Gå til innhold
Arkivverket
Bjørn A Løkken

Leter etter søsken til Ener Eriksen , Hof i Hedmark

Recommended Posts

Bjørn A Løkken

Jeg leter etter søsken til Ener Eriksen som døpes 20 des 1744 i Hoff

Foreldrene til Ener ( Einer / Einar ) var Erich Enersen Sætre og Ragnild Jonsdatter , jeg antar at Ener var deres første barn siden foreldrene giftet seg 28 mai 1744 .

mvh. Bjørn Løkken

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gunn Huglen

Kan det tenkes at foreldre til Ener Eriksen har flyttet til Sogn og Fjordane?

Ved familiesøk i Mormonerdatabasen finner jeg et feoreldrepar med samme navn som får et på barn her .

Legger en lenke til den neste mulige sønn døpt her:

http://www.familysearch.org/eng/search/IGI/individual_record.asp?recid=100175922821&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99

Det er også en datter Guri født samme sted, om dette da er samme foreldrepar??

Finnes det bygdebåker som sier noe om familien fra Sætre ?

Mvh. Gunn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gunn Huglen

Jeg har startet leting i kirkebøker for Hof, men ikke helt enkelt å finne fram i de kronologiske lister 1744 .

Her fant jeg paret Ener Eriksen og Ragnhild Jonsdatter ( Sætre) Nevnt , se v. side nederste halvdel av siden:

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603270379.jpg

Har ikke funnet noen digital bygdebpk for Hof, Hedemark, men det finnes bygdebøker i alle fall, så jeg håper noen

kan gjøre oppslag for deg?

Mvh. Gunn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gunn Huglen

Ikke så enkelt å finne tilgjengelige kilder på nettet, men muligens noe her?

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=bygselhed1711&sideid=142&storleik=

Kan hende du kan få låne bygdebøker for Hof i Hedemark på fjernlån til ditt lokalbibliotek?

Lykke til med søking i alle fall!

Skal si fra om jeg kommer over opplysninger av interesse.

Mvh. Gunn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn A Løkken

Hei Gunn og tusen takk for letehjelp .

Så vidt jeg vet flyttet ikke foreldrene til Ener Eriksen på seg .

Jeg har alle 3 bindene av bygdebøker for Hof hjemme hos meg , men kan ikke finne Ener og evt. søsken nevnt her .

Hans foreldre er nevnt i bygdeboka .

Jeg satt også i går kveld og leita i de kronologiske listene i kirkebøkene for Hof , men fant heller ingen søsken så langt .

mvh. Bjørn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gunn Huglen

Så fint at du har bygdebøkene selv

:rolleyes:

Kan hende finnes skifter etter foreldre i kilder ?

Eiendomsoverdragelser kan være en mulig kilde om dette finnes i arkiver?

Lykke til med letingen. Om du finner Dødsfall til Erick Enersen eller hustru Ragnhild,

så kan det være mulighet for å lete i skifter :

Mvh. Gunn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn A Løkken

Så fint at du har bygdebøkene selv

:rolleyes:

Kan hende finnes skifter etter foreldre i kilder ?

Eiendomsoverdragelser kan være en mulig kilde om dette finnes i arkiver?

Lykke til med letingen. Om du finner Dødsfall til Erick Enersen eller hustru Ragnhild,

så kan det være mulighet for å lete i skifter :

Mvh. Gunn

Hei igjen Gunn , må nok forsøke å finne skifte etter dem , men det blir vel som å lete etter nåla i høystakken :-))

mvh. Bjørn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
wangensteen.net

Hei igjen Gunn , må nok forsøke å finne skifte etter dem , men det blir vel som å lete etter nåla i høystakken :-))

mvh. Bjørn

Gi meg bosted ved død på disse så skal jeg se igjennom skiftekortene på SAH i morgen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn A Løkken

Gi meg bosted ved død på disse så skal jeg se igjennom skiftekortene på SAH i morgen

Hei Lars Ove , det er det jeg ikke er 100 % sikker på , men hvis jeg tolker bygdeboka for Hof rett så kan det se ut som de bodde ved Nordre Sætre ( Jonsætre ) i Hof .

SITERER : - Erik Einarsønn , født ca. 1721 . Erik gifter seg 28 mai 1744 med enken Ragnhild Jonsdatter Nordre Sætre ( Jonsætre ) i Åsnes , Hof prestegjeld . Jeg antar det er gjennom dette ekteskapet at tilknytningen til Nordre Sætre “ Jonsætre “ finner sted . Det er jo som kjent her hans barnebarn tippoldemor Anne Amundsdatter blir født . Erik fikk skjøtet på partene i Einarstua under Vestre Bjertnes av stefaren Peder Matiassen , av sin bror Håken og svogeren Halvor Olsen Kveset i 1771 for 180 riksdaler . Siden Erik antageligvis bodde under Nordre Sæter ( Jonsætre ) og ikke ved “ Einarstua “ under Vestre Bjertnes , solgte han garden året etter til stesønnen Arne Olsen fra Jonsætre

Mvh. Bjørn ( trudde du storkosa deg på hytta æ ..... )

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Thomas Nilssen

Jeg leter etter opphavet til Peder Eriksen, f. ca. 1740. Han bodde på Bjertnes, og var gift 2 ganger:

Første gang med Rønnaug Hansdatter Bjertnes (ca. 1720-1783) og andre gang med Anne Johansdatter (f. ca. 1755).

Hans første ekteskap var barnløst, mens i hans andre ekteskap heter den førstefødte Enar, og skal i følge folketellinga i 1801, være født omkring 1785 på nordre Bjertnes.

Jeg lurer: Kan denne familien ha noe med din Ener Eriksen å gjøre Bjørn? Han kan jo være hans bror, selv om foreldrene gifter seg noe senere.

Thomas Nilssen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn A Løkken

Thomas

• Erik Einarsønn , født ca. 1721 . Erik gifter seg 18 mai 1744 med enken Ragnhild Jonsdatter Nordre Sætre ( Jonsætre ) i Åsnes , Hof prestegjeld . Det er gjennom dette ekteskapet at tilknytningen til garden “ Jonsætre “ finner sted . Det er jo som kjent her tippoldemor Anne Amundsdatter blir født . Erik fikk skjøtet på partene i garden av stefaren Peder Matiassen , av sin bror Håken og svogeren Halvor Olsen Kveset i 1771 for 180 riksdaler . Siden Erik bodde ved Nordre Sæter ( Jonsætre ) og ikke ved “ Einarstua “ under Vestre Bjertnes , solgte han garden året etter til stesønnen Arne Olsen fra Jonsætre . Arne pantsatte “ Einarstua “ for stadig større beløp . Han flyttet fra Bjertnes og bodde på Floberg i Åsnes da han solgte   “Einarstua“ i 1782 . Dermed gikk “ Einarstua “ ut av denne slektslinjen . Erik og Ragnhild fikk bare et barn sammen og dette var Einer Erikssønn Jonsætre . Men Erik hadde 6  halv søsken som moren hadde i sitt første ekteskap med Ole Olsen Kiølen . Alle disse barna ble født ved Nordre Sætre i Åsnes .

Ut av dette så kan jeg ikke se at " din " Peder Eriksen kan være bror av Einer Eriksen . Men et mulig slektskap kan det være siden Peder bodde på Bjertnes , men mine folk bodde på Vestre Bjertnes og da i hovedsak ved " Einarstua " under Vestre Bjertnes . Skulle du finne noe slektskap så ser jeg frem til å høre fra deg . Jeg har også rimelig mye info om Einer sitt opphav bakover skulle du finne noe som gjør at du trenger denne info .

Endret av Bjørn A Løkken

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.