Gå til innhold
Arkivverket

Lærer Einar Ulltang


Terje Wilhelmsen
 Del

Recommended Posts

Hei der ute.

 

Kona har en onkel, Einar Ulltang, født på Hitra i Sør-Trøndelag i 1912. Døde i Oslo i 1995.

Vi ønsker hjelp til å finne ut hvor han var lærer (tidpunkter) fra lærerskolen og til han gikk av med pensjon på Furusett skole i Oslo.

 

Han gikk på Stord lærerskole i 1936. Vi antar at han flyttet til Bindalen rundt 1937 og var lærer der. Ca 1943 flyttet han til Grip i Møre og Romsdal og var lærer der frem til ? Han flyttet så til Krødsherad i Buskerud før han til slutt flyttet til Oslo hvor han var lærer på 2 skoler. Den siste var Furuset skole.

 

Håper noen kan hjelpe meg her?

 

Terje Wilhelmsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Utdrag)

 

Våren 1950 starta Johanna Grimstad opp denne 4H klubben. Og siden møtene den gang var på Grimstad, ble også klubben kalt Grimstadhøgda 4H.

 

Fra starten av var det bare fem medlemmer. Lederen var Torbjørn Ulset. De andre var Eivind Sørlie, Bernhard Grimstad, Ludvik Ulset og Sverre Ulset.

 

Det var Einar Ulltang (lærer i Årsundkretsen fra 1946 til 47), som kom tilbake til bygda for å informere om 4H, med tanke på å få noen til å starte opp 4H-klubber i bygda.Til sammen vart det startet opp fem klubber, men etter noen år var det bare Grimstadhøgda 4H som fortsatt var i drift.Medlemstallet har gått litt opp og ned igjennom årene, men klubben hadde en topp i 1967 med 63 medlemmer. Da var det stor aktivitet og klubben var en av de mest aktive på Nordmøre. Klubben hadde på 60-tallet, fylkesmestrer nesten hvert år.På begynnelsen var det ikke så mange møter. Om vinteren var det ikke noen, men om sommeren holdt de på å dyrke mye frukt og grønnsaker. De var nesten alltid ute, uansett vær. Det kan også nevnes at Johanna hadde flere møter i sommerfjøset sitt nedi Sagvetta (Saghøgda på Grimstad).

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar.

Jeg har funnet dette tidligere og det stemmer, men jeg ønsker hans kariere fra lærerskolen og til han gikk av. Dette finnes muligens i et opplag for ev. skolebøker ol. håper at noen har tilgang til disse.

 

Terje :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar.

Jeg har funnet dette tidligere og det stemmer, men jeg ønsker hans kariere fra lærerskolen og til han gikk av. Dette finnes muligens i et opplag for ev. skolebøker ol. håper at noen har tilgang til disse.

 

Terje :)

 

 

I tema 55479 i det gamle forumet skriver Carsten Schanke at han kan gjøre oppslag i Norske Skulefolk utgitt 1934, 1952 og 1966 hvis noen ønsker det. Er litt usikker på om det er en lignende tråd her.

 

Jeg har også deltatt i en tråd om noen som het Ulltang (bl.a. en som var lærer i Etne, Hordaland, men jeg vet ikke om det er samme slekten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Takk for svar Marie. Det er samme slekt, Han i Etne var bror til Einar.

 

Har sett på tema til Carsten Schanke i det gamle forumet og håper at hans gamle tilbud står ved lag. Om du leser dette innlegget Carsten, håper jeg at du kan slå opp å se om han finnes i dine oppslagsverk.

Er det også andre som sitter på samme informasjon/Norske skolefolk, er jeg takknemlig for hjelp.

 

Terje :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.