Gå til innhold
Arkivverket

Eksaminasjonsprotokoll 1723, Hadeland, Toten og Valdres


Grete Singstad
 Del

Recommended Posts

Trenger hjelp til å lese hva som står skrevet under Biri prestegård i eksaminasjonsprotokollen fra 1723, hvor sogneprest Engebret er oppsitter. Fordi skriften er så liten legger jeg ved et forstørret bilde.

 

Kildeinformasjon: Oppland fylke, Hadeland, Toten og Valdres, Matrikkel (RA/EA-4070/N/Nb/Nbf/L0104), 1723-1723, oppb: Riksarkivet.

post-232-0-13936700-1317500833_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger hjelp til å lese hva som står skrevet under Biri prestegård i eksaminasjonsprotokollen fra 1723, hvor sogneprest Engebret er oppsitter. Fordi skriften er så liten legger jeg ved et forstørret bilde.

 

"Med underliggende Engesletter kaldet Ødeiorde, samt Baabergs Eckeren og Koldsveen."

 

"Bliver efter deris Mayts [majestets] allernaadigste Instruxces 6te Post Matriculeret Med Reservation for Skatte frihed efter allerhøyst bemte [bemeldte] instruxces 5te Art: hvor efter og de gaml: fulte Privilegier bliver ubetagen."

 

Dette skal forstås på bakgrunn av at prestegårdene tidligere ikke hadde vært skyldsatte - det hadde ikke vært nødvendig, fordi eier og bruker var identisk (prestebord/prest), og fordi prestegårdene var skattefrie. I 1723 skulle de matrikuleres og skyldsettes, men skattefriheten skulle altså bestå. Nå kom 1723-matrikkelen ikke lenger enn til skrivebordet, og fra Jarlsberg grevskap kjenner jeg til at prestegårdene der ikke ble skyldsatt før i 1751.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur kanskje der står Eckrene, som er gammal bestemt form fleirtal for åker.

 

Det er mulig du har rett, Gunnar. Det er i alle fall med sikkerhet snakk om ordet "ekre" i bestemt form, enten entall eller flertall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.