Gå til innhold
Arkivverket

Hans Andersen født i Kvernengen 8 jul 1818


Thor
 Del

Recommended Posts

Fant en internetside med slekta til en som ble kalt Hans Andersen Lier. Hans er i følge Furnes krkbok døpt 16 aug 1818 fra Kvernengen (nå Br-dal). Internetsiden oppgir mora å være Eli Knutsdatter fra mellom Børke i Veldre og faren å være Anders Nilsen Bjørke. Hans er født utenfor ekteskap. I følge krk boka for Furnes så er fadderene stort sett fra Kvernengen. Mora oppgis i kirkeboka å være fra Kvernengen. Fant henne ikke der i 1801. Så nære sognegrensa, så kan hun selvfølgelig være i Ringsaker i 1801, men som sagt, jeg tror ikke det er hun på Børke. Hans Andersen Kvernengen kjøpte senere Dal i Vardal.

 

Jeg tviler på at internetsiden er korrekt.

 

http://www.nermo.org/slekt/d0010/g0000051.html#I4403

 

Mitt spørsmål blir da: Hvem er foreldrene til Hans Andersen født i Kvernengen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er forunderlig her et at da han flytter ut fra Vang med sin familie, står det at han er født på Holen i Ringsaker. Der er Eli Knutsdatter fra Børke kone og da blir det viktig å avklare hvem moren er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ikke opplysningen som sier at Hans skulle være født i Holen? Utflyttinga sier ikke hvor født men,nevner at han flytter til Haukaasen i Veldre http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9060&idx_id=9060&uid=ny&idx_side=-474

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070512940080.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vanlig har du rett Else Kari. Men ser du på ft 1865, Lier i Veldre, så er han født i Vang ca 1816?. Da blir det to mulige foreldrepar. Ett i 1815 på vestre Snaterud-eie og altså en i 1818 på Kvernengen.

 

Hovedspørsmålet nå er hvem denne Eli Knutsdatter som blir mor er? Det finnes ikke EN peker mot Børke. Ingen av fadderene er fra Børke. Hva er det som sier at mora er fra Børke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja rett tror jeg ikke jeg har, for den Hans Andersen som kalles Lier og som flytter til Veldre er jo gift med ei anna dame ? Så det er ikke rett person, han er forøvrig 20 år ved vielsen med Sissel Sørensdtr i 1829, fra Tørudstad i Veldre,så han blir feil.

 

Når flytter denne Hans Andersen fra Vang? Og han var altså gift med ei Kari?

 

Enig i at Eli Knudsdtr heller skulle vært ei datter av Knud Eriksen Qvernengen,fadder for dette barnet Hans i 1818, men han hadde kanskje ikke noen datter Eli ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei Eli Knutsdatter ble gravlagt: 15051831 i Vang H,inderstpike Eli Knudsdtr Homelstad-eie, 60 Aar, død 05051831. Hvem er dette? Det er val hun som er på Kallerud i 1801? Er dette moren til Hans Andersen eller er det hun fra Børke? Det er vel helst bare disse to alternativene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fant jeg utflyttinga til rett Hans, skal visst stå født på Holen ser jeg, forrvirrende med at han kalles Hans Andersen Lier på denne nettsiden ! Hvorfor det mon tro? Vi må vel ikke glemme at Eli Knudsdtr kan mangle i 1801 tellinga eller tjene i et annet sogn, har du funnet Hans konfirmert?

Og hvis han var sønn av Eli Knudsdtr Børke,bruker på Holen, gift med Tidemann,skal han nevnes i skifte etter moren hvis det finnes, uægte eller ei har han arverett etter sin mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved vielsen mellom Hans og Kari i 1848 sies det også at Hans er fra Holen,gårdmannssønn. Og Eli kalles jo gårdmannsdatter i 1818 ved sønnens dåp, så det er mye som tyder på at dattera på Børke fikk en sønn i 1818, hun var jo hele 45 før hun giftet seg med Tidemann Olsen. Skal se om jeg finner et skifte. Men konfirmasjonen til Hans hadde vært grei å ha,for å se hvor han bor da, men jeg finner den ikke !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Andersen kalles Mellem Børke når han flytter til Karset i 1848 for å gifte seg med Kari, voks opp hos besteforeldrene kanskje ? Ellers nevnes det at han hadde kroget finger!! og at han flyttet til Ringsaker i 1834. Ser ut til at Eli på Mellem Børke er rett mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konfirmert i Vang 1833 da på Ingberg som foreldre bare nevnt pigen Eli Knudsdtr. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1494&idx_id=1494&uid=ny&idx_side=-172

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051003010249.jpg

Nevnt innflyttet til Ringsaker i 1834 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1494&idx_id=1494&uid=ny&idx_side=-468

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070512970565.jpg

Skal da til Mellemberg.

 

Når vi vet at Tidemann Olsen som var gift med Eli døde i 1833, så flyttet Hans kanskje nærmere sin mor for å hjelpe henne ? Den andre sønnen til Eli, Ole Tidemannsen var jo bare 4 år da faren døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er beviset på at Hans Andersen var sønn av Eli Knudsdtr Mellem Børke, i skiftet etter halvbroren Ole Tidemandsen i 1852 er farbroderen Hans Andersen Houg værge for et av barna.Houg var jo nettopp gården Hans Andersen Karset og kona Kari flyttet til i 1851. Nå får jeg neimen ikke til lenken men det står nederst på side 328a i skifteprotokoll nr 11 1845-1854.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men da skulle bordet vara dekke! Sjøl om hæn hadde krokete finger! Må si jeg syns den var litt artig, merkelig opplysning i en flyttemelding :-)

 

Svaret på hvorfor han kalles Lier ser jeg jo i innlegg 5 der du viser til ft 1865, han hadde jo Lier i Veldre da ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør jo også dokumenteres at det var Anders Bjørke som var faren. Gutta fra Bjørke hadde nok sterk kjønnsdrift. Broren Jens fikk også barn utenfor ekteskap.Jeg vet ikke sikkert, men tror det var Anders Nilsen eller en sønn, husker ikke det nå, som kom til ei kystbygd i NordTrøndelag, Kolvereid eller der om Kring - Nærøy? og ble gårdbruker. Da står det i bygdeboka som jeg leste for 20 år siden at de hadde hang til stordrift. Tror det endte med konkurs og at vedk døde i Kristiansund. (Barnløs??) I hvertfall, nevøen Tore fortæremeg, ble jo en av Hedemarkens rikeste menn! Eierskap i mølle, brenneri, glassverk, sanatorium, bryggeri og mye skog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom han var bruker på Haug, så kan det være fordi den gamle familien dro til Amerika på denne tiden. Før Torger Ingvoldsen dro til Amerika, så hadde også han to unger uttafor. Begge barna har etterkommerene lever i nærheten av Brumunddal. En trenger bare å titte ut av kjøkkenvinduet, så ser hun garden. Det er mange slekter som ikke flytter langt!

 

Ble han bruker på Haug, så tror jeg ikke det står i bygdeboka. Han kom altså senere til Lier og til slutt til Vardal.

 

Men jeg er ikke i stand til å dokumentere faren som kalles Kvernengen da Hans ble døpt. Imidlertid var Anders Bjørke sin søster kjærring i Kvernengen, så kanskje han oppholdt seg der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står nevnt at en Hans Andersen kjøpte Haug i 1852 men solgte allerede i 1855 til Kristian Toresen Enger gm Otilie Christiane Sophie Aarøe.

Anders sin søster Pernille ble gift med sønnen i Qvernengen ja, disse familiene kjente nok til hverandre ja,men jeg kjenner ikke opphavet til folket i Qvernengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sliter med opphavet til "møllerfolket" i Kvernenga. Det var folk som hadde godt for seg og var drivendes. Passer bra inn i Bjørkefamilien.

 

Jeg gjetter på en forbindelse til Prestkværn, men vi sliter med dokumentasjonen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kankje burde vi starte en egen debatt på det folket Else K. Vi har søkt i den digitaliserte kirkeboka som Slektshistorielaget jobber med!

 

Men det er ikke bare spørsmål om tilgang på kunnskap. Å trekke riktig konklusjon er viktig. Der er du flink!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.