Gå til innhold
Arkivverket

Tydning av Skjøte Bø i Telemark 1901


Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Jeg postet en tråd igår med det samme som her , men er redd den drukner i mengden da der har vært skrevet på den , dog uten resultat. Prøver derfor igjen.

 

Kan noen hjelpe meg å transkribere denne tinglysningen som jeg i hovedsak har transkribert selv . Noen ord klarer jeg ikke. De er merket ............... . Likeledes har jeg satt ????? bak ord jeg er usikker på.

 

Som følger :

 

Thl. 2. Skjøde 1 st. st. Papir................ nr.9.

 

Undertegnede erkjenner herved og gjørvitterlig at have solgt ligesom jeg herved sælger skjøden ogoverdrager den mig ifølge skjøde af 4/2 Thinglyst 10/2 – 1899 ,lovlige ............. eidendom Kleven gnr. 32 bnr. 13 – af skyldmark 1.00 i Bø herved til Ole Amundsen Lia med påstående huse ,med untagelse af stolpeboden (????) , til underliggende ............. rettigheter således som samme (???) eies af mig , foren kjøbersum stor 250,00 Totusind femhundrede kroner.

 

Da denne kjøbesum er afgjort paa.............. maade skal herefter overnævnte gaard Kleven gnr. 32bnr.13 i Bøfølge og tilhøre nævnt Ole Amundsen Lia som hans................ retmæssige eiendom idet jeg forbliver hanshjemmelsmand efter loven. Det bemærkes at sælger forbeholder dentil enhver tid eier af gården Kleven gnr. 32 bnr.17 af skyld mark0.67 og gnr.32 bnr.1 af skyld mark 0.67 ræt til at anlægge etvandspring fra en bæk (elv) ???? i den borthjemlede eiendom udennogen som helst godtgjørelse for mulig skade ved anleggets udførelseeller for fremtidige reparationer. Dette til bekræftelse ved vorehenders underskrift i hostegnedes ????? vidners nærvær .

 

 

 

 

Kleven i Bø – den 16. februar 1901

 

 

 

 

........................

 

 

 

 

 

 

 

http://www.arkivverk...70312130310.jpg (Nederste avsnitt til høyre) samt jpg bilde .

 

Håper på hjelp :)

 

Vennlig hilsen Jan Frode

post-331-0-03223500-1318090710_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thl. 2. Skjøde 1 st. st. Papir tarif nr.9.

 

Undertegnede erkjenner herved og gjørvitterlig at have solgt ligesom jeg herved sælger skjøden ogoverdrager den mig ifølge skjøde af 4/2 Thinglyst 10/2 – 1899 ,lovlige hjemled eiendom Kleven gnr. 32 bnr. 13 – af skyldmark 1.00 i Bø herved til Ole Amundsen Lia med påstående huse ,med untagelse af stolpeboden, til- og underliggende herligheder - og rettigheter således som samme eies af mig , for omforenet kjøbersum stor 250,00 Totusind femhundrede kroner.

 

Da denne kjøbesum er afgjort paa omforenet maade skal herefter overnævnte gaard Kleven gnr. 32bnr.13 i Bøfølge og tilhøre nævnt Ole Amundsen Lia som hans sande og retmæssige eiendom idet jeg forbliver hans hjemmelsmand efter loven. Det bemærkes at sælger forbeholder dentil enhver tid eier af gården Kleven gnr. 32 bnr.17 af skyld mark0.67 og gnr.32 bnr.1 af skyld mark 0.67 ræt til at anlægge etvandspring fra en bæk (??) i den borthjemlede eiendom uden nogen som helst godtgjørelse for mulig skade ved anleggets udførelse eller for fremtidige reparationer. Dette til bekræftelse ved vorehenders underskrift i hostegnedes vidners nærvær .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk , jeg ser selv at dette er korrekkt etter all sannsynlighet.

 

 

 

Mvh

 

Jan Frode :)

 

 

 

Thl. 2. Skjøde 1 st. st. Papir tarif nr.9.

 

Undertegnede erkjenner herved og gjørvitterlig at have solgt ligesom jeg herved sælger skjøden ogoverdrager den mig ifølge skjøde af 4/2 Thinglyst 10/2 – 1899 ,lovlige hjemled eiendom Kleven gnr. 32 bnr. 13 – af skyldmark 1.00 i Bø herved til Ole Amundsen Lia med påstående huse ,med untagelse af stolpeboden, til- og underliggende herligheder - og rettigheter således som samme eies af mig , for omforenet kjøbersum stor 250,00 Totusind femhundrede kroner.

 

Da denne kjøbesum er afgjort paa omforenet maade skal herefter overnævnte gaard Kleven gnr. 32bnr.13 i Bøfølge og tilhøre nævnt Ole Amundsen Lia som hans sande og retmæssige eiendom idet jeg forbliver hans hjemmelsmand efter loven. Det bemærkes at sælger forbeholder dentil enhver tid eier af gården Kleven gnr. 32 bnr.17 af skyld mark0.67 og gnr.32 bnr.1 af skyld mark 0.67 ræt til at anlægge etvandspring fra en bæk (??) i den borthjemlede eiendom uden nogen som helst godtgjørelse for mulig skade ved anleggets udførelse eller for fremtidige reparationer. Dette til bekræftelse ved vorehenders underskrift i hostegnedes vidners nærvær .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.