Gå til innhold
Arkivverket

"Skjøde", 1859


Marius Holm Enerud
 Del

Recommended Posts

Omtrent slik, med unntak av et par navn jeg er usikker på:

 

 

No. 6. Skjøde. No. 13_0_7 Spd 24 s. 1859. Underskrevne Enkemadam Emilie sal. Bøhn gjør herved vitterligt at have solgt, ligesom jeg med min Lagverge, Ole Lie, herved skjøder og overdrager til Møller Christian Nilsen Bratfos min endnu eiende Part af MNo. 45/82, LNo. 161a, Aas, i Ullensakers Prestegjeld, af gl. skyld 1 539/540 Lp Tge, ny 1 Ort 16 s. for omforenet Kjøbesum 900 Spd, for hvilke ni hundrede Speciedaler Kjøberen til mig udsteder Panteobligation, klausuleret som Obligation for Umyndiges Midler, rentebærende fra 1ste Januar næste Aar og lydende paa Betaling af 100 Spd, et hundrede Speciedaler, hvert Aar, første Gang 1ste Januar 1861; hvad der af denne Sum ikke medgaar til Betaling af de til enhver Tid lovbestemte høieste Renter af den til hver Termin tilbagestaaende Kapital, regnes som Afdrag paa denne, indtil den er hel og holden afbetalt. Det bemerkes, at jeg Madm E. Bøhn, selv skal betale og forrente den paa det Solgte hvilende Gjeld til Oplysningsvæsenets Fond, følgelig Obligation fra Christian Halvorsen dat. og thl. 13de Oktober 1841, stor oprindelig 700 Spd. Paa denne Maade skal Eiendommen med paastaaende Huse, tilligende Møllebrug med Indredninger og tilhørende Herligheder, Alt tilhøre Kjøberen fra 1ste Januar førstkommende med samme Ret og Forpligtelser, hvormed jeg har eiet den. Først fra den Dag overtager Kjøberen Eiendommen, der indtil da driver, som hidtil, for min Regning og Risiko, og svarer han fra den nævnte Dag af alle Skatter og øvrige Byrder og Udredsler, der paahvile Eiendommen, heriblandt Jordafgift. Den udstedende Obligation, af Indhold som antydet, vedtager jeg undertegnede Christian Nilsen Bratfos at udstede, besegle og besørge thinglæst inden eller til anstundende Høstething for Ullensaker d. A. Dette til Bekræftelse ved vore Underskrifter i 2de af os tilkaldte Vitterlighedsvidners Overvær. Algrim den 15de Oktober 1859. Som Sælger E. Bøhn. Som Lagværge O. Lie. Til Vitterlighed Hans T. [F......] Christopher B. Brenni. Nes Sorenskriverkontor den 15de Oktober 1859. Som Kjøber Christian N. Bratfos m.p.P. Til Vitterlighed: H. Fabritius. H. M. Bergh[?] Fattigkassens tilkommende 1/4 pc betalt med 2 Spd 30s. to Spd og treti Skill. H. Olsen

 

 

 

 

 

No. 7 Panteobligation. Underskrevne Christian Nilsen Bratfos erkjender herved og vitterliggjør at være Enkemadam Emilie sal. Bøhn bleven skyldig, i Anledning af Kjøbet af en Part af Gaarden Aas, den Sum 900 Spd., hvilke ni hundrede Speciedaler jeg svarer lovlige høieste Renter af fra 1ste Januar 1860. Kapitalen med Renter afgjøres saaledes, at jeg svarer 100 - et hundrede - Spd aarlig indtil Gjelden med Renter er betalt, første Afdrag erlegges 1ste Januar 1861, af hvilke 100 Spd Renter først fradrager og det Overskydende betragtes da som Afdrag paa Kapitalen. Til Sikkerhed for Kapitalen, Renter og, i Tilfælde, Omkostninger, alt skadesløst, pantsetter jeg herved med 1ste Prioritet, - da Madm Bøhn selv har overtaget Gjelden til Oplysningsvæsenets Fond - den mig ved Skjøde af Dags Dato tilhjemlede Part af Gaarden Aas, MNo. 45/82, LNo. 161a i Ullensaker Prestegjeld, af Skyld gl. 1 539/640 Lp, ny 1 Ort 16 Skill. med de derpaa staaende Huse og øvrige Tilliggelser. Saafremt den oven bestemte aarlige Afbetaling med forfaldne Renter ei vorder erlagt til rette Tid, er den hele igjenstaaende Sum forfalden til Betaling samme Termin, og skal Kreditoir i dette Tilfælde være berettiget til, efter lovlig Omgang, at stille Pantet til Auction paa min Gevindst eller mit Forlis, i hvilket Tilfælde Løsningsret fraskrives saavelsom ogsaa Lovmaal og Dom. - Bratfos den 15de Oktober 1859. Christian Nilsen m.p.P. Til Vitterlighed: O. Christiansen. N. Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.