Gå til innhold
Arkivverket

Orm Loe, Eiker - se Geni


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Jeg finner tilfeldig at det på Geni er lagt ut slektstre hvor jeg har treff på 1600-1700-tallet. Det interessante er videre at mye annet også faller på plass i Eikerområdet i nevnte slektstre. Nesten for godt til å være sant !

 

Se Lenke til Geni - Orm Halvorsen Loe's family tree.

 

Spørsmålet gjelder de eldre aner, f.eks. Orm Halvorsen Loe gift med Rønnaug Loe. Finnes det andre kilder som kan verifisere dataene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner tilfeldig at det på Geni er lagt ut slektstre hvor jeg har treff på 1600-1700-tallet. Det interessante er videre at mye annet også faller på plass i Eikerområdet i nevnte slektstre. Nesten for godt til å være sant !

 

Se Lenke til Geni - Orm Halvorsen Loe's family tree.

 

Spørsmålet gjelder de eldre aner, f.eks. Orm Halvorsen Loe gift med Rønnaug Loe. Finnes det andre kilder som kan verifisere dataene ?

 

Standardverket om Lo-ætta er: Engedahl, Jan Fredrik Lysaker, (1955–) og Jens Petter Nielsen, (1963–): "Lo-slekten fra Eiker." Norsk Slektshistorisk Tidsskrift 36 (1997): 3-58.

 

Engedahl og Nielsen viser at det eldste kjente slektsleddet er den Orm som er nevnt på Fiskum i Eiker i 1514.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg merke til årstalet på boka til Horne, i følgje Wikipedia: 1943. Ho er dermed utgitt i ein periode som er kjend for å ha produsert mange tvilsame slekts-konklusjonar. Det viktigaste var å få eit resultat, ikkje korleis du hadde fått det, for å seie det litt flåsete. Eg tek ikkje stilling til denne konkrete boka/forfattaren, men har høyrt sagt at somme laga seg nye anetavler på frihand for å t.d. få eliminert alt som kunne mistenkjast å vere jødisk blod - for å ta eit døme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser mye skepsis her og det bekrefter jo hva jeg antydet innledningsvis.

 

Men da flere "Loe" med ektefeller som nevnes dør "så sent" som på slutten av 1600-tallet, bør disse kunne sjekkes mot skifter (fra 1676) og mot kb (fra 1683). Deres forfedre forblir nok høyst usikre, ihvertfall hos meg.

 

Det jeg egentlig tenkte på da jeg startet tråden, var om det forelå noen oldtids-skrift / rettsaker eller likn. på området som kunne brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg egentlig tenkte på da jeg startet tråden, var om det forelå noen oldtids-skrift / rettsaker eller likn. på området som kunne brukes.

 

Engedahl og Nielsen redegjør for hvilket kildemateriale som finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.