Gå til innhold
Arkivverket

Hans Peter Pedersens foreldre fra Skogn i Levanger


Toril Basberg
 Del

Recommended Posts

Petter Andreas døpt i Domkirken 9/2-1800 av foreldre Peder Pedersen og Sidsille Andersdatter. Faren er vel los, det står også ved vielsen i 1828, nr 27 her:

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A07 (1770-1819), Fødte og døpte 1800, side 131.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16327&idx_id=16327&uid=ny&idx_side=-135

 

Det er muligens den samme Peter Andreas Pedersen vi finner konfirmert her i Skogn med dåpsdato 9/2-1800, se nr 6:

 

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Alstadhaug i Skogn, Ministerialbok nr. 717A04 /1 (1816-1825), Konfirmerte 1816, side 519-520.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2468&idx_id=2468&uid=ny&idx_side=-75

 

Jeg fant ham ikke konfirmert i Domkirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peter Andreas Pedersen og Ingeborg Cathrina Hansdatter. Forlovererklæringer Skogn 1828, høyre side:

 

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Skogn, Forlovererklæringer nr. 717A10 (1828-1850), Trolovede 1828, side 10-11.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3803&idx_id=3803&uid=ny&idx_side=-6

 

Hvor er hun konfirmert? Ser ut som Slordalen, skal det være Stordalen eller Størdalen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mor til Ingeborg Cathrina Hansdatter het REGIZE (ikke Regine) Villumsdatter. Ingeborg Cathrine Hansdatter Halsen er konfirmert i Stjørdal, i foreldre/husbonde - kolonnen står det Hans og Regise Villumsdatter, øverst til høyre:

 

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Værnes i Stjørdal, Ministerialbok nr. 709A08 /1 (1815-1819), Konfirmerte 1817, side 245.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2462&idx_id=2462&uid=ny&idx_side=-72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i hvilket BBok nr finner jeg Voll?

Voll - første gården under Vollsgrenda i bind II II (Arne Vestrum: Annet bind - Annet halvbind)

 

PS Jeg gikk på realskolen sammen med ei Marit Jøraas (Ronglan)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voll - første gården under Vollsgrenda i bind II II (Arne Vestrum: Annet bind - Annet halvbind)

 

PS Jeg gikk på realskolen sammen med ei Marit Jøraas (Ronglan)

 

 

Akkurat de bøkene jeg ikke har i Skognsamlingen min..har alle bøker fra bd IV.

 

Marit Jøraas er nok ikke i min slekt - det er to familier som bærer dette etternavnet, og Marit tilhører nok den andre familien. (tror jeg..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er målløs. Gleder meg til jeg får like god dreis på dette :rolleyes: :rolleyes: . Tusen takk til dere alle. Ser også at jeg får en del letetips ved å sjekke det dere skriver, samt at jeg får også god tydetrening. Jeg er utrolig takknemlig for all hjelp!

 

Ang navnet Mørk, så ser jeg enkelte steder i kirkebøkene at Morkplass er skrevet med en liten apostrof over oen. Lurer på om uttalen kan ha vært en mellomting mellom o og ø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O med apostrof var datidens ø

Den lokale uttalen er med å-lyd. Hvordan det var tidligere vet jeg ikke. Og prestene som skrev forvansket av og til de lokale navna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.