Gå til innhold
Arkivverket

Ytterøy NT 1700-tallet


Margaret Miller
 Del

Recommended Posts

For en mann i 90-åra!

 

Iver Hansen Aakvika Bindal ble gift ca. 1749 med JUSTINA OLSDTR. f. ca. 1721. Bosted var Aakvika. Iver døde i 1757 og Justina ble gift på nytt i 1758 med Tolluf Isaksen.

 

Barna til Justina var: Siri f. ca. 1750, Ingeborg Kristine f. 1753, Randi f. 1756, Iver f. 1759, Elen f. 1762 og Karen Kirstine f. 1764.

 

Justina døde 1786, oppgitt å vaere 65 aar.

 

Jeg finner ved Family Search en Justina Olsdtr. døpt 14/6 1722 i Ytterøy NT av foreldra Oluf Pedersen og Ingeborg Simonsdtr. ("Skor"?). Kan noen si oss hva ble av denne Justina? Kan vi eliminere henne eller er hun den som bodde i Bindal? (Vi har ikke første giftermål, men kirkeboka for Vaasås i Bindal er bort.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående Justina Olsdatter på Ytterøy:

 

Justina ble født i 1722 på Skov (Skov er vel det samme som Schoug?)

E: I forbindelse med denne dåpen står det skrevet en del i kilden, se de registrerte fritekstene for 1741 og offentlige skriftemål. Barnets far er også skrevet inn i kilden som Joen Christophers Weraas, Huusmand paa Einess. Far leierm 2 Mor leierm 1

 

http://www.digitalar...2&merk=722#ovre

 

I 1741 får Justina Olsdatter Schoug et barn som døpes Barbra.

http://www.digitalar...&merk=2068#ovre

 

Offentlege skrifte i Ytterøy prestegjeld 1718-1747

 

16.09.1742 .Justina Olufsdatter Schoug

K: Eftter kongl: allernaadigste Resolution af 3de Aug: Sidstleder, og foregaaende overhøring af Mig, Delinqveninden Justina Olufsdatter Schoug, u-giftt, Staaet kirckens Disciplin ved Publiqve absolution, for begangne Blodskam med Hendes Halvsøsters Mand �

http://www.digitalar...59&merk=59#ovre

 

I denne basen står det om Justina Olufsdatter Skaug:

 

Ble dømt til tre måneders tukthus for blodskam i 1742:

 

"Eftter kongl: allernaadigste Resolution af 3de Aug: Sidstleder, og foregaaende overhøring af Mig, Delinqveninden Justina Olufsdatter Schoug, u-giftt, Staaet kirckens Disciplin ved Publiqve absolution, for begangne Blodskam med Hendes Halvsøsters Mand Joen Christophersen Wæraas, Soldat ved Liff Compagniet, Hendes første gang, og hun der paa til den Hellige Communion admitteret, med andre Guds Børn - Allerhøyest bemelte kongl: allerNaadigste Resolution Lyder Saaledes. - Vi Have forstaaende over Delinqventjnden Justina Olsdatter afsagde LaugtingsDom, ved hvilcken Hun, for medelst begangen Blodskam med Hendes Halvsøsters Mand ved Navn Joen Wæraas, Er tilfunden at Miste Sit Hovet med Sværd, Saaledes formildet at hun i Stæden for at Miste Livet, Skal Staa aabenbare Skriftt, og arbeide 3 Maaneder i Tronhiems Tugthuus, Hvor eftter de vedkommende Sig allerunderdanigst kunde vide at Rette; Skrevet paa vort Slott Friderichsborg den 3de Augustj 1742. - Christian R. - J:v:Holstein".

http://www.xn--wraas...=I101025&tree=1

 

Jon Christophersen (Eines) Wæraas

  • Den 13 desember 1741 ble han dømt til tre måneders straffearbeid på Trondheims festning for å ha blitt far til et barn med sin kones halvsøster. Hans skriftemål:
     
    "Eftter kongl: allernaadigste Resolution af 22de January Sidstleden og Oberste von Hejnens Skrifttlig Insinuation og begiæring dat 22de Febr Nestlenen, og foregaaende overhøring af Mig dj: 2de Marty forhen Delingqventen Joen Christophersen Weraas, Soldat ved Lif Compagniet, giftt Mand med Marithe Olufsdatter og Huusmand paa Einess Staaet kirkens disciplin ved Publiqve absolution for begangne Blodskam med sin Hustrues Halvsøster Justina Olsdatter Skoug, og der paa til den Hellige Communion admitteret."
  • Bodde på Ringsveet under gården Wæraas.

http://www.xn--wraas-sra.com/genealogy/getperson.php?personID=I101001&tree=1

 

 

Jeg har ikke funnet noe mer om Justine Olsdatter i basene for Ytterøy.Så da kan det være en mulighet for at hun flyttet fra Ytterøy,og at det er samme Justine som befant seg i Bindal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det er ingen bygdebok for Ytterøy. Men jeg har funnet et skifte etter mor til Justina, Ingeborg Simonsdtr. Skoug fra 1765. Justina skal vare gift og boende i Naerøens prestegjeld! Kanskje de mener Bindal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet etter Justina i 1786 Bindal paa den tida er under skifter for Namdal NT. Jeg ser for et giftermaal for en Justina i Naeroy, men opp til 1750 ingenting. Skal gaa til 1765 seinere. Jeg tror dette er den rigtige!! Tusen takk for opplysninger om hennes uekte barn! Margaret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk å bli dømt til halshogging for å ha fått barn med sin halvsøsters mann, og dette bare ca 100 år før min bestefar ble født! Vi må vel kunne si at verden har gått framover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes. Poor girl. And he had had an uekte before too.

 

Jeg har lest gjennom kirkebøker for Vikna og Naerøy fra 1742-1765 uten aa ha sett en Justina Olsdtr. der. Jeg tror Bindal er stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

I tillegg til det Ann-Mary viser til, står det også skrevet dette om 'blodskamsaken' til Justina Olsdatter og Joen Christophersen i kirkebok 722A03 for Ytterøy prestegjeld. Planen var i sin tid å legge ut fritekstene sammen med de andre transkriberte listene, men Digitalarkivet har ikke fram til nå hatt mulighet til å legge ut tekster på over 200 ord i søkbare baser. Jeg håper at dette vil endre seg etter nyttår med nytt system, hvis ikke kommer jeg til å sende inn fritekstene i ei word-fil - dette er jo bare norgeshistorie på sitt beste :)..

 

1741, fol. 146: Anno 1741 December Ytterøens Kircke II Nativit: [2612] blev Døbt u-ægte Barn kaldet Barbra, Moderen Justina Olufsdatter Schoug, udlagt ved Daaben til fader Joen Christophersen ved Einessoen, Soldat ved Lif Compagniet, gifft med Marithe Olufsdatter, 5 børn med sin kone, Mand fadre Oluf Olsen Jørstad, Siver Olsen Kiølsvig, Barbroe Olufsdatter Jørstad, Rannj Joensdatter Neer Erstad, Justina Eliasdatter Inderberg, Dette Lejermaal er Skeed med Soldatens Hustrues Halvsøster, og er dette Hendes første gang, Men Hands anden gang med qvinden hand ægtede; Som er baade oberste von Hejnen, Fogden Thausan, StifftbefalingsManden og Biscopen givet tilkiende den 12te December Nestleeden Saaledis.

 

Tit. - Lars Schoug med Elias Inderberg var hos Mig dj: 10 de November Nesleden, og gav til kiende Hands Stivdatter Justina Olufsdaatter haver gaaet til beskiendelse være fruktsommelig, og udlegger Joen Olufsen Biørwig, og da hand nu var i fiskeriet i Størdalen, og ventendis hiem om 14 dager, befalede Jeg saa Snart kom hiem, Skulle de komme hid med dem begge. - den 27 de ejus dem kom da Oluf Osen Medhielper og Lars Schoug Havende begge forommelte med Sigi. De blevne Indkaldede, Hun tilstod, var frugtsommelig, bekiendte paa Joen Olufsen Biørwig, som stod hos; Men hand Nægtede det aldeelis Straxen, bad Maatte tale for Sig, Skulle Sige den Reene Sandhed, og intet dølge - Der paa Siger: den Søndag var Jeg i kirke her, da det Evangelium i aar blev forklarit: Christus var 12 aar gammel, den afften var Jeg paa Schoug, den Natt Laae Jeg hos Hende ved Siden, og Jeg veed icke havde med hende paa den Maade, og det er nu 46 uger siden, og havde hverken Ligget ved hende før eller siden, hvilket hun icke kunde Nægte, Men tilstod det saa være - Hun blev da formanit at Sige Sandhed, og der paa blev de andre udviist, og der for Mig bekiendte paa Joen Christophersen ved Eines Søen, ved Liff Compagniet, og bad vilde kalde Hendes Stivfader jnd, Som og Skeede, bekiendte for han ligedan paa Joen ved Eines Søen. Derpaa blev Medhielperen Jndkaldet, og i begge deris overværelse giorde samme bekiendelse paa bemelte Jon ved Eines Søen. - Blev tilspurdt Naar det er Skeed. Svarede: Lidet føre Paasche. - Tilspurdt om Joen Olsen Biørvig? Erklærede ham u-skyldig, og hverken før eller Siden Ligget ved hende, uden den Natt som bemeldt. - Da nu bemelte Justina Olufsdatter og Joen ved Eines Søens Hustrue Marite Olufsdatter ere Søstre, saa vidt de haver havt een fader Men hver sin Moder Saa Skiekede Jeg bud til Amund Øwre, som Læns Mand, og til klokkeren Lars forberg, Jndkaldede dem tillige høre Hendes Egne bekiendelse, Som hun frivillig Ligedan aflagde i deris paahøer, som tilforn, Som og Erklærede den anden Jon Biørwig u-skyldig, Saa bad Jeg Læns Manden paa Embedets vegne, ville være paa Henies Person og give det tilkiende for Fogden. - Og da hr Obersten icke var hiemme, befalede Jeg klokkeren og Medhielperen Oluf Osen at Reise over Straxen til hr Capitain Lieutenant Brun og give ham det tilkiende, og Naar Hand forsikrede Sig bemelte Joen ved Eines Søens Handes Person, Maatte gaae i Stille og u-formereket Som Mueligt at Hands gamle forældre, som nu Nyeligen i dag haver icke faaet een Liden Sorg ved deris Salig Søn Hans Wæraas, som de havde opladt Gaarden for, og Skulle være deris hielp udj deris høye alderdom, icke saa Straxen og plutzelig Skulle faae denne Hierte Sorg, som overgaar alle de andre, at vide; Men de fandt Hr: Capitain Lieutenant icke hiemme. Samme bad Jeg ogsaa Capit: ds armis Worm om da hand skulle Lade ham arrestere, Som og Skeede. - Og da nu Velbaarne Hr: Oberste er kommen hiem, ville Jeg icke undlade for saa vidt Saaledis som hun for Mig og Mændene har bekiendt, at Notifisere. - Nu Jeg Skulle Slutte dette, blev Mig forebragt, at Delinqventen Skal have Mariæ Bebudelses dag indværende aar gaaet fra Schoug til Jørstad Søen, der havde hand sin baad at Roe hiem paa, hvor paa skulle blive Siddende der ved Jørstad Søen hvor hand og flere andre Mueligen havde været og Drucket, kommen tilbage til Schoug, og den Natt Mueligen begaaet denne Syndige gierning. - Ligedan Sagt om Joen Olufsen Biørwig, som hun først udlagde; Den 1 te Søndag effter H: Tree Konger jndværende aar Skulle værit ved JørstadSøen, kommen Silde der fra, bleven Liggende den Natten paa Schoug, det er den hand Selver haver beiendt, som forbemelt: Sagt Skulle være der ved Jørstad Søen Samlingen om Hellig dage af ungdom, begge Kiøn, Mueligen og af Mændene med Spill og Dans: Hvilcket Mig er aldrig tilforn tilkiende givne, hverken af klokker Medhielper eller Nogen anden før nu Mig forebragt, ville vel give sig videre, om saa ere Som saadant kand icke tolereris, Som en til Guds Største fortørnelse, Sabbathens vanhelligelse Meenighedens forargelse og Ruin, og Ungdommens forførelse, og nu Seer Mand frugten ----- Peder Leth.

 

Hei fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.