Gå til innhold
Arkivverket

Flyfoto av gård, men hvilken?


Richard Johan Natvig
 Del

Recommended Posts

Eg tykkjer det liknar meir på austlandshus og austlandslandskap...

 

Synes ikke landskapet tilsier hverken vestland eller østland. Ser 3 bruk og det bakerste ligger kanskje ved foten av et fjell? Jeg synes bygningene minner meg om hvordan hus og løer var også her på Møre for noen tiår tilbake, ikke så mye av gammel tradisjonell byggeskikk. Er det ikke også en elv/bekk mellom bakerste og de to fremste bruka. Kanskje en dal?

 

Om noen av husa står i dag og en har mistanke om et ikke alt for stort område (Tysvær?) å søke på, så kan en vel med å sammenligne på et godt nettkart finne igjen veier og bruk. Men er det gjort store inngrep som boligfelt og/eller industriområde blir det nok verre å finne det igjen på et kart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskeleg å vurdere stilen, men dei 2-etasjes våningshusa minner meir om austland enn om vestland. Den nye løa i fremst har kanskje meir vestlandspreg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for nyttige innspill!

 

Jeg ser at jeg nok må utvide det geografiske området, derav endring i undertittel i emnet. Grunnen til at jeg først tenkte Rogaland/Tysvær er at min slektsinteresserte og forlengst avdøde grandtante hvor dette fotografiet kommer fra hadde en bestefar og onkel som i 1886-88 kjøpte de to hovedbrukene av en gård i Tysvær (Vatland). Nå har jeg kikket i Nils Olav Østrems "Tysvær Gard og ætt" b. 5: Grinde, uten å finne bilder som stemmer med dette fotografiet, men så er det heller ikke alle gårder eller bruk som er avbildet fra fly.

 

Men, min grandtantes bestefar (Andreas Hansen f. 27.3.1830) kom opprinnelig fra Høland i Akershus, gården Vettelrud, så kanskje fotografiet er fra Høland? Videre: hun hadde en oldemor Marie Christoffersdatter Haug, f. 15.12.1801 på gården Haug i Lommedalen (disse opplysningene er ikke sjekket ennå), Tanum sogn også i Akershus. Kanskje dette er området jeg bør lete i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg skal påstå noe så tror jeg Akershus er et veldig aktuelt område å lete i, bildeformatet var stort, men fikk minisert det ned så det gikk an å få et perspektiv på det.

Låvebygningen på den nærmeste gården tror jeg er bygget i tidsrommet mellom 1950 og 1970, mest sannsynlig sist på 50-tallet eller først på 60 etter byggestilen å dømme.

Så Høland tror jeg er et godt utgangspunkt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Reidar og Hilde. Synes landskapet og beliggenheten av gårdene som tegner på gårdskartet ser lovende ut, men det er litt vanskelig å sammenlikne med fotografiet. Siden bildet ble tatt,50-60-tallet har jeg tippet, kan dessuten gårdsbygninger ha forsvunnet og nye kommet til.

 

Håper denne mindre versjonen av fotografiet er greiere å studere!

post-663-0-97382100-1317921393_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Reidar og Hilde. Synes landskapet og beliggenheten av gårdene som tegner på gårdskartet ser lovende ut, men det er litt vanskelig å sammenlikne med fotografiet. Siden bildet ble tatt,50-60-tallet har jeg tippet, kan dessuten gårdsbygninger ha forsvunnet og nye kommet til.

 

Håper denne mindre versjonen av fotografiet er greiere å studere!

 

 

Du må velge flyfoto og zoome deg inn på ny, ser det flyttet seg tilbake til utgangspunket, ikke bare bare med disse lenkene blink.gif Men denne karttjenesten er fin å søke i dersom du har gnr og bnr.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis du går inn på Google Earth får du også opp Vetlerud!

 

Kanskje noen har Norske Gardsbruk for Akershus som kan gjøre oppslag for deg også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slått opp i bygdeboka for Høland og Setskog på begge Vetlerud-gårdene. Det er både eldre og nyere oversiktsbilder av begge gårdene, og kan med rimelig stor sikkerhet si at dette flyfotoet ikke er fra noen av disse gårdene.

 

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slått opp i bygdeboka for Høland og Setskog på begge Vetlerud-gårdene. Det er både eldre og nyere oversiktsbilder av begge gårdene, og kan med rimelig stor sikkerhet si at dette flyfotoet ikke er fra noen av disse gårdene.

 

Andreas

 

 

DET var selvfølgelig skuffende, det så nokså lovende ut på gårdskart/flyfotoet Hilde tipset om. Men tusen takk for at du sjekket, da er Vetlerud etter all sannsynlighet eliminert og blikket kan rettes andre steder. Haug i Lommedalen, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET var selvfølgelig skuffende, det så nokså lovende ut på gårdskart/flyfotoet Hilde tipset om. Men tusen takk for at du sjekket, da er Vetlerud etter all sannsynlighet eliminert og blikket kan rettes andre steder. Haug i Lommedalen, kanskje?

 

Her er forresten den ene Vetlerud-gården: Digitalt museum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er forresten den ene Vetlerud-gården: Digitalt museum

 

Bilder fra Vetlerud-gårdene er uansett interessante siden tippoldefar Andreas Hansen kom derfra, så takk for dette tipset også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok at det muligens kan være Akershus-landskap, eller i hvertfall på Østlandet, og den nærmeste låvebygningen er nok et ku-fjøs?

Litt vanskelig å si når på året bildet er tatt, men kanskje tidlig på våren eller sent på høsten, og ikke godt å si om det er gras-eller kornarealer jordene brukes til?

Også litt rart at det ikke er noen traktor eller annet redskap å se?

Men hvis dette bildet er et fly-fotografi som for er f.eks. tatt av Fjellanger-Widerøe så går det an å gjøre en henvendelse til dem, det står kanskje et ID-nr. på bildet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok at det muligens kan være Akershus-landskap, eller i hvertfall på Østlandet, ...

Men hvis dette bildet er et fly-fotografi som for er f.eks. tatt av Fjellanger-Widerøe så går det an å gjøre en henvendelse til dem, det står kanskje et ID-nr. på bildet

 

Jeg heller også mot Østlandet, nå. I prinsippet et godt forslag å kontakte flyselskap/fotograf, men i dette tilfellet er baksideopplysningene ikke på min side: Alt som står der er nemlig "Geavert", jf. Agfa-Gevaert - film og fotoutstyr. Om en ukes tid kommer jeg meg på et bibliotek der jeg kan lete i Akershusbindet av Norske gardsbruk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig å si når på året bildet er tatt, men kanskje tidlig på våren eller sent på høsten, og ikke godt å si om det er gras-eller kornarealer jordene brukes til?

Også litt rart at det ikke er noen traktor eller annet redskap å se?

 

Det er ikkje så vanskeleg å seie når på året dette er teke... Dersom dette er i Noreg, er det teke ved midt på dagen ved midtsommar sør i landet.

Det ser vi av skuggane. Det er tydelegast å sjå på stolpane på det store (første) biletet: Skuggen er mykje kortare enn stolpen. Ved 60 grader nord vil sola stå 53,5 grader på himmelen ved middag midtsommar. Då vil skuggen vere knappe 3/4 av høgda til det som lagar skugge - og det er ikkje noko meir enn det her.

Det vil også seie at møna på dei fleste bygningane vi ser står i tilnærma nord-sør-retning.

 

Midtsommar forklarar også at det er lite aktivitet og ingen traktor m.m.: Førsteslåtten er ferdig, og det er ei stund til neste onn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en kontakt med Høland Historielag kunne være interessant, det står på deres hjemmeside at de har ca. 3800 flyfotos fra 1950-1963 fra området, de er visst ikke klare for nettet ennå, men de kan kanskje svare på spørsmål ?

http://akershus.kulturnett.no/Historie/Lokalhistorie/Romerike/holand_pages/Om_laget.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en kontakt med Høland Historielag kunne være interessant, det står på deres hjemmeside at de har ca. 3800 flyfotos fra 1950-1963 fra området, de er visst ikke klare for nettet ennå, men de kan kanskje svare på spørsmål ?

http://akershus.kulturnett.no/Historie/Lokalhistorie/Romerike/holand_pages/Om_laget.html

 

Mange takk for god ide! Har sendt forespørsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Det er i hvertfall husdyr på den nærmeste gården på bilde-tidspunktet, og sannsynligvis på de andre også.

Det ser en på tråkket utenfor døra på bakveggen av det nærmeste forholdsvis nye fjøset, da det bærer preg av ku som går inn og ut av døra et par ganger for dagen, men rart det ikke er dyr å sjå?

Det er rart at det ikke er noe jordbruksredskap å se, men jordene bærer preg av god jord-arrondering og muligens bakkeplanering.

Så tipper bildet må være tatt en gang mellom 1955 og 1965, (har vel nevnt det før).

Det er smårutete vinduer i fjøsbygningen, så spørs om midt på 50-tallet blir nærmest?

En annen ting er trærne i hagen, kan det være epletre noen av dem?

I såfall er det i hvertfall på flatbygdene som vi i dalene sier :)

En mulighet er at dette er gårder som har seter, så dyrebuskapene nyter fjellbeite på bildetidspunktet, så det er en av grunnene til at det ser stille ut?

Men dette blir bare teori.

Vet ikke om gårdene på flatbygdene hadde seter, men det er det kanskje noen som kan svare på?

Ser det er noen holter med granskog også!

 

Det kan jo være korn-gårder i kombinasjon med husdyr også?

 

Det er i hvertfall et veldig spennende bildeprosjekt dette, og det er veldig fine gårder!

Hadde vært moro og sett bilde av dem fra motsatt kant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en mistanke om at bildet kanskje kan være tatt av Norrønafly, som startet sin virksomhet med flyfotografering i 1953, (tidsepoken for bildet stemmer ganske godt) men vet ikke om de har noe arkiv over de første årenes fotografering?

Kan nok hende bildet er tatt i løpet av de første årene de drev med virksomheten.

Hvis ikke er det vel sannsynligvis Fjellanger-Widerøe?

Begge disse selskapene opererte også med flyfotografering på mine trakter!

 

Spørs også om dette bildet kan være kopiert fra et annet flybilde ettersom det ikke er merket med noen identifisering av flyselskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for dagens innspill! Jeg er vel i grunnen like langt som sist (i oktober). Har gått gjennom mange flyfoto (f.eks. http://www.primusweb.no/search?q=Wider%C3%B8esamlingen&owners[AFM]=true) så langt uten resultat, og Lommedalen skjønner jeg ikke er stedet, takk til Geir for bekreftelse. Høland Historielag kan visst ikke hjelpe.

I det siste har jeg lurt på om fotografiet kan være av en gård i Nes i Akershus. Min far var sivilarbeider på "Nesfeltet" i 1935, der militærnekternes arbeid bestod i å rydde skogsområder til dyrkingsland for nye gårder. Han kan ha fått fotografiet for å få se hvordan området var blitt etter nybrottsarbeidet 20-30 år tidligere. Ren spekulasjon så langt. Letingen fortsetter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for dagens innspill! Jeg er vel i grunnen like langt som sist (i oktober). Har gått gjennom mange flyfoto (f.eks. http://www.primusweb.no/search?q=Wider%C3%B8esamlingen&owners[AFM]=true) så langt uten resultat, og Lommedalen skjønner jeg ikke er stedet, takk til Geir for bekreftelse. Høland Historielag kan visst ikke hjelpe.

I det siste har jeg lurt på om fotografiet kan være av en gård i Nes i Akershus. Min far var sivilarbeider på "Nesfeltet" i 1935, der militærnekternes arbeid bestod i å rydde skogsområder til dyrkingsland for nye gårder. Han kan ha fått fotografiet for å få se hvordan området var blitt etter nybrottsarbeidet 20-30 år tidligere. Ren spekulasjon så langt. Letingen fortsetter!

 

Ja Nes på Romerike har vært i tankene flere ganger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.