Gå til innhold
Arkivverket

Britha Magnesdatter Berge, født 1832, Voss


Recommended Posts

Jeg søker etter Britha Magnesd, født 1832. Siste spor etter henne som jeg kan finne, er fra folketellingen i 1865 for 1235 Voss prestegjeld, Evanger sogn, Hernæss og Bergdalen skuledistrikt, på garden Berge, Bruk nr 1. lenke Hun var gift (1865) med Anders Johannesen Berge som giftet seg på nytt i 1885 med enkja Brita Andersdtr. Bolstad, f. 1839. Hva skjedde med Britha Magnesdatter etter 1865? Når døde hun eventuellt? Håper noen kan hjelpe med dette

 

Med Hilsen

John Ringstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun fikk sønnen Johannes på Bjørgås 27. april 1868, og sønnen Sjur på Bolstad 9, april 1870. Jeg finner ikke dødsfallet registrert i Evanger, men da Anders Johannesen giftet seg igjen i 1885 var han enkemann, og han la fram skifteattest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og hun fikk Inga i 1873 som døde samme året. Hvor kan jeg finne kopi av skifteattesten? Betyr dette at hun mest sansynlig flyttet ut av evanger før hun døde en gang mellom 1873 og 1885?

 

Mvh

John Ringstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøkte å finne familien i 1875-tellingen. Da bodde de ikke på Berge i Evanger. Skifteattesten er datert like i forkant av ekteskapsinngåelsen i 1885, og er da laget av skifteretten på partenes begjæring. Den forteller nok ikke annet enn at det ikke var noe til hinder for ekteskap fra skifterettens side.

 

Jeg finner ikke dødsfallet i Voss, heller ikke i Evanger. Kan hun ha vært spedalsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Det vet jeg ikke. Jeg har ikke hørt noe i familien nevne dette. Hvordan kan man eventuellt finne ut om hun var spedalsk?? Men det er rart at de ble sporløst borte etter 1873 da hun fødte sin datter Inga som døde samme år. Kan det ha noe med datterens død å gjøre? Sinnsykdom? Har snart sett i alle skannede kirkebøker innen Hordaland fylke for å finne ut om hun døde i tidsrommet mellom 1873 og 1885, men kan ikke finne noen spor så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøkte å finne familien i 1875-tellingen. Da bodde de ikke på Berge i Evanger. Skifteattesten er datert like i forkant av ekteskapsinngåelsen i 1885, og er da laget av skifteretten på partenes begjæring. Den forteller nok ikke annet enn at det ikke var noe til hinder for ekteskap fra skifterettens side.

 

Jeg finner ikke dødsfallet i Voss, heller ikke i Evanger. Kan hun ha vært spedalsk?

Hvor kan jeg eventuellt finne ut av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ei Britha Magnesdtr. i Lepra registeret, under løpenr 20. Kan det være være den samme Britha som jeg søker? Det stemmer ikke helt med alder og årstall men kan det være feilmarginer i registeret? Ut ifra tabellen betyr det at hun ble registrert i 1866? Hva betyr tallet 3? På slutten av linja side 2 står det "Plst 67 og så kommer det en brøk." Hva betyr dette?

John ringstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Jeg tror ikke dette kan være den samme. Leprapasienten var fra Ytre Bruvig og hadde vært leprasyk i 4 år i 1865, og står som død i 1867. Tallet som er skrevet med blyant er ført på ca. 1970, og stammer fra digitaliseringen av informasjonen med kode for fødested.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger svikter kildene oss. I folketellingene må vi regne med at 3-4% er uteglemt. I noen av kirkebøkene er det store mangler, og vi må regne med at enkelte dødsfall er uteglemt. Prestens rolle ved begravelser var den gang som regel begrenset til jordpåkastelse, og det kunne finne sted mange uker eller måneder etter begravelsen. Da var det lett for at man kunne miste et dødsfall eller to i registreringen.

 

Dersom Britha Magnesdatter døde på Evanger, skulle det vært håp om å finne henne i lensmannens dødsfallsprotokoll, men den eldste bevarte dødsfallsprotokollen i Evanger lensmannsarkiv begynner først i 1896. De innsendte dødsmeldingene til skifteretten er stort sett bevart, og kan gi mulighet for å kontrollere dødsfallslistene i kirkeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør et siste forsøk. Fant en avdød Brita Magnesdatter under Hordaland fylke, Hosanger i Hosanger, Ministerialbok nr. B 1 (1880-1896), Døde og begravede 1881, side 198, nr 13 under kvinnekjønn. Ser det er et avvik på fødselsdato her, men tenkte kanskje det kunne finnes noe under hennes skifte som kan fortelle om eventuell mann og barn. klarer heller ikke å tyde fødested og bopel ved død.

se link

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.