Gå til innhold
Arkivverket

Hans Berentz i Kina


Harald L. Bakke
 Del

Recommended Posts

På eit spørsmål tidlegare idag om tyding av dødsfallprotokollen for Bergen 1920 kom det fram at ei av døttrene til avdøde Skreddarmeister i Bergen Nils Severin Pettersen, Petra var gift med Hans Berentz i Kina.

 

http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/173756-tyding-av-arvingane-til-nr-384-nils-severin-pettersen/page__pid__1483746#entry1483746

 

No har eg søkt på både Berentz, Berents, Behrentz, Behrens men finn ingen ting om Hans og kva som gjorde at han /dei var busette i Kina.

 

Petra var tremenning til min oldefar.

 

Nokon som kan hjelpe ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingeniører uteksaminert ved Bergen tekniske skole 1875-1975:

 

Olsen, Hans Berentsen, nå: Berents, Hans, siv.ing., f.25-11-1880 i Bergen, død 6-4-1957 i Oslo, sønn av dykkerchef Wilhelm Olsen og Karina Berentsen. Gift 1913 med Petra Aga. Hambros skole Bergen. Teknisk høiskole Dresden.

 

Til Kina i 1904, ans. Jernbanebygging, drev undersøkelse av veianlegg, forbedring av kanaler 1904-12, de siste år som sjefsing., sjefsing. i et engelsk bygnfa. Nanking 1913-16, egen byggteknisk konsulentforretning Shanghai 1916-46.

 

Frivillig menig i Ing.våpenet "Shanghai Volunteer Corps" fra 1923, avansert til major, major ved hovedkvarteret da krigen kom, "Land-Commissioner" for "The Shanghai Municipal Council" 1926-40, form. 1929-40.

 

En av stifterne av "Det Norske Samfunn" i Kina, form. i mange år, medl. "China Foreign Famina Relief Commitee" 1922, form. i de siste år under krigen, president i "The Engineering Society of China" to perioder, medl. bedømmelseskom. for utbyggelse av Shanghai 1936, president "The Shanghai Rotary Club".

 

Sølvmedalje for livredning 1909, gullmedalje fra de kinesiske myndigheter 1912 for aktiv deltakelse i " Famina Relief" 1910-12, mottok militære dekorasjoner av de lokale myndigheter for sin innsats under siste krig, silkefane med påtrykk fra den kinesiske regjering 1934 for å ha stoppet ni pirater som forsøkte å unnkomme ved Peitaiho, Chinwangtao.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner dette i Gravferdsetatens database:

 

Gravnr: 20.101.20.001 Vestre gravlund (Oslo):

 

Hans Berents

25.11.1880 - 06.04.1957

Gravlagt: 03.07.1957

 

Petra Berents

03.10.1882 - 16.11.1969

Gravlagt: 28.05.1970

 

John Bøe Berents

01.03.1908 - 01.07.1972

Gravlagt: 08.12.1972

 

Når jeg så sjekker døpte i Bergen i DA, finner jeg at Nils Severin Pettersen hadde en datter til dåpen i Nykirken i Bergen i 1882 som het Petra Danhilda, født 03.10.1882: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=22&filnamn=dp12011816&gardpostnr=61140&personpostnr=182998&merk=182998#ovre

 

Men dette har du vel fra før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heilt korrekt, Johan Arthur. :)

Eg stoppar på tremenningar av praktiske grunnar, så får eg evt. bygge vidare derfrå ein gong i framtida dersom det vert høve til det.

 

Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Jeg har hjulpet familien Berents med slektshistorien og hvis du ønsker det kan jeg sette deg i forbindelse med familien.

 

Mvh. Johan Arthur Hansen

 

Hei Arthur mitt navn er Dennis Askeland og jeg skriver en masteroppgave i historie for øyeblikket. Her forsker jeg på overlevelsesmekanismer blant nordmenn i Kina. Din fjerne slektning Hans Berents var en veldig viktig person i dette hensyn.  Jeg ser her på arkivverket at du har mulighet til å komme i kontakt med hans nære familien hans. Er det mulig for meg å få den kontaktinformasjonen? jeg vil så gjerne vite mer om hvordan Berents m.fam levde der og hvordan de reiste fra Kina etter krigen. 

 

MVH 

Dennis Askeland tlf# 45060226

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne personen er en svært fjern slektning av meg. Om han er interessert i dette vet jeg ikke, men du kan jo kontakte Kristoffer Berents i Oslo og spørre om han ønsker å uttale seg om det som hendte i Kina. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.