Gå til innhold
Arkivverket

Leter etter søsken til Ener Eriksen , Hof i Hedmark


Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter søsken til Ener Eriksen som døpes 20 des 1744 i Hoff

 

Foreldrene til Ener ( Einer / Einar ) var Erich Enersen Sætre og Ragnild Jonsdatter , jeg antar at Ener var deres første barn siden foreldrene giftet seg 28 mai 1744 .

 

mvh. Bjørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det tenkes at foreldre til Ener Eriksen har flyttet til Sogn og Fjordane?

 

Ved familiesøk i Mormonerdatabasen finner jeg et feoreldrepar med samme navn som får et på barn her .

Legger en lenke til den neste mulige sønn døpt her:

http://www.familysearch.org/eng/search/IGI/individual_record.asp?recid=100175922821&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99

 

Det er også en datter Guri født samme sted, om dette da er samme foreldrepar??

Finnes det bygdebåker som sier noe om familien fra Sætre ?

 

Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har startet leting i kirkebøker for Hof, men ikke helt enkelt å finne fram i de kronologiske lister 1744 .

Her fant jeg paret Ener Eriksen og Ragnhild Jonsdatter ( Sætre) Nevnt , se v. side nederste halvdel av siden:

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603270379.jpg

 

Har ikke funnet noen digital bygdebpk for Hof, Hedemark, men det finnes bygdebøker i alle fall, så jeg håper noen

kan gjøre oppslag for deg?

 

Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så enkelt å finne tilgjengelige kilder på nettet, men muligens noe her?

 

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=bygselhed1711&sideid=142&storleik=

 

Kan hende du kan få låne bygdebøker for Hof i Hedemark på fjernlån til ditt lokalbibliotek?

 

Lykke til med søking i alle fall!

Skal si fra om jeg kommer over opplysninger av interesse.

 

Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gunn og tusen takk for letehjelp .

 

Så vidt jeg vet flyttet ikke foreldrene til Ener Eriksen på seg .

Jeg har alle 3 bindene av bygdebøker for Hof hjemme hos meg , men kan ikke finne Ener og evt. søsken nevnt her .

Hans foreldre er nevnt i bygdeboka .

Jeg satt også i går kveld og leita i de kronologiske listene i kirkebøkene for Hof , men fant heller ingen søsken så langt .

 

mvh. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at du har bygdebøkene selv

:rolleyes:

 

Kan hende finnes skifter etter foreldre i kilder ?

 

Eiendomsoverdragelser kan være en mulig kilde om dette finnes i arkiver?

 

Lykke til med letingen. Om du finner Dødsfall til Erick Enersen eller hustru Ragnhild,

så kan det være mulighet for å lete i skifter :

 

Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at du har bygdebøkene selv

:rolleyes:

 

Kan hende finnes skifter etter foreldre i kilder ?

 

Eiendomsoverdragelser kan være en mulig kilde om dette finnes i arkiver?

 

Lykke til med letingen. Om du finner Dødsfall til Erick Enersen eller hustru Ragnhild,

så kan det være mulighet for å lete i skifter :

 

Mvh. Gunn

 

Hei igjen Gunn , må nok forsøke å finne skifte etter dem , men det blir vel som å lete etter nåla i høystakken :-))

 

mvh. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Gunn , må nok forsøke å finne skifte etter dem , men det blir vel som å lete etter nåla i høystakken :-))

 

mvh. Bjørn

 

Gi meg bosted ved død på disse så skal jeg se igjennom skiftekortene på SAH i morgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi meg bosted ved død på disse så skal jeg se igjennom skiftekortene på SAH i morgen

 

Hei Lars Ove , det er det jeg ikke er 100 % sikker på , men hvis jeg tolker bygdeboka for Hof rett så kan det se ut som de bodde ved Nordre Sætre ( Jonsætre ) i Hof .

 

SITERER : - Erik Einarsønn , født ca. 1721 . Erik gifter seg 28 mai 1744 med enken Ragnhild Jonsdatter Nordre Sætre ( Jonsætre ) i Åsnes , Hof prestegjeld . Jeg antar det er gjennom dette ekteskapet at tilknytningen til Nordre Sætre “ Jonsætre “ finner sted . Det er jo som kjent her hans barnebarn tippoldemor Anne Amundsdatter blir født . Erik fikk skjøtet på partene i Einarstua under Vestre Bjertnes av stefaren Peder Matiassen , av sin bror Håken og svogeren Halvor Olsen Kveset i 1771 for 180 riksdaler . Siden Erik antageligvis bodde under Nordre Sæter ( Jonsætre ) og ikke ved “ Einarstua “ under Vestre Bjertnes , solgte han garden året etter til stesønnen Arne Olsen fra Jonsætre

 

Mvh. Bjørn ( trudde du storkosa deg på hytta æ ..... )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Jeg leter etter opphavet til Peder Eriksen, f. ca. 1740. Han bodde på Bjertnes, og var gift 2 ganger:

Første gang med Rønnaug Hansdatter Bjertnes (ca. 1720-1783) og andre gang med Anne Johansdatter (f. ca. 1755).

Hans første ekteskap var barnløst, mens i hans andre ekteskap heter den førstefødte Enar, og skal i følge folketellinga i 1801, være født omkring 1785 på nordre Bjertnes.

 

Jeg lurer: Kan denne familien ha noe med din Ener Eriksen å gjøre Bjørn? Han kan jo være hans bror, selv om foreldrene gifter seg noe senere.

 

Thomas Nilssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas

 

  • Erik Einarsønn , født ca. 1721 . Erik gifter seg 18 mai 1744 med enken Ragnhild Jonsdatter Nordre Sætre ( Jonsætre ) i Åsnes , Hof prestegjeld . Det er gjennom dette ekteskapet at tilknytningen til garden “ Jonsætre “ finner sted . Det er jo som kjent her tippoldemor Anne Amundsdatter blir født . Erik fikk skjøtet på partene i garden av stefaren Peder Matiassen , av sin bror Håken og svogeren Halvor Olsen Kveset i 1771 for 180 riksdaler . Siden Erik bodde ved Nordre Sæter ( Jonsætre ) og ikke ved “ Einarstua “ under Vestre Bjertnes , solgte han garden året etter til stesønnen Arne Olsen fra Jonsætre . Arne pantsatte “ Einarstua “ for stadig større beløp . Han flyttet fra Bjertnes og bodde på Floberg i Åsnes da han solgte   “Einarstua“ i 1782 . Dermed gikk “ Einarstua “ ut av denne slektslinjen . Erik og Ragnhild fikk bare et barn sammen og dette var Einer Erikssønn Jonsætre . Men Erik hadde 6  halv søsken som moren hadde i sitt første ekteskap med Ole Olsen Kiølen . Alle disse barna ble født ved Nordre Sætre i Åsnes .

 

Ut av dette så kan jeg ikke se at " din " Peder Eriksen kan være bror av Einer Eriksen . Men et mulig slektskap kan det være siden Peder bodde på Bjertnes , men mine folk bodde på Vestre Bjertnes og da i hovedsak ved " Einarstua " under Vestre Bjertnes . Skulle du finne noe slektskap så ser jeg frem til å høre fra deg . Jeg har også rimelig mye info om Einer sitt opphav bakover skulle du finne noe som gjør at du trenger denne info .

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.