Gå til innhold
Arkivverket

Ukjent barn av (en avdød) bror


Kr. Tangen
 Del

Recommended Posts

Hva mener du egentlig her? Først sier du at ordet "søskenbarn er i min erfaring det mest brukte ordet for nieser/nevøer i Norge", (det tillater jeg meg forøvrig å tvile på!) og deretter: "jeg har aldri hørt det brukt om nieser og nevøer" :blink:

 

Først er ordet mest brukt, og så er det aldri brukt??

Beklager, som dere sikkert forstår skrev jeg feil der, og mente naturligvis "søskenbarn er i min erfaring det mest brukte ordet for FETTERE/KUSINER".... :)

 

Takk, Tore. Det er selvsagt ikke diskusjonen i seg selv som er nedlatende. Men slikt som enkelte holdninger og ord som har fremkommet her, etter min oppfatning. I tillegg er det både nedlatende, sarkastisk og unødvendig å henge ut en stakkar som skriver feil i farten (som man ser over her), spør du meg.

 

(Og ja, jeg har hørt Prøysen-visa det refereres til. Og nei, jeg synes IKKE at det er 'rart' å ha tanteunger på Gjøvik :rolleyes: ) Ett av dem bor forresten på Lillehammer ;)

 

Ellers? En ganske så saklig og interessant (og ikke minst aktuell) diskusjon, absolutt.

 

Beklager, det var ikke meningen å være nedlatende! Men jeg er en språknerd og har aldri hørt bruken av ordet søskenbarn om "tantebarn" - det vekket virkelig interessen. Det er ikke rart å ha tantebarn på Gjøvik heller, men teksten handler om hvordan jeg-personen konkurrerer med en jevnaldrende fetter/søskenbarn, som han aldri klarer å nå opp til. Ble liksom litt pussig om man skulle konkurrere med nevøen sin. Selv om han selvsagt OGSÅ kunne være jevnaldrende. Hehe, nå kommer vi langt ut på viddene, beklager igjen, jeg er bare en språkoman som elsker digresjoner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

En svært god venn (hvis begge foreldre for øvrig er døde) av meg opplevde dessverre å miste en bror for ca. 13 år siden. Denne avdøde broren hadde et barn (som han av ulike årsaker ble nektet videre kontakt med), som han iblant snakket om. Denne avleggeren hans er vel nå et sted mellom 25 og 30 år ung.

 

Ingen i familien vet noe som helst om dette "barnet", annet enn kjønn.

 

Jeg håper at noen har tips, råd og innspill her: Hvordan gå frem for å finne min venns ukjente søskenbarn?

 

 

Takk og hilsen og med ønske om en fortsatt fin kveld, fra Kristine

Tre ganger har jeg vært med på å etterlyse slektninger i aviser. Første gangen var for meg selv, noe som resulterte i opplysninger om slekt i Lille Elvedalen. For flere år siden fant en svensk dame sin tremenning her i Norge etter en avinotis og beskrivelse av en mann som bare 'forsvant'. Dette var i 2005, og vi mailer ennå. En gang fant en dame sin halvsøster fordi hun husket at hennes avdøde mor hadde beskrevet en bestemt kafe, der hun hadde møtt pappaen til denne damens halvsøster. Forsøk dette hvis du føler for det ... og lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.