Gå til innhold
Arkivverket

1910 og "alle basar"


Aase R Sæther - Gloppen
 Del

Recommended Posts

Er 1910 -tellinga omfatta av "søk i alle basar"?

 

Nei. Den ligger (som foreløpig eneste kilde) i det nye søkegrensesnittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det seie at funksjonen "søk i alle basar" er på veg ut etter kvart som den nye forma tek over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja "søk i alle basar" skal avvikles, på lik linje med søk i enkeltbaser. 1. januar stenges gamle Digitalarkivet.

 

Der 1910-tellingen ligger idag vil søk i den blå boksen fungere som "søk i alle basar". Dette er et fritekstsøk, men ved å klikke på lenkene for avansert personsøk eller avansert eiendomssøk, vil en få opp felt for å strukturere søkene sine bedre. Det vil også komme andre avgrensingsmuligheter som kildetype, geografi, periode ol. Dermed vil en for eksempel kunne søke gjennom alle dåpslister for et prestegjeld for åra 1750-1910.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, eg får håpe de veit kva de held på med.. og greier å gje oss eit tilbod som er i alle fall 99 % så bra som det vi har vore vane med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjer ikkje noko om det vert 110% så bra som no heller. Eg tykkjer ikkje det noverande søket i alle databasane fungerer særleg godt, og ynskjer meg noko slikt som det ein får ved søk på Ancestry.com.

 

Men det ville vore fint om det "gamle" Digitalarkivet kunne halde fram med å eksistere, side om side ved det "nye". Noko eg truleg kjem til å sakne i det nye søkjesystemet er mogelegheit for søking i neste person/same hushald. For det har de vel ikkje funne noko løysing på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil bli en tilvenningsperiode og mange vil sikkert savne Digitalarkivet slik det er idag, mens andre vil ta imot det nye med åpne armer. Det vil ikke være mulig å la gamle Digitalarkivet leve parallelt med det nye, det har med eierskap til programvaren å gjøre.

 

Hva gjelder kombinasjonssøk på flere personer i samme familie, så håper vi å få til noe liknende om enn ikke make.

 

Så snart vi har noe å vise skal vi komme med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel å forvente at dagens løysing ikkje er den endelege - det er fleire søkemåtar i 1910 som eg har gitt opp å få til, utan at eg kan gje noko konkret døme på det no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.