Gå til innhold
Arkivverket

Oversikt over soldater fra krigen i 1808-09?


Bjørnar Duun
 Del

Recommended Posts

Er det noen som vet om det fins noen oversikt over soldater som var med i krigen mot Sverige i 1808-09, eller eventuelt en base som det er mulig å søke i?

 

Jeg er interessert i de som var med major Coldevin sine styrker i Verdal og Stjørdal i Nord-Trøndelag, spesielt to av mine forfedre:

1) Adrian Jensen, som skal ha tjenestegjort sammen med Ole Skavhaug.

2) Ingebrigt Halvorsen, som var soldat på denne tiden. Kan han ha tjenestegjort i denne styrken?

 

En lenke som viser til de begivenhetene som jeg snakker om: http://verdalskebefestninger.no/?side=138

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som om det fins noen oversikt over soldater som var med i krigen mot Sverige i 1808-09, eller eventuelt en base som det er mulig å søke i?

 

Jeg er interessert i de som var med major Coldevin sine styrker i Verdal og Stjørdal i Nord-Trøndelag, spesielt to av mine forfedre

1) Adrian Jensen, som skal ha tjenestegjort sammen med Ole Skavhaug.

2) Ingebrigt Halvorsen, som var soldat på denne tiden. Kan han ha tjenestegjort i denne styrken?

 

En lenke som viser til de begivenhetene som jeg snakker om: http://verdalskebefestninger.no/?side=138

 

Det du søker er med andre ord en rulle over Nordenfjellske skiløperbataljon. Jeg har ennå ikke funnet noen slik, men skulle det dukke opp en er jeg svært interessert!

Noe av den informasjonen du søker kan du kanskje likevel finne i listebøkene til Nordenfjellske skiløperbataljon eller tilsvarende for kompaniene i Nordenfjellske skiløperbataljon. Disse kompaniene var Meråkerske, Snåsenske og Holtålske kompanier. Det finnes en egen katalog over militærarkiver på Statsarkivet i Trondheim. Personalet bruker å være hyggelige og hjelpsomme. Det er dessverre litt tilfeldig hva du kan finne i disse listebøkene, men er du heldig får du liste over syke soldater, soldater som er fraværende, kort sagt lister over alt som det kunne være brhov for å skrive liste over. Jeg fant blant annet en liste over skreddere i kompaniene. Dessverre ingen komplette kompanilister så vidt jeg husker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret! Da må jeg altså oppsøke Statsarkivet og lete skjønner jeg. Må vel ta en bytur og prøve det.

 

Ingebrigt Halvorsen flyttet et par ganger mellom Levanger/Skogn og Hegra/Stjørdal i perioden 1798-1820, og oppgav ved bryllup i 1798 og barnedåp i 1810 grenader/soldat/landevernsoldat som yrke. Tenker derfor at det ikke er usannsynlig at han fins på de nevnte listene hvis det fins noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke bare fra skiløperbataljonen at folk var utkommandert. I fogdearkivet til Namdal fogderi ligger det regnskap over utbetalte godtgjørelser for utkommanderte gifte menns koner og barn. Alle disse var fra 1.trondhjemske infanteriregiment. En veldig fin kilde egentlig. Men bare for Namdal der. Ser på arkivportalen at det er slike lister for andre fogderier også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.