Gå til innhold
Arkivverket

Berit Nilsdatter Gulstad/Østerås/(Langli?)


Hans-Petter Taraldsvik
 Del

Recommended Posts

I Bygdebok for Sparbu og Ogndal bind III side 413 står bl. a. følgende om Ivers far, Jon Eriksen Trones:"Eier av Østerås (og Grindberg) fra 1784, blir Jon Eriksen Trones, f. 1742, og sønn av Erik Simonsen Trones, se øvre Mære. Jon var eier av Gjelvold da han kjøpte Østerås, men solgte der og flyttet til Østerås. Han hadde i 1782 blitt gift med ei Beret Nilsdtr. Gulstad, f. 1746. Hun hadde kommet til Gjelvold som taus, men er ellers av ukjent opphav. Men Jon og Beret blir ikke på Østerås så lenge. I 1788 selger de gården til Jakob Tørrisen Lø og flytter til Stjørdalshalsen."

 

Min tipp-tippoldemor Anne Marthe Tørrisdatter ble gift 1790 med Thore Joensen Nåvik. Hvis min tankerekke er riktig må ovennevnte Berit Nilsdatter være Anne Marthes mor, fra tiden før hun ble gift med Joen Eriksen Trones.

For meg ser det ut som denne Berit er den samme Berit Nilsdatter som i 1766 fikk en uekte sønn, Jacob, med Tørris Svendsen Langli. 1768 gifter Tørris og Berit seg og i 1770 får de datteren Anne Martha.

Flere indisier peker på at dette er riktig. 1:Jon Eriksen Trones selger således gården Østerås til sin kones sønn. 2: Anne Marha Tørrisdatter Østerås blir konfirmert i 1787. 3: Anne Martha Halsen er fadder til sin halvbror Iver Joensen Trones i 1789. 4: 1795 er både Joen Trones og Berit Nilsdatter Trones faddere til Anne Martha Tørrisdatter og Thore Joensen Nåviks barn, Joen.

Berit Nilsdatter kan kanskje være den som blir født 1743 med far Nils ...? Lø, som igjen kanskje er Nils Gulstad født ca 1724?

 

Er det noen som kan bekrefte/avkrefte om noe av dette er riktig?

 

mvh

Hans-Petter Taraldsvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt merke til at det ikke står enke om Berit i oppførelsen om vielsen, det står qvinde.

Men, presten kan jo ha vært unøyaktig.

 

Hvis den siste innførelsen i året 1774 på side 135 betyr at Tørres Langlies enke-kvinne er introdusert har vi vel enda et hint?

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16428&idx_id=16428&uid=ny&idx_side=-69

Året etter, 1775, dukker Berit opp på Gielvold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Statsarkivet i Trondheim har bekreftet min antakelse!

 

Berit Nilsdatter forlover seg med Jon Eriksen Trones i Vår Frue Kirke i Trondheim.

"Det oppgis ved Berit Nilsdatters trolovelse i Vår Frue kirke at hun var blitt skilt ved Tamperettens dom. Tamperetten var en geistlig særdomstol med doms-myndighet i ekteskapssaker.
Skilsmissedommen finner man da i Trondheim biskops arkiv. Jeg har ikke sett selve dommen, men i katalogen for bispens arkiv finner man at den skal være i pk.nr.Da023. Katalogen oppgir at den 5/1 1781 stevnet Beritte Nielsdtr Langlie av Sparbu sin mann Tørres Svendsen"

 

Mange biter falt da på plass, men det gjenstår å finne hvor hun endte sine dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.