Gå til innhold
Arkivverket

Johanna Andreasdater Moe 1842 N-Trøndelag


Bjørnar Duun
 Del

Recommended Posts

Kjenner du til navnet på noen av Johanna Andreasdatters søsken?

 

Jeg kjenner desverre ikke til noen søsken.

 

Jeg har sett flere ulike etternavn på henne. I følge www.familysearch.com het hun Johanna Andreasdatter Heieraas. I følge kirkeboken ved hennes vielse het hun Johanna Andreasdatter. I følge kirkeboken ved dåpen som du fant, så kommer Munkebyvald inn som navn. I følge et fotoalbum som vi har fått fra hennes barnebarn Adam Ristad i USA, het hun Johanna Andersdatter Moe.

 

Jeg har ikke bilde av henne, men i 1886 er det tatt et bilde av barna hennes i Steinkjer: Augusta Matilde (f.1869, Levanger/Frol), Håkon Jernhard Ragnvald (f.1871, Bjugn), Alfred Hjalmar Oscar (f.1874), Hilmar Einar (f.1877, Steinkjer), Krenkel Ferdinand (f.1879), Adam Ingvard (f.1881) og Rikard Ambrosius (f.1884, Steinkjer). I tillegg var hun mor til Johan Bernhard (f.1887). Hun var gift med Johan Ristad, sønn av Mikkel Nilson Restadval (f.1812, Verdal) +Marta Kjerstina Nilsdotter (f.1811, Leksvik). Restadval viser til et sted i Levanger. Johanna og Johan har tydeligvis forlatt Levanger omkring 1870 og vært på flyttefot et par år før de endte opp i Steinkjer. Johan døde av mavekrampe i Lødingen julaften 1887 i forbindelse med at han var ved Ofotbanen ved Narvik, der han tok arbeid. Om lag 8 måneder etter sin død ble han far til et utenomekteskapelig barn der oppe.

 

Det er en spennende historie rundt mange av de personene jeg har nevnt her, men desverre er det ikke mye av det som kan være til hjelp for å finne Johanna sin far...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det døde en Andreas Ingebrigtsen Munkeby i Skogn i 1852. Kan det være han? Johanna het jo Munkebyvald ved dåpen...

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.2/MX9J-89D/p1

 

Fortsatt ikke mye til hjelp mtp. å finne foreldrene til Andreas Ingebrigtsen. Men Munkeby (Munkebyvald) ser ut til å være i Levanger, ikke langt unna Restad (Restadvald). Men så var det vel slik at Andreas ved vielsen har oppgitt Stjørdalen som fødested.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lette på nytt gjennom konfirmantlistene fra og med 1823, det er ingen Andreas/Anders Ingebrigtsen/Ingebretsen før den kandidaten jeg fant før i 1829 og stoppet der. Nå gikk jeg videre og fant nok en konfirmert i Hegra i 1829, nr 10:

 

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Stjørdal, Ministerialbok nr. 709A10 (1820-1832), Konfirmerte 1829, side 278.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16375&idx_id=16375&uid=ny&idx_side=-240

 

Anders Ingebretsen Halsen født på Levanger 18, foreldre Ingebret Haagensen og Johanna Arntsd.

 

Vi kan vel ikke se bort fra ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan vel ikke se bort fra ham?

 

Den der så interessant ut ja! Her er det jo en kobling mellom Stjørdal og Levanger også.

 

Det var vel ikke så uvanlig at de sjonglerte litt med ulike former av navnet? Anders/ Andreas og Ingebrigtsen/ Ingebretsen.

 

Adam Ristad (1911-1993), sønnesønn av Johanna og sønn av Adam Ingvard Ristad, skrev som sagt at hun het Johanna Andersdatter i en fotoalbum som han gav mine foreldre i 1973. Adam drev visstnok også med slektsforskning og oppsøkte egne bibliotek for dette i salt Lake City. Jeg holder på og prøver å spore opp etterkommere der fordi jeg tror det kan finnes mye info der borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Afgangsliste for Alstahaug, familie 12-16: Jeg vet ikke om dette er samme familie som den du søker, men visse likheter finnes: Ingebrigt Halvorsen 49 inderst på gården Tretli, Jonetta Arntdr 33, deres barn Haagen 14, Andrias 6, og Anne Margaretha 10 utflyttet ifølge attest av 1817 til Stordalen, muligens Størdalen? Datteren ser ut til å ha farsnavn Jensdatter. Alle kalles "deres børn"

 

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Alstadhaug i Skogn, Ministerialbok nr. 717A04 /1 (1816-1825), Utflyttede 1816-1818, side 569-570.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2468&idx_id=2468&uid=ny&idx_side=-95

 

Andreas Ingebrigtsen fant jeg ikke døpt i Skogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg forlengst har sluttet å tro på det "nye" FS, som kan fortelle meg at en Andreas er født i Skogn 8/1-1811, døpt 22/2 med foreldre Ingebrigt Halvorsen og Johanna Arentsdatter. Jeg åpner kirkeboka og finner ingenting. Dette har nå skjedd meg flere ganger. Hvor kommer slike "fakta" fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem siste innlegg:-)

 

Denne Andreas ble døpt i Levanger kirke, til venstre:

 

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Levanger i Skogn, Ministerialbok nr. 717A03 /3 (1810-1815), Fødte og døpte 1811, side 259-260.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=17060&idx_id=17060&uid=ny&idx_side=-8

 

Bostedsadresse ved dåpen er Moegaardsvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vielsen mellom Ingebrigt og Johanna er 4/5-1810, langt nede til venstre, han er enkemann og landvernssoldat. Hans bosted er Moegaardsvald, hennes tror jeg er Kiølaasvald. Sponsorene er også Kiølaas.

 

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Alstadhaug i Skogn, Ministerialbok nr. 717A03 /1 (1810-1815), Ekteviede 1810, side 610-611.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16393&idx_id=16393&uid=ny&idx_side=-30

 

Dermed kan vi vel slutte at presten i Stjørdal har feil farsnavn på faren ved Andreas Ingebrigtsens konfirmasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vielsen mellom Ingebrigt og Johanna er 4/5-1810, langt nede til venstre, han er enkemann og landvernssoldat. Hans bosted er Moegaardsvald, hennes tror jeg er Kiølaasvald. Sponsorene er også Kiølaas.

 

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Alstadhaug i Skogn, Ministerialbok nr. 717A03 /1 (1810-1815), Ekteviede 1810, side 610-611.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16393&idx_id=16393&uid=ny&idx_side=-30

 

Dermed kan vi vel slutte at presten i Stjørdal har feil farsnavn på faren ved Andreas Ingebrigtsens konfirmasjon.

 

Du verden hva du har funnet ut! Her kan jeg ikke skjønne annet enn at brikkene begynner å falle på plass. Her kan det jo faktisk være en forklaring på hvor etternavnet "Moe" hos Johanna Andreasdatter kom fra også. En prest kan vel også gjøre feil. Kanskje han skrev så utydelig fordi han ikke husket helt?

 

Du har vært til fantastisk god hjelp for meg! Dette tror jeg aldri jeg hadde greid å nøste opp i på egen hånd!

 

Gleder meg til å komme hjem og studere dette mer i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode ord!

 

Johanna Arntsdatter 18 år finnes som tjenestejente under Halsan i Skogn i 1801. Hennes alder her passer ikke så verst med hennes alder ved utflytting (33).

 

Jeg tror muligens Ingebrigt Halvorsen kunne være kommet fra Stjørdal til Skogn, gift i første ekteskap med en Randi/Ragnhild Johansdatter. Sønnen Haagen ble født i Levanger 1804 og mora oppgis å være Ragnhild Johansdatter.

 

Ingebrigt Halvorsen og Randi Johansdatter med datter Brynnild i Stjørdal 1801:

 

http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f18011714&gardpostnr=241&personpostnr=5500&merk=5500#ovre

 

Sønnen Haagen døpt her nr 3 ovenfra til høyre:

 

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Alstadhaug i Skogn, Ministerialbok nr. 717A02 /1 (1783-1809), Fødte og døpte 1804, side 163.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16392&idx_id=16392&uid=ny&idx_side=-159

 

Bosted er Tretlie.

 

På FS finner man at Ingebrigt halvorsen og Johanna Arntsdatter hadde tre barn døpt i Hegra etter i perioden 1815-20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg prøvd å oppsummere så langt:

 

Johanna Andreasdatter Moe:

 

7.generasjon: Ingebrigt Halvorsen (f.ca.1770) giftet seg første gang med Randi Johansdatter (f.ca.1767) i Stjørdal i 1798. Ved vielsen oppgis det at han er ”grenader” og soldat av yrke. Ved folketellingen i 1801 bodde de på Medkiil i Hegra og var foreldre til Brynnil (f.ca.1799). I 1804 fikk de sønnen Haagen, som ble døpt i Alstadhaug, Skogn. I 1810 giftet enkemannen Ingebrigt seg på ny med Johanna Arntsdatter (f.ca.1784) i Skogn. Både ved vielsen i 1810 og dåpen til sønnen Andreas i 1811 ble Moegaardsvald oppgitt som bosted. I 1817 flyttet de fra prestegjeldet Alstadhaug i Skogn, trolig til Stjørdal, med barna Haagen, Anne Margretha (f.ca.1807) og Andreas (f.8.jan.1811). De kan ha fått flere barn senere. Andreas ble konfirmert i Stjørdal i 1829.

 

6.gen.: Andreas Ingebrigtsen (1811-1852) og Beret Rasmusdatter (f.1817) giftet seg i 1842 i Meråker. Ved dåpen til dattera Johanna (f. 2.nov.1842) bodde de på Tronset i Meråker. Johanna ble konfirmert i Levanger i 1859, og ved konfirmasjonen står det Munkebyvald som etternavn på henne. Det døde en Andreas Ingebrigtsen Munkeby i Skogn i 1852.

 

5.gen.: Johanna Andreasdatter Moe (f.1842) +Johan Oluf Mikkelsen Ristad

Tippoldefar: Håkon Ristad (f.1871) +Mina Kristine Olsen

Oldemor: Halfrid Marie Ristad (f.1906) +Tryggve Duun

 

 

Greiner fra Meråker og Røros:

8.generasjon: Hans Rasmussen giftet seg med Kirsten Olsdatter Ryen (f.ca.1740) på Røros i 1768. Rasmus Hansen ble døpt i Røros kirke i 1777, og han ble konfirmert i Meråker i 1792. På denne tiden skal det ha kommet folk til gruvene i Meråker fra Røros, og dette kan ha vært en sannsynlig årsak til at denne familien kom til Meråker.

 

7.gen.: Rasmus Hansen (1777-1846) og Beret Knudsdatter Solem (1778-1854) giftet seg i Meråker i 1809. Beret var datter av Knud Olsen Solem (f.ca.1748) og Beret Pedersdatter (f.ca.1748) fra Stormo. Ved folketellingen i 1801 var Rasmus tjenestegutt på Nesvold, og Beret var på samme tidspunkt tjenestepike på Tømmerås. Rasmus og Beret etablerte ”Rasmusåsen” omkring 1810. De fikk barna Kirsti (1809-1894), Hans (1811-1870), Beret (f.1816, døde 14 uker gammel), Beret (f.1817) og Ole (1820-1902). Det var Ole som overtok gården. Ole Tronset utvandra med familien til USA i 1887.

 

6.gen.: Beret Rasmusdatter (f.1817) +Andreas Ingebrigtsen

5.gen.: Johanna Andreasdatter Moe (f.1842) +Johan Oluf Mikkelsen Ristad

Tippoldefar: Håkon Ristad (f.1871) +Mina Kristine Olsen

Oldemor: Halfrid Marie Ristad (f.1906) +Tryggve Duun

 

 

Noen vesentlige feil eller mangler?

(PS: jeg har mye mer informasjon om personene i generasjon 5 og ned...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter jo enda igjen med noen spørsmål:

- Hvor er Moegaardsvald? Kan det være under Mo gård i Levanger mon tro?

- Kan Ingebrigt Haagensen ha vært med i krigen mot Sverige i 1808? Det skal jo ha vært trefninger ved blant annet Meråker. Ingebrigt har oppgitt soldat som yrke både i 1798 og 1810...

- Har Andreas Ingebrigtsen og Beret flere barn enn Johanna?

 

Jeg kommer nok aldri helt i mål... Syns jeg har fått mye spennede info her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berit døpt 24/8-1845 i Stjørdal, nr 3 nedenfra, de bor på Tronset og moras søsken er faddere:

 

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Stjørdal/Nedre Stjørdal (Værnes), Ministerialbok nr. 709A14 (1845-1858), Fødte og døpte 1845, side 12.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2463&idx_id=2463&uid=ny&idx_side=-14

 

Anton døpt 23/5-1847 Levanger, nr 14:

 

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Byen i Levanger, Ministerialbok nr. 720A01 (1836-1855), Fødte og døpte 1847, side 71.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2473&idx_id=2473&uid=ny&idx_side=-71

 

Dette var de to jeg fant på FS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.