Gå til innhold
Arkivverket

Med Beta til Hawaii


Kathe Røed
 Del

Recommended Posts

En bror av min oldemor reiste med Beta til Hawaii og kom til Mauii i febr. 1881. Han het Julius Hermansen f. 1.12.1848 og døpt i Bragernes krk. 24.12.s.å.(Oppført som nr. 45 i oversikten over de reisende) Vel framme gifter han seg med Hanna Hansen. Det var flere par som giftet seg samtidig iflg.boka til Jon Moe - Akamai (side 76) Iflg FS er datoen 19.3.1881. I 1890 er han oppført som overseer og bosatt i Hamakuapoko på øya Maui så han har tydligvis blitt på Hawaii i flere år.

Er det noen som kan hjelpe meg med å finne ut hvordan det gikk videre med dem. Det er ikke mulig å finne dem i noen folketellinger for USA så vidt jeg kan se. Her trenger jeg virkelig hjelp! Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Gunnar, men jeg har begge bøkene og i Aloha finner jeg dessverre ikke noe jeg kan bruke som angår Julius Hermansen og kona. Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pytt sann Reidar, en god ting kan ikke sies for ofte! Mye artig leiting og lesing der - gid det hadde vært samme Julius. Jeg har prøvet å finne dem på Fam.S. som jeg antar er det enkleste for oss som ikke er medlem av diverse steder med mer avanserte opplysninger. Men uten hell. Jeg finner giftemålet deres der, men det er det hele. Hadde vært artig å se om de fikk barn og om slekten fortsatt bor der. Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
På 7.10.2011 den 15.06, Kathe Røed skrev:

En bror av min oldemor reiste med Beta til Hawaii og kom til Mauii i febr. 1881. Han het Julius Hermansen f. 1.12.1848 og døpt i Bragernes krk. 24.12.s.å.(Oppført som nr. 45 i oversikten over de reisende) Vel framme gifter han seg med Hanna Hansen. Det var flere par som giftet seg samtidig iflg.boka til Jon Moe - Akamai (side 76) Iflg FS er datoen 19.3.1881. I 1890 er han oppført som overseer og bosatt i Hamakuapoko på øya Maui så han har tydligvis blitt på Hawaii i flere år.

Er det noen som kan hjelpe meg med å finne ut hvordan det gikk videre med dem. Det er ikke mulig å finne dem i noen folketellinger for USA så vidt jeg kan se. Her trenger jeg virkelig hjelp! Mvh

 

Sånn for ordens skyld;

 

Vielsen du henviser til.

 

Julius Hermansen

mentioned in the record of Julius Hermansen and Hannah Hansen
Name Julius Hermansen
Event Type Marriage
Event Date 19 Mar 1881
Event Place Makawao, Maui, Hawaii, United States
Gender Male
Marital Status Married
Marriage Place Makawao, Maui, Hawaii
Spouse's Name Hannah Hansen
Spouse's Gender Female

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:FW87-J6T

 

Hawaii, Marriages, 1826-1954
GS Film Number 001014413
Digital Folder Number 007579386
Image Number 00482
 

----

 

 Med "Beta" til Hawaii 1880 - kom han tilbake,eller

http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=79928

 

----

Hvor får jeg oppl. om innvandring til Hawaii

Av Kathe Røed, September 27, 2012

https://forum.arkivverket.no/topic/179844-hvor-får-jeg-oppl-om-innvandring-til-hawaii/

 


 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for linken.

Jeg må ha kommet borti en knapp eller to da jeg var inne og sjekket litt på Google i stad - det har kanskje medført at tråden startet igjen.

I ettertid har jeg funnet at han dro til Humboldt, California som antatt.

Jeg har også fått rede på at han har 3 døtre som alle ble satt bort siden han og moren døde tidlig, Julius f. 1848 - d. 1899 og Hannah f. 1860 - d. 1895. 

Men det rare er at moren til hans barn er oppført som Hannah Anderson. Og en dame med samme navn blir mor til en datter Josephine Charlotte Hermansen i 1883 på Hawaii. Datteren har Julius Hermansen som far. 

En dame i California hjelper en av etterkommerne til Julius å finne ut mer om slekta - det var slik jeg fikk rede på navn og dødsdatoer, men denne Josephine Charlotte hadde hun ikke hørt om.  De andre døtrene heter Emily 1884, Emma 1888 og Ida 1892 (Pascou) Nei, det skal ikke være lett - men at tråden skulle starte igjen etter så mange år - er veldig artig. Det er fortsatt ting jeg lurer på 🙂

2 timer siden, Ann-Mary Engum skrev:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet du har denne fra før, men legger den inn mht. neste kilde som viser Julius Hemanson døde i Humboldt, CA i 1899.

 

The California, Voter Registers, 1866-1898
Name:    Julius Hermansen
Residence Year:    1896
Residence Place:    Humboldt, California
Age:    49
Birth Year:    abt 1847

 

The California, County Birth, Marriage, and Death Records, 1849-1980
Name:    Julius Hermanson
Gender:    Male
Race:    White
Death Age:    52
Event Type:    Death
Birth Date:    abt 1847
Birth Place:    Norway
Death Date:    2 May 1899
Death Place:    Humboldt, California, USA

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kathe Røed skrev:

Men det rare er at moren til hans barn er oppført som Hannah Anderson. Og en dame med samme navn blir mor til en datter Josephine Charlotte Hermansen i 1883 på Hawaii. Datteren har Julius Hermansen som far. 

 

The U.S., Social Security Applications and Claims Index, 1936-2007
Name:    Josephine Charlotte Rosing
Birth Date:    25 Jan 1883
Birth Place:    Hawaii
Father:    Julius Hermanson
Mother:    Hanah Anderson

SSN:    551702740
Notes:    Mar 1963: Name listed as JOSEPHINE CHARLOTTE ROSING

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Egil Johannessen skrev:

Hva het foreldrene hans?

Hei.

Denne etterlysningen fikk jeg kopi av fra den damen jeg nevner i svaret til Ann-Mary Engum. Det er en nevø av Julius som etterlyser onkelen sin. Han traff ham ikke da Julius døde lenge før etterlysningen dukket opp. Men han kan truffet noen andre i familien. Mvh Kathe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Egil Johannessen skrev:

Hva het foreldrene hans?

Foreldrene var Johan Hermansen og Karen Christiansdatter fra Drammen. Mvh Kathe

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Nå er det så lenge siden jeg har vært innom denne siden på Digitalarkivet at det sikkert har skjedd en del forandringer her også. Det tar litt tid for gamle damer å fomle seg fram på nye ting. Mao, hvis jeg ikke svarer og takker så er det ikke fordi jeg ikke vil - det er fordi jeg ikke bestandig finner ut av hvordan jeg gjør saker og ting.

Men tusen takk for tilsendte - artig og veldig hyggelig!

Mvh Kathe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

 

38 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

 

20 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Legger inn dette,selv om du sikkert har det fra før.

Bert Eugene Pasco.

https://www.findagrave.com/memorial/158292358/bert-eugene-pasco

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kathe Røed skrev:

Tusen takk Ann-May, dette var noe jeg absolutt ikke hadde fra før av. Jeg blir helt rørt jeg. Nå skal jeg skrive inn og sjekke litt ekstra - pluss høre litt med min nye kontakt borte i California . Dette var utrolig moro - igjen tusen takk!!! Stor klem fra Kathe

 

 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du funnet døtrene Josephine Charlotte f. 1883, Emily f. 1884, Emma f. 1888 og Ida Florence f. 1892 i census, evt. giftemål og død?

 

Legger ved Ida sin død i 1976:

 

The California, Death Index, 1940-1997
Name:    Ida F Pasco
Social Security #:    547685861
Gender:    Female
Birth Date:    27 Aug 1892
Birth Place:    California
Death Date:    19 Jun 1976
Death Place:    Humboldt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.