Gå til innhold
Arkivverket

Hvor var Ingebrigt Iversen fra Sortland gift?


Johan I. Borgos
 Del

Recommended Posts

Da skiftet blei holdt i 1792 etter Iver Ingebrigtsen på gården Brokløysa i Sortland, var to av arvingene sønnesønnen Johan Ingebrigtsen og sønnedattera Anne Cathrine Ingebrigtsdtr. Navnet på faren deres må altså være Ingebrigt Iversen, bostedet hans er ikke oppgitt. Jeg har ikke funnet Ingebrigt døpt i Sortland, men han må være født etter 1754 og død før skiftet etter faren i 1792.

 

Spørsmålet mitt blir da: Kjenner noen til en Ingebrigt Iversen som døde i 1792 eller like før, og som etterlot seg barna Johan (kanksje Johannes?) og Anne Cathine? Opplysningene skal brukes i gårds- og slektshistoria for Sortland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilleggsopplysninger: I skiftet (1801) etter Anne Monsdtr, kona til Iver Ingebrigtsen, står det at barnebarna het Johan Albrigt Ingebrigtsen (12 år) og MAREN Ingebrigtsdtr (20 år). Anna Monsdtr blei introdusert i 1754 uten at presten førte noen dåp i kirkeboka. Trolig var det sønnen Ingebrigt som blei født da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var Iver gift, og hva het evt. kona hans ?

 

Iver gifta seg i 1754 med Anne Monsdtr. De hadde ni barn, og i skiftet etter Iver blei to barnebarn gitt farsnavnet Ingebrigt, et navn jeg ikke har blant de ni. Det riktige farsnavnet skulle være Didrik, etter en sønn som døde like før faren. Dødsfallene til Iver, Anne og Didrik nevnes ikke i kirkeboka, av en eller annen grunn. De er kjent bare fra skifteprotokollene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var rart. I 1754 Hadsel/Sortland finner jeg en trolovelse og vielse mellom Iver DIDRIKSEN Kjeringnæs og Anne Mognsdatter. Kjeringnæs. Trol. Dom Lætare, 1. avsnitt v.side. Vielsen nesten nederst samme side Feria 3... http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16713&idx_id=16713&uid=ny&idx_side=-45

 

Videre finner jeg på h.side 2.p.trin. intro Iver Didriks. Kjeringnæs qv. Om barnet var dødfødt ville vel kona måtte intro. uansett ? Og det vil ikke være hodt noen dåp eller begravelse for barnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ops og oisan! Jeg skreiv Ingebrigtsen, men det er en annen person i nabolaget. Sjølsagt het mannen til Anne Monsdtr Iver Didriksen. Heldigvis, den blemma hadde ikke sjanse til å komme i bygdeboka, databasen er nemlig korrekt. Jeg stolte bare for mye på hukommelsen, og det gjør man ikke ustraffa når man har hastverk. Jaha, dermed har jeg satt ukerekord i rot for åpen mikrofon, så å si! Takk, Berit, for at du fikk meg på rett spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.