Gå til innhold
Arkivverket

DNA - nær slekt?


NNN
 Del

Recommended Posts

Jeg har et treff på 34 markører av 37. De tre som er forskjellig er DYS454, 456 og 576. Det er bare snakk om en differanse på 1 på hver av disse tre. Er det noen som kan antyde hvor nært dette slektsskapet kan være?

 

Vedkommende amerikaner oppgir en navngitt engelskmann i 1791 som sin farfars far osv. Vi er begge R1a1a "Northwestern type" (DYS388=10). På 12 markørers stadium, ser det ut til at jeg nesten bare har full match med "ur-trøndere" (ca 10 personer) + denne amerikaneren med røtter i England. De andre (ur-trønderne) har antakelig ikke testet videre utover 12 markører.

 

Antagelig er det ikke så nært. DYS454 og DYS456 er langsomme markører, dvs. at de har en langsommere mutasjonsrate, mens DYS576 er en rask markør.

 

Jeg har selv en 34/37 match med et par skotter, og der er det en genetisk differanse på 1 på markørene DYS607 (langsom), DYS570 (rask) og CDYb (rask). Selv om jeg altså har en GD på 1 på 2 raske markører, er det ingenting som tyder på at vi har en felles forfar etter 1600, i hvert fall, og trolig ligger det felles slektskapet enda lenger tilbake. Jeg vil tippe vikingtiden.

 

Det er vel en grunn til at de utvidet testen først til 67 markører og deretter til 111. Det kan vel tyde på at slektskapet kan ligge svært langt tilbake i tid, selv med sammenligning av 37 markører. Men dette er i grunnen mest min egen "synsing" om saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men dette var interessant, Svein. Hjertelig takk!

 

Det er faktisk to personer som har satt opp denne engelskmannen som sin forfar. Begge har R1a1a, men når det gjelder den andre, så har jeg bare treff på 31 av 37. Begge har DYS388=10, og de har likt på 454, 456 og 576 (ulikt med meg). Disse to har m.a.o. også treff 34/37 med hverandre, men forskjell på DYS390, 19 og 442 (der jeg og person nr 1 har likt). Men kan det ut fra dette være sannsynlig at de har en felles forfar i 1791? Begge har samme etternavn og mener å ha sporet slekta tilbake til denne personen.

 

Forvirra?

 

Vel - jeg vet at FTDNA regner med at det kan være større sannsynlighet for (nærmere) slektskap hvis noen deler samme etternavn, men da går jeg ut fra at det ikke er navn à la Smith og Jones ;-) Uansett: DYS390, DYS19 og DYS442 er alle langsomme markører, så jeg finner det personlig ikke så sannsynlig at de begge stammer fra denne personen som levde så nylig som 1791. Det virker litt utrolig at den ene grenen skulle ha fått hele 3 mutasjoner på langsomme markører i løpet av et så kort tidsrom. Men jeg kan ta feil.

 

Du kan jo ta kontakt med FTDNA og høre hva de mener, eller ta opp spørsmålet på DNA Forums http://dna-forums.org/ Man må være medlem for å lese og poste der, men medlemskap er gratis. Jeg har vært medlem der selv i bare få dager, og har allerede fått nyttig informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.