Gå til innhold
Arkivverket

Daniel Andersen Fogeth


Lena Vasstrand
 Del

Recommended Posts

Hvem er foreldrene til den danske Daniel Andersen Fogeth f. 1650 Aalborg d. 1712??

Daniel var gift med Blancheflor Cathrine Berentsdatter Orning f. 1652 d. 1748

 

Jeg ser at det er flere som har satt opp Anders Fogeth og Anne Frantzdatter som foreldre? Finnes det noen holdbare kilder for dette??

 

Følgende er funnet via DIS-Danmark:

 

Peder Wilimit Hans Andres Wogt og hustru Anne Frantzdatter i Aalborg ble gift 31 mai 1646 Budolfi, Aalborg, Danmark

 

Har følgende barn:

 

FRANTZ ANDERSEN

Christening: 17 FEB 1647 Budolfi, Aalborg, Aalborg, Denmark

 

JORGEN ANDERSEN

Christening: 19 APR 1648 Budolfi, Aalborg, Aalborg, Denmark

 

NIELS ANDERSEN

Christening: 05 AUG 1649 Budolfi, Aalborg, Aalborg, Denmark

 

HELVIG ANDERSEN

Christening: 22 AUG 1651 Budolfi, Aalborg, Aalborg, Denmark

 

ANDERS ANDERSEN

Christening: 17 MAY 1654 Budolfi, Aalborg, Aalborg, Denmark

 

Finner ikke Daniel?? Kan dette være de rette foreldrene??

Der er en Daniel Andersen, døpt 1647 og foreldre er Anders Madtzen og Chrestentze Danielsdatter!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for linkene :D Kjempeflott!

 

Det ser nok ut til at Anders Vogt og Anne Frandsdatter ikke kan være foreldrene til Daniel. Det er da også lite rom for fødsel ml. Niels som er døpt aug 1649 og Helvig døpt aug 1651. Ikke finner jeg bevis for at Anders Vogt har vært Rådmann i Ålborg heller.

 

"Den 28. april 1655 holdtes skifte efter Andreas Vogt, hatstafferer af Maren Turisgade, hvis efterladte bo var blevet registreret og til dels forseglet af byfogden 25. februar 1654. Den salig mands efterleverske Anne Frandsdatter og hendes børns lovværge havde tilkendegivet at, de “efter ham har til Ålborg byting arv og gæld undersagt”, hvorefter det efterladte gods blev åbnet og igen forseglet, “hvilket gods er opført på Ålborg rådstue udi borgmestre og råds forvaring indtil påæskes”. Ref. LAV. Ålborg by skifteprotokol 1655 28/4 fl. 596."

 

Iflg. kilde Olai Ovenstad: Militærbiografier - "Den Norske Hærs Officer 1628-1814" er Daniel Andersen - Sønn av Rådmann i Aalborg.

 

Om sin Hustrus Slægt oplyser Lars Galtung 1746 følgende:

"...deriblandt min Svigermoder Blanzeflor Cathrine Orning, som endnu lever hos mig paa Torsnæs Gaard og er 87 Aar gammel. Hun kom i Ægteskab med Daniel Andersen (en Raad- mands Søn fra Aalborg, Sekondlieutenant ved Oberst Heins Bergenhusiske Regimente og Major Pheils Compagni) som var min Hustrus, den yngre Blanzeflor Cathrine Ornings Fader."

 

Jeg føler meg også usikker på om Daniel heter Fogets/Vogt og kun heter Daniel Andersen. (Vogt navnet kan ha sneket seg inn pga feile foreldre??)

Jeg vil anta at faren til Daniel må finnes blant Rådmennene i Ålborg og han heter nok Anders... Spørsmålet er hvem <_<

 

Aalborg Leksikon -Rådmenn

Det ser desverre ut til at denne oversikten over rådmenn er heller mangelfull

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Vogt og Anne Frantzdatter kan være et feilpor. Jeg fant en side om denne slekten:

http://www.dragtilminde.dk/HFekstra/Mette%20Hansdatter.html hvor det under Anne Frandsdatter står følgende (bryllupet er oppslag 83 i Budolfi kirkebok 1626-1647):

 

221,a. ANNE FRANDSDATTER død efter 1661. Gift 5. juni 1646 i Budolfi kirke i Ålborg med Andreas Vogt død i Ålborg begravet 24. februar 1654 fra Budolfi kirke.

Om Anne Frandsdatter har hendes morbror Jacob Hansen Brunov skrevet i Budolfi kirkebog: “1645 3. advent trolovede hr. Peder i mit hus Andres Vogt og Anne Frandsdatter, min søsterdatter, viede dom 1 trinitatis 1646”. Ved Andreas Vogts begravelse ses det at han var hatstafferer og boede i Maren Turisgade.

Den 28. april 1655 holdtes skifte efter Andreas Vogt, hatstafferer af Maren Turisgade, hvis efterladte bo var blevet registreret og til dels forseglet af byfogden 25. februar 1654. Den salig mands efterleverske Anne Frandsdatter og hendes børns lovværge havde tilkendegivet at, de “efter ham har til Ålborg byting arv og gæld undersagt”, hvorefter det efterladte gods blev åbnet og igen forseglet, “hvilket gods er opført på Ålborg rådstue udi borgmestre og råds forvaring indtil påæskes”.

 

Jacob Hansen Brunov var sogneprest i Budolfi 1635-75, "hr. Peder" kan være kapellanen Peder Hansen kap. 1635-47.

 

Det finnes altså et skifte etter denne "hatstafferer" (hattemaker??) Anders Vogt.

 

Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daniel Andersen er heller aldri nevnt med noe slektsnavn i de kildene jeg har funnet.

 

Ved barnas dåp i 1695 og 1697 kalles han Leutnant Daniel

I manntallet 1701 kalles han Daniel Haabreche

I Sunnhordland tingbok 4/9-1702 kalles han Lieut: Daniel Andersen

I Sunnhordland tingbok 18/10-1705 kalles han Lieut: Daniel Andersen (mens svogeren kalles med slektsnavn "Fendrich Monss: Morten Grønvold")

Lars Galtung kaller ham i 1746 Daniel Andersen - en rådmannssønn fra Ålborg

 

Jeg vet ikke om det er mulig å finne ut noe mer om denne Daniel Andersen f.1647?

Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Madsen var rådmann og hospitalforstander i Ålborg ifølge Nygaards sedler:

 

Madsen, Anders, rådmann i Ålborg og hospitalsforstander samme sted. 26/3-1661 fikk han kongelig bevilling på at være hospitalforstander og nyde deputat derfor så lenge han det forsvarlig forestår

 

Madsen, Anders, rådmann i Ålborg, hospitalforstander, 26/6-1663 fikk han brev på sin bestilling som hospitalforstander

 

Madsen, Anders, rådmann i Ålborg, 5/1-1666 fikk han bevilling på formedelst sin svaghed at være forskånet for rådstuens 3 retters betjenende (J.R.14.404)

 

Madsen, Anders, hospitalforstander i Ålborg død før 1670 (Se: Jensen, Søren).

 

Jensen, Søren, 30/6-1670 beskikket til hospitalforstander i Ålborg i afg. Anders Madsens sted (JR.15.23 nr. 79)

 

Madsen, Anders, 2/9-1673 fik hans enke Kristense (Nielsdtr.) af Ålborg bevilling på at lade sin sag(e høre?, føre?) ved hvilken uberygtet(?) dannemand, hun begærer (JR.15.520 nr. 99)

 

Kristense kalles Nielsdatter ved alle de andre barnas dåp.

 

Se ellers gammel debatt om Orning her (67783)

http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=67783&sok=orning&nr=4&antinnlegg=521&startnr=&antall=&spraak=n#anker

 

Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen det er jo helt fantastisk!

 

Det er en Daniel Andersen som er døpt 1647 og foreldre er Anders Madtzen og Chrestentze Danielsdatter, Budolfi, Aalborg

 

Se linkKirkebok DK Slå opp på Ålborg Amt og Ålborg Budolfi sogn; Sjekk oppslag 368.

 

Nå er ikke jeg god på å lese kråketær, men det ser da virkelig ut som vår Daniel og faren er Rådmann Anders Madsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rådmann Anders Madsen blir begravet 27/6-1670, oppslag 588: KB Budolfi, Ålborg, oppslag 588, 1670, Junius, NB q) den 27, Anders Madzen Raadmand i Hospitalet

 

Jeg fatter og begriper ikke hvor navnet Fogeth/Vogt er kommet fra, hverken Daniel Andersen eller Anders Madsen er noen gang nevnt med slektsnavn. Men det er vel sånn det er, et eller annet sted, en eller annen gang, blir det gjort en feil og så blir dette spredt til den ene slektstavlen etter den andre - men ingen tenker på å sjekke originalkilden...

 

Blanceflors slekt derimot er kildebelagt og kan føres tilbake til 1200-tallet

 

Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er litt kjedelig når en feil spres og til slutt blir sett på som sannhet.

 

Undres litt om det er den rette Daniel jeg fant i kirkeboken da moren heter Chrestentze Danielsdatter, mens det i kilden du fant står Kristense Nielsdatter??? Det er jo sikkert maaange Anders Madsen og det kan jo være flere med sønn Daniel... Men nå vet vi i alle fall hvem faren er :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ligger jo kirkebøkene for Ålborg på FS og ved søk finnes det ingen andre Anders Madsen som er gift med en Christenze i perioden 1630-1670. Vi vet jo at Anders Madsens enke i 1673 het Kristense.Vi vet også at han var rådmann og hospitalsforstander og at han skulle ha en sønn Daniel. Det finnes ingen annen Daniel med en far Anders født i Ålborg i dette tidsrommet.

 

1. Oppslag 353, 2/7-1646, Madtz, af Hospitalet, mor Christentze N, (kanskje han som begraves 6/4-1650, oppslag 539, Anders Madsens barn af Hospitalet)

2. Oppslag 368, 13/10-1647, Daniel, Christentze Danielsd.

3. Oppslag 185, 15/4-1649, Sara, Christentze Nielsd

4. Oppslag 195, 16/8-1650, Emerentz(?), Christentze Nielsd.

5. Oppslag 211, 18/7-1652, Maren, Christentze Nielsd.

6. Oppslag 223, 26/2-1654, Madtz, Christentze Nielsd.

7. Oppslag 247, 3/5-1657, Ide, Christentze Nielsd.

Jeg tror derfor at det er presten som har skrevet feil patronymikon på moren i kirkeboken ved Daniels dåp.

 

Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flott alt dere har funnet her! Gratulerer med imponerende innsats.

 

Det kunne være interessant å høre fra noen av alle dem som har rapportert om anen ved navn Foget, hvor de har navnet fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.