Gå til innhold
Arkivverket

Kari Hansdatter Rømerud, Feiring i Hurdal


Bengt E Vesthagen Oslo
 Del

Recommended Posts

Kari Hansdater, f. Rømerud, Feiring i Hurdal. Døpt 25.7. 1784. Foreldre: Hans Olsen og Mari Olsdatter. Kari står feilaktig oppført i 1801-tellingen som Jensdatter. Den eneste Kari Hansdatter i området som passer, dør på Flesvig i 1807: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=39&filnamn=gr02391777&gardpostnr=1242&personpostnr=1332&merk=1332#ovre

Denne Kari Hansdatter er da kone. Hvem var hennes mann? Skulle gjerne funnet vielsen for å få bekreftet om dette er «min» Kari, men trolig er den ikke innført i kirkeboka. Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mulighet for at dette kan være barn og mann http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=dp02391777&gardpostnr=1956&personpostnr=5833&merk=5833#ovre

 

Hei Berit! Du har nok funnet den rette personen. Nå har jeg gått igjenom alt på nytt og finner ingen bedre kandidat. Denne Jørgen fikk forøvrig to barn utenfor ekteskap, ett i 1795 og ett i 1803. Han fikk også et dødfødt barn i 1805. Om moren til dette barnet er Kari Hansdatter eller om det også ble født utenfor ekteskap er det umulig å si noe om da ingen opplysninger om moren framkommer: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7667&idx_id=7667&uid=ny&idx_side=-67

Jørgen dør på Flesvig i 1813: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=108&filnamn=gr02391777&gardpostnr=1586&personpostnr=1703&merk=1703#ovre

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdeboken for Feiring har andre opplysninger om Jørgen Gulliksen Flesviks kone Karen Hansdatter. I Feirings historie, bind IV, står det på s.52 at hun var fra Røkholt i Eidsvoll og at hun var datter av Margrete Jensdatter og Hans Evensen Brodshaug på Røkholt. Hennes søster skal ha vært Mari som var gift med Anders Nilsen Ulvin, og en bror skal ha vært Even Hansen Røkholt. Dersom dette er korrekt, kan det altså ikke være Kari Hansdatter Rømmerud som ble gift med Jørgen Gulliksen Flesvik.

 

Under omtalen av gården Rømmerud står det på s.125 og 126 i samme bind at Hans Olsen Rømmerud og hans annen kone Mari Olsdatter hadde datteren Kari Hansdatter, født 1784, men det står ingenting om hennes videre skjebne.

 

Nå skal det sies at bygdebøkene for Feiring dessverre er beheftet med mange stygge feil, skjemmende mangler og lettvinne gjetninger, så disse opplysningene må taes med adskillige klyper salt, men de bør likevel medføre en grundigere undersøkelse av identiteten til Kari Hansdatter på Flesvik - var hun fra Rømmerud eller var hun fra Røkholt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette tilfellet var opplysningene i bygdeboken for Feiring korrekte. I skiftet etter avdøde Hans Evensen Røkholt i Eidsvoll, avholdt 5.mars 1814, finner vi blant arvingene "ældste Datter Karie Hansd., død, men i Ægteskab med Jørgen Gulliksen Flesvig i Feiringen, der og nu er, avlet, som lever, Een Søn Gullik Jørgensen, 7 Aar" - se fol.294a her - Øvre Romerike sorenskriveri, Skifteprotokoll 16 (Hb 0016), 1811-1819.

 

Kari Hansdatter, født 1784 på Rømmerud, er med andre ord ikke identisk med Kari Hansdatter på Flesvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er oppgivelsesskiftet etter Hans Olsen Rømmerud og hans annen kone Mari Olsdatter - se fol.373a-374b her: Øvre Romerike sorenskriveri, Skifteprotokoll 16 (Hb 0016), 1811-1819.

 

Skiftet ble avholdt 12.juni 1815, og blant arvingene finner vi datteren Kari Hansdatter, 27 år gammel.

Hun er nok ugift, men dessverre opplyses det ikke om hennes oppholdssted på dette tidspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1818 meldte den 34 år gamle tjenestepiken Kari Hansdatter utflytting fra Hurdal til Stange - se nr.11 på pag.578 her: Hurdal, Ministerialbok nr. I 3 (1815-1828), Utflyttede 1818-1820, side 578-579. Dette kan være Kari Hansdatter fra Rømmerud - alderen stemmer i det minste. I anmerkningsrubrikken står det "hos Joen Grimerud" - Grimerud er en gård i Stange, så det var nok der denne Kari tok tjeneste.

 

Her ser vi at hun melder innflytting til Stange - se nr.18 på pag.619 her: Stange, Ministerialbok nr. 8 (1814-1825), Innflyttede 1818-1822, side 619-620.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Engebretsen og Kari Hansdatter fikk en datter Kjersti den 13.desember 1818. Da var de husfolk under gården Spångberg - se nr.62 blant på pag.58 her: Stange, Ministerialbok nr. 8 (1814-1825), Fødte og døpte 1819, side 57-58.

 

Videre får de en datter Maria den 9.april 1822, og da er de husfolk under Hosmestad - se nr.36 på pag.110 her: samme kirkebok, Fødte og døpte 1822, side 109-110. Vi vet at Kari Hansdatter Rømmeruds mor het Mari, så navnet på dette parets annen datter kan være en indikasjon på at vi har funnet riktig Kari Hansdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg ikke har svart på disse innleggene før, men årsaken er at jeg har vært bortreist.

 

I innlegg 9 framkommer det at Kari flyttet til Stange og tok tjeneste hos Joen Grimerud. Han er identisk med Jon Iversen Tangen. Jon’s bror Knud ble gift andre gang med Kari’s søster Catrine, og da er det ikke det spor merkelig at hun reiste til Stange. Dette burde jeg ha tenkt før jeg la ut etterlysningen om Kari, men takket være Tore S. Falch kan vi slå fast at hun havnet på Stange.

 

Jeg har nå gått gjenom de andre opplysningene Tore S. har kommet med (10, 11, 12) De passer svært godt. Jeg er i alle fall ikke i stand til å finne bedre kandidater. Men så var det å få slått dette fast med sikkerhet.

 

Hjertelig tusen takk for hjelpen.

 

Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kari Hansdatter og Lars Engebretsen døper datteren Kirstie 26.12. 1818. En av fadderne er Anne Hansdatter Grimerud. Jeg tror dette er søsteren til Kari som ble født i 1798 på Rømerud i Hurdal. Hun er registrert som innflyttet til Stange i 1820 (10) http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9119&idx_id=9119&uid=ny&idx_side=-167

 

Jeg klarer ikke å tyde helt hva som står i kolonnen Haandtering, men for meg ser det ut som ..pige paa Grimerud. I såfall er vel saken oppklart, og at det er «min» Kari som gifter seg med Lars Engebretsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.