Gå til innhold
Arkivverket

350 år gamle justis-saker fra Oplandenes Amt


wangensteen.net
 Del

Recommended Posts

Jeg har fotografert disse sakene som ligger som løsblad på Statsarkivet i Hamar.

Dette er såpass "sært" materiale at jeg ikke tenker å publisere det, men jeg deler gjerne med de som kan være interessert i dette. (low1954@gmail.com)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mer enn 1661 og 1663? Er det fra hele Oppland? Er det evt. noen inndeling av årgangene etter sorenskriveri?

 

Hei

 

Du finner alt som er tilgjengelig her (også skifter som løsblad som ikke finnes i noen protokoller) http://www.arkivportalen.no/arkivportalen-web/side/arkiv/detaljer?arkivId=no-a1450-03000000065875 Et par av skiftene har jeg fotografert, et par til vil jeg fotografere i morgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Du finner alt som er tilgjengelig her (også skifter som løsblad som ikke finnes i noen protokoller) http://www.arkivportalen.no/arkivportalen-web/side/arkiv/detaljer?arkivId=no-a1450-03000000065875 Et par av skiftene har jeg fotografert, et par til vil jeg fotografere i morgen

 

Er justissakene det som ligger under Ga? Ligger skiftene også der? Det som ligger under Oa (som lå åpent da jeg åpnet lenken) er jo avskrifter, og disse må jo da befinne seg i protokollene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er justissakene det som ligger under Ga? Ligger skiftene også der? Det som ligger under Oa (som lå åpent da jeg åpnet lenken) er jo avskrifter, og disse må jo da befinne seg i protokollene.

 

Ja det står "avskrifter", men det må være feil. Dette er originalmateriale alt sammen. I hvert fall de eskene jeg har sett og det er i OA. Finnes denne i en protokoll?

http://www.wangensteen.net/diverse/justis1661.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er justissakene det som ligger under Ga? Ligger skiftene også der? Det som ligger under Oa (som lå åpent da jeg åpnet lenken) er jo avskrifter, og disse må jo da befinne seg i protokollene.

Jeg har av Lars Ove mottatt skiftene fra Berg, Land, 1716, og Narum, Vestre Toten, 1724 - og dette er originaldokumenter som ikke finnes i skifteprotokollene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det står "avskrifter", men det må være feil. Dette er originalmateriale alt sammen. I hvert fall de eskene jeg har sett og det er i OA. Finnes denne i en protokoll?

http://www.wangensteen.net/diverse/justis1661.pdf

 

Dette er jo ikke et skifte, men uansett. Jo, det kan tenkes å være i en protokoll, hvis den er bevart på det tidspunkt. Dette er nok en avskrift ja, men som er gjort fra samme tid med de daværende lagrettemennenes segl osv. Det var også vanlig at folk fikk en egen avskrift av skifter som ble foretatt, evt. at originalen er det som folk satt igjen med, mens avskriften ble ført inn i protokollen.

 

Jeg ser materalet som potensielt svært interessant for de tider da skifteprotokoller eller tingbok måtte mangle. Og det er helt klart mangler i de fleste av disse kildene på ulike tidspunkt i Oppland, både på 1600-tallet og på første halvdel av 1700-tallet.

 

Men å sammenholde hvert dokument opp mot den aktuelle kilderekken for å se om dokumentet kan være med på å fylle en lakune, virker å være en temmelig stor oppgave...

 

Jeg har av Lars Ove mottatt skiftene fra Berg, Land, 1716, og Narum, Vestre Toten, 1724 - og dette er originaldokumenter som ikke finnes i skifteprotokollene.

 

I så fall er dette helt klart svært interessant materiale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.