Gå til innhold
Arkivverket

Kirkebøker fra Sparbu- Mære etter 1908?


Cicilie Wandsvig
 Del

Recommended Posts

Hei!

Leter etter familie, men mangler kirkebok fra Sparbu, Mære-kirke etter 1908. Noen som vet hvorfor det ikke er publisert kirkebøker derfra etter den tid?

 

Jeg leter etter Solveig Kvitvang født 04. januar 1912. Tror foreldrene heter Johan og Laura Kvitvang, men har ikke fått det sikkert bekreftet.

Solveigs dåp var i Mære kirke, men kirkebøkene derfra er ikke publisert etter 1908.

Har også hørt at hun skal være konfirmert i samme kirke i 1926.

 

 

Jeg leter også etter hennes øvrige familie som søsken, foreldre, besteforeldre osv. dersom noen skulle ha info om det.

Solveig giftet seg med Ragnvald Sten i 1939 på Levanger.4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en Johan Rafael Johnsen Kvitvang f 1867 og gift med Julianne Jonsdtr f 1869 på Korsenvaldet, Sandvollan

som haded en datter Solveig f i 1912. Men om dette er din Solveig vet jeg ikke, ettersom det ikke står noe om hvor det ble av

henne.

 

Dette fra Bygdebok for Sparbu og Ogndal B III s 275 og 276.

 

På Kvitvang var det en Johan Kristian Johansen Kvitvang f 1866 som var gift med en Laura Karoline Lorntsdtr f 1865,

 

men ikke gift i Sparbu. I 1903 bor de på Lerkehaug, der de får døpt sønnen Ingvald Leonard. Senere kom de til en plass under Nord-Fossem,

men ekteskapet ble oppløst, og Johan flyttet til Østfold og ble fjøskar der. Samme Bygdebok s 196.

 

Høres vel mest sansynlig ut at din Solveig er den nevnte øverst.

Kirkeboken ligger vel kanskjj på kirkekontroet i Sparbu. Kunne kanskje gå an og høre med dem om de kan

sjekke hvem foreldrene var.

 

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at Solveigs far heter Johan Kvitvang.

Men hvem av dem er hennes far? :S

Nå når det dukker opp enda en med samme navn blir jeg jo virkelig usikker. Dette må jeg finne ut av.

Jeg finner Solveig og Ragnvalds bryllup i kirkeboka for levanger i 1939. Men der står ikke fødselsår til fedrene, og presten har heller ikke tatt med Johans mellomnavn.

 

Det står imidlertid at Solveig er konfirmert på Mære i 1926, men det kan jeg heller ikke få bekreftet i kirkebok slik at jeg kan sikre at jeg har riktig informasjon.

 

Jeg trodde kirkebøkene ble oppbevart i Arkivverket i Trondheim? Får ikke opp noe når jeg søker på kirkekontor i Sparbu. Sparbu er jo ikke lenger en egen kommune. Tror den ble slått sammen med Steinkjer. Men finner ingenting i kirkebøkene fra Steinkjer heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statsarkivet får avlevert de originale kirkebøkene først når siste innførsel er minst 80 år. Vi har foreløpig fått avlevert kirkebøker for Mære sogn til og med 1908

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpa!

Nå har jeg sendt mail til presten på Steinkjer, så får jeg bare krysse fingrene for at han har mulighet til å hjelpe.

 

Sannsynligheten for at det er Johan Rafael som er Solveigs far er nok ganske stor.

Og nå fikk jeg jo ekstra info om begge Kvitvangene! Kjempeflott.

Sannsynligheten for at de er i slekt er nok ganske stor.

 

 

Tusen takk for hjelpa! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå fått bekreftet via brukernes forum her at Johan Rafael er Solveigs far. Der fikk jeg også hjelp til å finne hennes mor og flere av hennes søsken. :)

Da er dette problemet løst! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.