Gå til innhold
Arkivverket

Ane Marie Persdr., f. 17.06.1826 i Rana.


Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Hei. - Er det noen som kjenner til foreldrene til Ane Marie Persdr., som var f. 17.06.1826 i Rana ? --

Kirkeboken er noe utydelig, men for meg ser det ut som hun er dr. av en Per Olsen og Maren Larsdr. Jamtli. (Kanskje står det u.e. ?) --

Hun blev g.1.m. Jens Olsen Illgruben og g.2.m. enkem. Ola Mikal Persen, Kjempheia. -- Kanskje noen kjenner til hennes opphav ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar. -- Jeg forstår det slik at vedk. som skrev dette i Lenken under forrige innlegg mente at moren til Ane Marie var Maren Larsdr., f. 1802, dr. av Lars Fordelsen og enke Ingeborg Anna Olsdr i Jamtlia. --

Enl. bygdeboka blev denne Maren Larsdr. gift 1., 1832 i Rundhaugen m. enkemann Mikkel Larsen fra Berg. - Hun blev så g.2.m. Kristen Andersen, fra Nord Neverneset. -- Men hvordan finne ut om dette er riktig Maren Larsdr. ? - Og hvem er faren, denne Per Olsen som var far til Ane Marie ? -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. - Jeg prøver igjen. -- Er det noen som har funnet ut hvor Ane Marie oppholdt seg da hun blev konfirmert ? -

Jeg tenkte at dersom hennes mor er den Maren Larsdr. som blev g. 1832 i Rundhaugen, var det vel en mulighet at datteren Ane Marie fulgte med moren dit og kunne da gi en bekreftelse på at det var riktig Maren Larsdr. -- M.v.h. Alv Edvardsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må da være Marens foreldre i 1801 : Lars Fordelsen g.1.gang og Ingeborg Olsdtr.g.2.gang http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=f11833&gardpostnr=207&personpostnr=3153&merk=3153#ovre

 

Marens dåp,men desverre står ikke morens navn her (h.side nest siste dåp) http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16562&idx_id=16562&uid=ny&idx_side=-92

 

Ved Ane Maries dåp står det jo også helt til høyre :Anmeldt av pikens fader Lars Fordelsen Jamtlia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svaret. -- Vel, jeg har vel etterhvert kommet frem til at far til Maren Larsdr, ganske sikkert er denne Lars Fordelsen på br. 4 av Jamtlia. --

 

M.v. er jeg ganske sikker på at Peder Olsen Jamtli som skulle være far til Ane Marie, må være den Peder Olsen Jamtli, som det er skifte etter 1728. Han er da sønn av Ola Henriksen Jamtli, br. 1. -- Jeg har sett litt på hvem som er bl.a. fadder på Ane Maries barn og kom frem til at dette svært sannsynlig var riktig. --

 

Dersom noen sitter med annen informasjon, blandt de som er kjent med disse familiene, ber jeg om at de lar høre fra seg. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. - Må rette opp en skrivefeil i forrige innlegg. - Det skulle stå at det var skifte etter Peder Olsen Jamtli i 1828. (ikke 1728). - Ane Marie er ikke nevnt i skiftet, men så arvet vel heller ikke u.e. barn på denne tiden. --

 

Jeg formoder at dette er den Per Johan Olsen som var f. 1806. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. -- Jeg forsøkte å finne begravelsen til denne Peder (Per) Olsen Jamtli, ant. far til Ane Marie og som det er skifte etter i 1828 på Jamtli og hvor hans mor og søsken arver. (Sveins skifter.) - Jeg klarer ikke å finne ham som begravet i Rana. -

Noen som har funnet ham begravet i Rana eller andre steder ? -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Tar opp noe gammelt her nå. Har ikke noe på Ane Marie, men har en del aner bakover på Peder Olsen Jamtli. Faren Ole Henriksen var døpt

i Moe kirke 4.søndag etter påske(24.04)1763, og mor til Peder som var Anna Thomasdatter skulle være født 14.11.1770 og død 14.04.1853.

Dette har jeg fått fra privatperson fra Sandnessjøen i 2004 ser jeg. Som foreldre til Ole Henriksen hvr Henrik Hansen Reinforshei og

Marit Pedersdatter Røssvoll. De ble gift i Moe kirke Dom.21.p.trinit(19.10)1755. Marit var født 1729 og døde i 1800(foreldre Peder

Larsen Røssvoll og Marit Benjaminsdatter). Hendrick var døpt i Hemnes kirke 1.pinsedag(05.06)1729, og døde 26.09.1801. Henrik var

bror av min formor Berit Hansdatter som var gift med David Jensen Skonseng). Hvis det skulle være av interesse har jeg noen generasjoner

til med aner på Hendrick Hansen her. Kildene mine er kirkebøker, skifter, folketellinger og skiftene av Svein Edvardsen. Har jo lest

noen originale skifter etterhvert, men ikke på disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anna Lise. -- Disse leddene lengre bakover har jeg allerede og har vel i grunnen avsluttet denne debatten. - Problemstillingen var i utgangspunket dette som var tatt opp innledningsvis og virket noe usikkert, men som jeg fikk avklart etter god hjelp. -- Men takk i alle fall. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får bare spørre igjen om du trenger hjelp til slektsforskningen, og jeg hjelper meg enn gjerne. Artig å lese gamle debatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.