Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å finne oldemor i svenske kilder (1876-1880)?


Sjur G. Hasselgård
 Del

Recommended Posts

Jeg er helt fersk både som slektsforsker og her i forumet, så jeg er usikker på om det er god folkeskikk å spørre om hjelp på denne måten. Det merker jeg vel snart på responsen.. Ut fra tips og hjelp i denne tråden (der finnes fungerende linker) har jeg funnet ut en del om andre forgjengere fra Sverige, men å få bekreftet oldemors bakgrunn har vært litt vanskelig.

 

Så langt jeg har forstått det er det bare Släktdata som er gratis av de svenske kildene (og at de andre er ganske dyre)? Der sliter jeg med å finne det jeg leter etter, men så har jeg også litt usikre søkedata. Her er de opplysningene jeg har så langt:

 

- Kilde: Østfold, Glemmen, klokkerbok nr.6 1894-1908. ekteviede.

22.okt 1907- Marinesoldat Herman Olsen (bekreftet som oldefar) gifter seg med

Johanna Sofie f.´76 Sverige

 

- Kilde: Østfold fylke, Glemmen, min.bok FA0014 1902-1922, fødte og døpte 1909 s.180

Margit Henriette f. 29. mai 1909 (mormors søster)

Mor: Hustru Hanna Sofie f.Andersson(ssen/sen)1878

 

- Kilde: Fotografi av gravsteinen, som iflg. en tremenning finnes på Leie i Fredrikstad fremdeles.

(Herman Olsen)

Hanna Olsen - 22/1-1880 til 6/11-1937

 

- Kilde: Min mormor til min mor på dødsleiet.

Hanna het egentlig Johanne/a Sofie, kom fra Bohuslän og vokste opp hos en stemor hun ikke kom overens med. Mormor trodde moren var født Andersen og hadde en søster som het Marie. Etter en periode hos slektninger rømte Hanna til Norge som ungdom, og fikk Oscar (Benvold?) utenfor ekteskap før hun giftet seg med Herman. Barna i ekteskap var Arne, Margit Henriette,Else Konstance og Nancy. Nancy bodde store deler av voksenlivet i Sverige.

Jeg vet at mormor ikke var senil, selv om hun var svekket da hun fortalte dette.

 

Er det grunn til å tro at fødselsdato på gravsteinen er korrekt? Jeg vet ikke om norsk kirke har sjekket svenske kilder, eller om den datoen bare gjenspeiler hva gravøren har blitt fortalt av de som betalte for jobben?

 

Vennlig hilsen

Sjur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved søk i folketellingen 1890 på Johanna Sofia med far Anders og søsken 'Maria' er det fire treff - én i Bohuslen.

 

Johanna Sofia i 1890:

 

Post 2572183

 

Johanna Sofia

f. 1880 i Morlanda (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän)

d.

Flicka, barn i familjen

Kårehogen

Morlanda (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän)

Födelseort i källan: Morlanda

 

Familien i folketellingen i 1890

 

Widell, Alexis Anders Kristoffer 1825 Far

Ekman, Erika Maria 1851 Mor

 

(Barn), Jakob Ludvig 1870 Barn

(Barn), Anders Daniel 1872 Barn

(Barn), Anna Wilhelmina 1874 Barn

(Barn), Carl David 1875 Barn

(Barn), Hilda Maria 1877 Barn

(Barn), Johanna Sofia 1880 Barn

(Barn), Amelia Elisabeth 1882 Barn

(Barn), Elin Kristina 1884 Barn

(Barn), Jakob Fredrik 1885 Barn

(Barn), Märtha Maria 1887 Barn

----------

 

Hun er født 21. januar 1880. Jeg legger ved bilde fra dåpen.

post-162-0-64929700-1317823765_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hon avlider i Sverige, ogift:

 

18800121-480

 

Widell, Johanna Sofia

 

Kårehogen 1:20, Kårehogen

 

Död 7/5 1952.

 

Kyrkobokförd i Morlanda, Morlanda kn (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän).

 

Född 21/1 1880 i Morlanda (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän).

 

Ogift kvinna.

--------------

Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2010:

Morlanda, Orusts kn (Västra Götalands län, Bohuslän)

 

Födelseförsamling i källan:

Morlanda (Göteborgs och Bohus län)

 

Källor:

DOR 52-60 / FS, PA, MTL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kilde for dåpen: Morlanda C:7 (1861-1890) Bild 136 / sid 131 (AID: v2630.b136.s131, NAD: SE/GLA/13376)

 

Kanskje fødselsår 1878 er det korrekte likevel, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eftersom födelsedatum är osäkert i de källor du har så har jag en gissning:

Johanna Sofia Andersdotter född 22/6 1876 i Krokstad, Bohuslän

 

Hennes familj splittras och försvinner ca 1876, troligen till Norge. En bror f 1879 är fosterbarn i Krokstad år 1900.

Man måste kolla mer för att se om det är fel eller rätt person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu har jag hittat dem, fadern åker till Amerika men kommer tillbaka, modern dör och fadern gifter om sig. Då föds en syster som heter Maria.

 

Johanna Sofia flyttar till Norge för att arbeta 1896 och slutligt 18 april 1901, då till Vestre Fredrikstad.

 

Det stämmer bra med uppgiften om en stemor och en syster Maria.

 

Här är familjen 1900:

 

Johannesson, Anders Fredrik 1842 Far

Andreasdotter, Anna Kajsa 1853 Mor

(Barn), Johanna Sofia 1876 Barn (hans)

(Barn), Johanna Maria 1886 Barn (bådas)

(Barn), Johan Werner 1891 Barn

(Barn), Ernst Albin 1895 Barn

 

 

Johanna Sofias äldsta bror reser till Amerika, de två yngsta är fosterbarn, men reser till Amerika (Wisconsin) senare

 

Johanna Sofia 1880:

 

Johansson, Anders Fredrik 1842 Far

Johansdotter, Maja Lena 1839 Mor

(Barn), Johan Alfrid 1869 Barn

(Barn), Anders Magnus 1872 Barn

(Barn), Johanna Sofia 1876 Barn

(Barn), Johan Oskar 1879 Barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den bästa kontrollen är att se om det finns en bouppteckning (skifte) efter fadern, det ska finnas på Landsarkivet i göteborg, man kan maila och be om en kopia på första sidan som anger alla arvingar. Då ska man skriva dessa uppgifter:

 

18421118

 

Johannesson, Anders Fredrik

 

Hoghult, Gatan

 

Död 28/12 1917.

 

Kyrkobokförd i Krokstad (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän).

 

Född 18/11 1842 i Hede (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän).

 

Gift man (24/4 1885).

--------------

Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2010:

Sörbygden, Munkedals kn (Västra Götalands län, Bohuslän)

 

Födelseförsamling i källan:

Hede (Göteborgs och Bohus län)

 

Källor:

DB, FS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelp begge to! :-)

Det ser ut for meg som om Chris kan være på det rette sporet. Jeg kom nå til å huske at min mormor brevvekslet med en tante (Hilda) i Duluth Minnesota, og jeg har antagelig tilgang på brev fra henne i arvegodset. Hvis hennes far var i Amerika og returnerte kan det gi mening. I følge min mor på telefonen nå, skal det også finnes et lydopptak på vinyl, der Hilda hilser til den skandinaviske slekten. Det blir spennende å lete etter!

 

I FT-1900 i Fredrikstad finner jeg bare Hanna Sofia Hans. f. 1878 Bohuslæn som kan passe. Kanskje er det henne, og at hun har skjult sin egentlige bakgrunn og fødselsår bevisst? Jeg vet ikke, men andre aktuelle treff i Østfold har jeg ikke funnet.

 

Ps:Dere er raskere enn meg. Jeg ser nå at det er flere kommentarer mens jeg skrev dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chris - Ja lenken til "Inflytta svensker" fungerer. Jeg har søkt der før, men aldri med mer enn et par år feilmargin fra forventet fødselsår.

 

ps: adressen Apenesberget gir også mening, siden det er et steinkast fra oldefars barndomshjem. Men det er jo stor forskjell på 1871 og de andre årstallene jeg har. Det er 9 års forskjell fra hva gravsteinen sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis stemte opplysningene ved vielsen, for de ble vel gitt av henne selv. Opplysningene om fødselsår i tellingen, kan ha blitt gitt av bakermesteren hun arbeidet hos og at dette er grunnen til at den avviker:

 

Østfold fylke, Glemmen, Klokkerbok nr. 6 (1894-1908), Ekteviede 1907, uten sidenr.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5756&idx_id=5756&uid=ny&idx_side=-299 (nr. 75 - h. side)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hon hade tre bröder som utvandrade (fadern kom tillbaka)

Johan Alfred född 26/8 1869

Anders Magnus född 8/10 1872

Johan Oscar född 5/7 1879

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre får jeg ikke tak i mappen etter mormor på et par uker, for pianoet etter farmor står i veien. Men jeg har pratet med min mor i dag, og hun fortalte at hun kan huske de fikk amerikabesøk av en de voksne kalte "Onkel Oscar" tidlig på 50-tallet. (Han hadde med brystnåler til jentene,tynne nylonstrømper til damene og slips til herrene. Det skal finnes et bilde av dette)

Det stemmer jo med at Johanna Sofia (22/6 1876) hadde en utvandret bror Johan Oscar (5/7 1879). Når man også vet at det var en stemor, en søster Maria og at hun i 1902 var registrert på en adresse nær min oldefar i Fr.stad, er det god grunn til å følge rådet om å henvende meg til Landsarkivet Göteborg for å sjekke farens arvinger!

 

Det er interessant å oppdage at det de eldste i familien nå kan huske er veldig nyttig utfyllende informasjon, men også at man ikke kan stole på hukommelse på detaljnivå. Min mor mente å vite at Hanna døde i 1938, hennes bror var sikker på 1936 - og på gravsteinen står det 1937 ;-)

 

Takk igjen for innsatsen begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fikk jeg se bilder av mange forgjengere hos min mor. Bl.a. var det et bilde av "Onkel Oscar" fra besøket hans i Norge 1955. Bildet bekrefter at han kan vært født 1879. På en del av bildene er det skrevet info på baksiden, så jeg gleder meg til å se nærmere på det. Slikt gir mye mer liv til historien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.