Gå til innhold
Arkivverket

En annen Sundby


Werner Pedersen
 Del

Recommended Posts

1970. Knud Hansen Norenberg, Bergen, f. ? – d. 1748.

--------------------------------------------------------------------

Knud Hansen ble født i Bergen (når?). Fra skiftet dat. 5/6 1748 etter Knud Hansen, mæter/maaler ( er en som har ansvar for (opp)måling og veiing av gods, materialer og andre varer i forbindelse med salg, beskatning, osv. (måler, [sv.: mätare], veier, vraker (avgjør hva som ikke kan gå for full pris eller må kasseres)

 

Knud Hansen, Tippen ble trolovet 30/12 1729 og første gang gift 7/5 1730 i Eid kirke, Nordfjord med Birthe Lemmichen,

 

Barn: 1) Hans, f. 1736 i Bergen og døpt 30/12 1736 i Nykirken.

Birthe Lemmichen var datter til Isak Hansen Lemmichen (ca 1646 (55 år i 1701) – 1709), Osnes i Nordfjord og Lene Jacobsdtr. Skiftet etter Isak dat. 5/6 1709, Osnes, Nordfjord(Eid Skipreide) s.154 prot.4a 1708-09.

Birthe Lemmichen døde i 1738 bosatt i Knøsesmuget i Bergen, gravl. fra Nykirken 5/1 1739 .

 

Knud Hansen, enkemann ble gift på nytt i Korskirken i Bergen 14/6 1741 med pige

1971. Giertrud Andersdtr. (Sundbye)., f. ca. 1715 (ukjent sted)

 

Knud og Gjertrud fikk barna (kjent):

985. 1) Birthe Lemmiche Knudsdtr., født i Bergen og døpt 11/3 1742 i Domkirken.

Faren maaler bosatt i Hans Schults gård. Hun ble gift i Domkirken i Bergen 6/12 1762 med 984. Johan(Jan)Lindmarch Baade.

2) Marthe Kristine, døpt i Domkirken 13/9 1743. Gift 16/11 1761 i DK med ungkar og kjøpmann Knud Geelmuden. Hun døde 34 år gml.

1776, gravl. Dk 27/12

3) Andreas, døpt i Domkirken 9/7 1745. Foreldrene bor nå i Hans Røbergs gård i Bergen.

4) Knud, døpt i Domkirken 4/9 1746. Knud Hansens sønn 1 1/2 år gravlegges 2/1 1748.

Faren oppgis å være undermaaler i Hans Ravels gaard.

5) Knud, døpt i Domkirken 1/9 1748, salig Knud Hansens sønn

 

Knud døde i 1748 og gravl. fra Domkirken 28/5 s.å.

Giertrud ble gift på nytt i Domkirken i Bergen 24/1 1752 med styrmann og senere kjøpmann Hans Jensen Bugge. De hadde ikke barn. Gjertrud døde i Bergen 1768, gravl. fra Domkirken 11/8 s.å.

I skiftet dat 17/8 1768 etter Giertrud er Sundbye-navnet tilføyet. Arvinger var enkemann Hans Bugge og hennes barn fra første ekteskap: Knud 20 1/2 år, Birthe gift med Jan Baade, Marthe Kristine gift med Knud Geelmuyden. Boets formue 3282-5-14, utgift 2689-4-11.

 

PS. Hvor kom Giertrud fra? Kopi #10241 digitalarkivet: Knut Bryn, Molde, 4.9.2002 15:29 (7)

Jeg har kommet over et annet pussig(?) sammentreff her. Kona til klokkeren Hans NORENBERG var visstnok datter av Margrethe Hansdatter BUGGE fra Fitjar som var av samme familie som Gjertruds annen mann, Hans Jensen BUGGE.

Jeg vet ikke hva dette evt. skulle bety, men det fikk meg til å se i noen gamle notater om familien BUGGE som stort sett er basert på Bondesens bok. Her finner jeg at Gjertrud er kalt 'Gertrud Andersdatter Brucher'. Kan det være at hennes slektsnavn er litt vanskelig å lese sikkert i originalkilden?

 

Dette er hva jeg vet om denne fam. Noen som har noen formening om denne Gjertrud?

 

Mvh Werner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger inn dåpen til Birte Lemmiche, så en kan se hvem som er faddere:

 

Bergen fylke, Domkirken, Ministerialbok nr. A 2 (1733-1750), Fødte og døpte 1742, side 160-161.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-82 (midt på h, side, venstre kolonne)

 

Faddere: Alethe? Falch, Dorthe Lemmichen, Johanna Lange, Joh. Christian Sandman, Toller Broch.

 

 

Datteren Maren Kristines dåp 13. september 1743:

 

Bergen fylke, Domkirken, Ministerialbok nr. A 2 (1733-1750), Fødte og døpte 1743, side 190-191.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8634&idx_id=8634&uid=ny&idx_side=-97 (v. side - h. kolonne)

 

Faddere her er: Ludolf Kramers kone, Maren Møller, Samuel Wilhelmsen, Claus Knudsen og konen til en jeg ikke ser navnet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for engasjemanget. Dere nevner kjente ting, mens jeg hadde en annen vinkling i mitt spørsmål i håp at noe hadde tanker om det?

 

Mvh Werner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Eg veit ikkje om det hjelper, men det kan aldri skada å gjera eit forsøk!  Eg vil gjerne freista «blåsa liv» i denne debatten om Sundby-ætti og om eventuelle opplysningar om Gjertrud Andersdotter Sundby, òg nemnd som Gjertrud Brucher, fødd kring 1715, gift i Bergen i 1741 med Knut Hansson Nordberg/Norenberg.

 

Ein teori:  Sidan Knut Hansson som kom frå Tippen i Eid, «nordafor» Bergen, tok namnet Nordberg/Norenberg, kan Gjertrud vera kommi «sønnanfor» Bergen og etter dette vore kalla Sundby?  Eller er eg heilt på «ville stier»??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.