Gå til innhold
Arkivverket

Anders Arnesen fra Etnedal


Thor
 Del

Recommended Posts

Jeg søker opplysninger om Anders Arnesen på søndre Kvalen i Fåberg og kone Guri Halvorsdatter. (ft 1865) De kom til søndre Kvalen i Fåberg og var brukerfamilie der i 1865. Senere flyttet de innover til Oslo-området hvor de hadde en gård. Familien endte opp på søndre Børke i Veldre, Ringsaker. I følge Veldre bygdebok står det at A. H. Kval kjøpte søndre Børke i 1921, mens Arne Kval kjøpte nedre Børke. Familien nyttet som allerede skrevet etter hvert Kval som familienavn. Lurer på om navneforkortelsen A. H. Kval er rett? Jeg tenker meg at det kunne være H.A Kval? Altså Guri og Anders sine sønner.

 

Jeg kan vagt huske folket. Vi kalte bostedet feilaktig Kval. De var for en liten gutt meget gamle og jeg reflekterte ikke så mye over dem. Bygdeboka for Veldre er meget unøyaktig og gir lite opplysninger om folket. Under en "byvandring" ble folket nevnt og det ble feilaktig presisert at de ikke var fra Etnedal.

 

Imidlertid var de fleste barna til Anders og Guri født i Valdres. For å kunne gi tilbakemelding med rette opplysninger, søker jeg mere informasjon om folket. Hvor kom de fra i Etnedal og eksakte fødselsdatoer dersom det kan skaffes. De tre yngste barna er født i Fåberg. De kan jeg finne sjøl! Jeg er også interessert i hvilken gard de hadde "innved" Oslo.

 

Til slutt nevner jeg at jeg er usikker på om Anders og Guri hadde barnebarn. Jeg husker bare det jeg oppfattet som noen gamle (ugifte) søsken som bodde i et nokså falleferdig gammelt våningshus på søndre Børke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karin: Nå har du virkelig funnet mye interessante opplysninger. Veldig bra! Det ville være bra med noen Etnedøler som kunne si noe om dem før de flyttet til Mjøstraktene også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kandidat til Guri Halvorsdatter nr. 25

 

Kildeinformasjon: Oppland fylke, Sør-Aurdal, Ministerialbok nr. 2 (1815-1840), Fødte og døpte 1818, side 36-37.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8989&idx_id=8989&uid=ny&idx_side=-20

 

Jeg får opp feil lenke her, prøver igjen

Kildeinformasjon: Oppland fylke, Sør-Aurdal, Ministerialbok nr. 2 (1815-1840), Fødte og døpte 1818, side 36-37.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9379&idx_id=9379&uid=ny&idx_side=-20

 

Kandidat til Anders nr. 51

Kildeinformasjon: Oppland fylke, Sør-Aurdal, Ministerialbok nr. 2 (1815-1840), Fødte og døpte 1820, side 78-79.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9379&idx_id=9379&uid=ny&idx_side=-41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.