Gå til innhold
Arkivverket

Kvinner fra Sigdal, Eggedal og Krødsherad jeg ikke vet hvor kommer fra.


Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Hei alle sammen. Jeg slår disse sammen, for at det ikke skal bli så mange enkeltspørsmål.

 

1. Gonnor Ivarsdatter, født ca. 1709. ”Gonnor Iversdatter Fyrenmoen” ble begravet 7. april 1793, 82 år gammel.Trolovet 27. mars og gift Maria Bebudelsesdag (15. mai) 1735 i

Krødsherad med Tore Torsteinsen Steinsrud, født 1713. Begravet 27. mars 1791, ”Thore Tostensen Fyrinmoen”, 78 år gammel.

 

2. Anne. Nevnt 1765. Gift med Engebret Olsen trolig på Vengard under Skinnes, født ca. 1723. Begravet 12. mai 1788 ”Ingebret Olsen Schinnes eje”, 65 år gammel.

 

3. Jøran Svensdatter. Enke i 1765. Gift 28. desember 1737 i Krødsherad med Ellev Østensen, født ca. 1707. Fra Bottolvsgarden. Skifte 1765.

 

4. Guri Reidarsdatter. Enke i 1779. Gift med Håkon Reidarsen Olbergenga, født 1729? på Olberg. Skifte 1779 på Olbergenga.

 

5. Berte Olsdatter. Enke i 1751. Trolovet 31. mai og gift 29. september 1726 i Krødsherad med Ellev Reidulvsen Heslia. Født i Heslia.

 

6. Berte Torsdatter, født ca. 1670-80. Lever 1742. Gift med Torstein Gunbjørnsen Steinsrud, født ca. 1673. ”Torsten Juvet” ble begravet 11 søndag i Trinitatis (16. august) 1733 i

Krødsherad, 60 år gammel.

 

7. Marte Halvorsdatter. Enke 1744. Død 21. mai 1765. Trolovet 19. mai og gift 28. september 1726 i Krødsherad med Ola Engebretsen Haslerud. Død 1743 og skifte året etter.

 

8. Kari Larsdatter. Enke i 1741. Gift med Erland Eivindsen Ringnes-eie. Begravet 10. august 1738 ”Ærlænd Evens: p: Rignis Eie”. Skifte 10. November 1741.

 

9. Åse Olsdatter trolig fra Toen på Modum. Skifte 1718. Gift med Ola Jonsen Bjøre/Ørgenvika, født ca. 1665 på Berg i Soknedalen. Død 1731. Skifte 6. august 1731.

 

10. Ingebjørg Torsdatter, født ca. 1654. Begravet 1734, 80 år gammel. Skifte 12. mars 1734. Gift med Vilhelm Gunnarsen Finnerud. Døde høsten 1707. Skifte 13. november 1708.

 

11. Astrid Halvorsdatter. Gift med Østen Haraldsen Nordre Ørpen, født ca. 1610. Skifte 2. oktober 1676.

 

Kjenner noen til hvor disse damene kan komme fra. Alle opplysninger er interessante.

 

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Riksarkivet ved siden av Sigdalbøkene står en liten bok med opplysninger om kvinner i Sigdal, hvor og når født og hvor bor og død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til Torbjørn og Berit --

 

i Sigdal og Eggedal bygdebok bind III 1954 av Andreas Mørch side 1231 er det listet opp et alfabetisk register over husfedre i S og E.

Den bok /hefte som det her henvises til på riksarkivet er et alfabetisk register over husmødrene i S og E.

Jeg har gått gjennom denne, men har ikke funnet noe utover det som står i Mørch sine 2 bind av 1953/54.

 

Er jo verdt se på allikevel , flere øyne ser bedre enn to.

 

mvh finn h bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg, men hvis noen kjenner til disse damene og deres opphav, vil jeg gjerne vite hver minste lille opplysning.

 

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 1 år senere...

Joda, nummer 9 Åse Olsdatter er en av mine formødre, faren hennes var Ola Olsen født ca 1691. Hun var muligens fra Flå og fikk 7 barn, en av de var Sjur Olsen født på Bjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Her har jeg ikke fulgt med i timen og ikke sett ditt svar. Var ikke innom dataen i slutten av desember i fjor. Hvordan vet du at hun var datter til en Ole Olsen, født ca. 1691. Skulle gjerne visst mer om dette.

 

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Her har jeg ikke fulgt med i timen og ikke sett ditt svar. Var ikke innom dataen i slutten av desember i fjor. 

 

Du bør sørge for å sette opp kontoen din slik at du får en e-post når noen svarer på et av dine innlegg Se http://forum.arkivverket.no/topic/189875-problemer-med-forumet-etter-oppdateringen-liste-over-hvordan-de-forskjellige-problemene-kan-løses/#entry1611666

 

Se spesielt i innlegg 1 om hvordan man får e-postvarsel om nye innlegg i emner man startet eller deltar i.

 

Hilsen Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.