Gå til innhold
Arkivverket

Hovslager Gustav Anderson 1910


ole-jacob jorsett
 Del

Recommended Posts

Hovslager Gustav Anderson ble oppført som barnefar til Gretha i Trondheim 1910 - og bodde da i Kongensgate 13 (Tr.h)

Han oppgis være født 1882, den eneste i FT 1910 som passer er en gift mann fra Arendal...han er det vel neppe.

Ringer det noen bjeller hos noen?? eller blir han bare Herr Anderson..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ingen Gretha født på 1910 tellingen, heller ikke på de kirkebøkene jeg har sett i for Trondheim, hvilken kirkebok fant du det i, og hva het moren ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ingen Gretha født på 1910 tellingen, heller ikke på de kirkebøkene jeg har sett i for Trondheim, hvilken kirkebok fant du det i, og hva het moren ?

 

 

Hun er Grete i FT 1910, som pleiebarn. Mora het Petra og i Domkirkeboka er ikke barnefar oppgitt. Men fødselsregsiteret i E.C. Dahls stiftelse har hovslageren som far... Ingen kilder har mer om ham - derfor et rop om hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er Grete i FT 1910, som pleiebarn. Mora het Petra og i Domkirkeboka er ikke barnefar oppgitt. Men fødselsregsiteret i E.C. Dahls stiftelse har hovslageren som far... Ingen kilder har mer om ham - derfor et rop om hjelp!

 

 

Her er hennes dåp i Domkirken

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2713&idx_id=2713&uid=ny&idx_side=-222

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050412021174.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant den akkurat nå, her er hun 1910, men så var det faren da?

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1910&knr=1660&kenr=005&bnr=41a, b&lnr=00

 

 

Faren står altså bare i dåpsprotokollen til ECDahl - og den er ikke digitalisert.

der står hovslager Gustav Anderson, Kongensgate 13. Det er alt jeg har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gustav Anderson, Kongensgate 13.

Høyrest svensk ut, tykkjer eg. Kanskje har han berre vore innom eit snar-ærend, skodd nokre hestar, grunnlagt eit barn og så reist over grensa igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyrest svensk ut, tykkjer eg. Kanskje har han berre vore innom eit snar-ærend, skodd nokre hestar, grunnlagt eit barn og så reist over grensa igjen?

 

 

Ja, jeg er stygt redd for det. Men håpet at noen kansakje visste om ham - han må jo ha vært i Trondheim en stund for å få skodd og "gravert"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha for at du ordna opp der Aase.

 

Det var en bra kandidat - jeg har sett på ham og lagt ham i Tja-kurven.. de kan jo ha møttes et sted/en gang??

Og ECDahl skriver antagelig Gustav for Gustaf. Takker for tipset og skal forfølge det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært mange hovslagarar var omreisande - eller skal vi seie motsett, svært mange omreisande var hovslagarar? Så du har nok ei nøtt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.