idx_id=8438&uid=ny&idx_side=-17 og 2. gang 2/7 1791 Sylling med Kirsti Hansdt. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8439&idx_id=8439&uid=ny&idx_side=-159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at du fant flyttemeldingen, Berit - nå er jeg temmelig sikker på at Siri ER datter av Tosten og Kirsti "den første" på Skånarud. Hun som jeg nå tror er moren til Siri, Kisti/Kirsti/Kirstine (navnet varierer), var datter av Hans Andersen Bjørnsrud/Torsrud, og døde i juli 1790. Hans andre Kirsti TROR jeg er datter av Hans Rasmussen vest-Enger. Pussig med to koner med samme navn, men sikkert er stor fordel, også.....

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.