Gå til innhold
Arkivverket

Tre ulike fødested for Lise Pedersd?


tojuli
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Leter etter hvor min tippoldemor Lise Pedersd. er født. Ulike kilder gir ulike opplysninger. Alt fra Verdal og Inderøy (Nord-Trøndelag) til Sverige.

 

1. Folketelling for 1865 viser fødested: Værdalen Født: 1822?

Referanse: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61731&personpostnr=1294&merk=1294

 

2. I Kirkeboken for Sparbu er hun oppført som gift med min tippoldefar da med fødested Inderöen. Gift som nr. 3 i 1842. Født 1818.

Referanse: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2490&idx_id=2490&uid=ny&idx_side=-137

 

3. I bygdeboka for Sparbu er hun oppført som født i Jemtland i 1818.

 

Navnet hennes skrives litt ulikt i form av Lise, Lisa, Lisa Greta, Elisa Grethe, Pedersdatter, Petersdatter.

 

Tror riktig fødselsår er 1818. Det er flere andre småfeil i oppføringen i folketellingen av 1865. Det meste er imidlertid riktig.

 

Jeg har gått gjennom både kirkebøker for Inderøya og Verdal, men finner ingenting.

 

Er usikker på hvem hennes foreldre er, men i kirkenboken for giftemål (punkt 2) står far oppført som Peder. Etternavnet klarer jeg ikke å tyde.

 

Kan noen hjelpe her. Er litt usikker på hvordan jeg skal lete videre. Evt, om jeg har oversett noe når jeg har sett i kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du ikke hun er født i Jemtland, da? Det vil jo i så fall forklare hvorfor du ikke finner henne i norske kirkebøker. Hva med å kontakte forfatter av bygdeboka for å sjekke kilden til opplysningen der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt mulig. Har planer om å følge opp det sporet. Usikker på hvilken kilde som ligger til grunn for bygdeboka.

 

Men, det virker noe underlig at hun er oppført som født to ulike steder i Norge. Samtidig som hun da evt. er født i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk rask respons.

 

Jeg tror du har rett Mette Fausko. I linken som du henviser til er hun oppført som født i Sverige, men har innvandret fra Inderøya.

 

De fleste kilder er entydige på alder og navn, men ikke folketellingen av 1865. Hvorfor det er feil med alder og fødested i den er en annen sak. Kanskje hun kom til Norge via Verdal (grensekommune), og at det ble ett mer naturlig fødested enn Inderøy. Ikke vet jeg. Skal undersøke videre på dette sporet. Tar gjerne i mot andre tips. Spesielt i forhold til hvordan det evt, kan søkes videre i Sverige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.