Gå til innhold
Arkivverket

Hvor ble det av sønnene til Niels Christophersen (1788-1860)?


Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Niels Christophersen Eikeland (Holt, A-A), 1788-1860, giftet seg 1829 i Holt med Ingeborg Marie Christensdtr. Holm, Øygarden u/Joranstad, 1799-1889. Rett etter vielsen flyttet de til Nes i Dypvåg (Qværne Næs). Niels var matros fram til ca. 1840 - senere gårdbruker. I hele perioden 1807-1814 hadde han sittet i den engelske "prisonen" ved Chatham. Jeg har registrert følgende barn, alle født på Nes og døpt i Dypvåg kirke (jeg tar kun årstallene med):

 

1. Christopher Nielsen, f. 1830, konfirmert i Dypvåg 1846. Videre skjebne ukjent.

 

2. Amalie Karoline Nielsdtr., f. 1833; g. 1861 med materialforvalter Lars Jahnsen, Næs Jernverk (Holt). Bosatt der.

 

3. Karen Nielsdtr., f. 1836; g. 1857 i Dypvåg med skipsfører Søren Ville Tallaksen, Østre Sandøya. Bosatt der.

 

4. Christen Peder Nielsen, f. 1839, død 1844.

 

5. Niels Asbjørn Nielsen, f. 1843 (døpt 1844), konfirmert i Dypvåg 1858. Videre skjebne ukjent.

 

Døtrene har jeg kontroll på, og Christen Peder døde bare 5 år gammel. Jeg leter imidlertid etter opplysninger om den videre skjebnen til eldste og yngste sønn - hhv. Christopher Nielsen og Niels Asbjørn Nielsen. Begge ble altså konfirmert i Dypvåg, men jeg finner dem ikke i ft. 1865 (hverken i Dypvåg eller andre steder i landet). Jeg finner dem heller ikke begravet i Dypvåg mellom deres respektive konfirmasjoner og ft. 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre mulige hypoteser:

 

1. Dette var en sjøfartsfamilie - og det kan tenkes at de to sønnene dro til sjøs. Dersom de ble borte på sjøen, er det tradisjon for at eventuelle dødsfall ikke ble innført i kirkeboka (siden det jo ikke ble foretatt noen begravelse).

 

2. De kan ha utvandret til Amerika. Det var en del utvandring fra området rundt 1860.

 

3. De kan ha flyttet fra Dypvåg - og enten ha avgått ved døden i et annet sogn før ft. 1865 (eller de kan være regisrert i folketellingen med en "uventet" skrivemåte av navnene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant nettopp Niels Asbjørn nevnt så sent som i 1862. Da var han fadder i Dypvåg for sin niese Nikoline Emilie (datter til Karen Nielsdtr. og Søren Ville Tallaksen). Dåpsdatoen var 4. mai, og han er innført i kirkeboka som "Nils Asbjørn Nilsen Næs". Søstera Karen fikk barn også i 1863 og 1865, men da er ikke Nils Asbjørn blant fadderne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1880-tellingen over nordmenn Minnesota finner vi Nils A. Nilson, 36 år. Han er "dry goods merchant".

 

Men med et så vanlig navn, blir dette kun et skudd fra hofta.

 

Absolutt et interessant funn! Av de opplysningene jeg får ut av Ancestry (uten å være abonnent) ser jeg at Anna C. Nilson er kona hans og 1 år gamle Elma er dattera. Immigrasjonsåret er 1864. Så langt "stemmer" fødselsåret (1844) og immigrasjonsåret (siden siste notering på Niels Asbjørn Nielsen i Dypvåg er 1862). Han er for øvrig også med i 1920-tellingen for Minnesota (enkemann, 75 år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi "felles" tilknytning, Oddbjørn, men det er et vanskelig navn å søke på. Nils i Minnesota synes imidlertid å være en god kandidat, og han ankom New York med "City of Baltimore" 9/6-1873. Vet ikke om lenken virker, men den gir lite tilleggsopplysninger, og Christopher er ikke med blant passasjerene. http://search.ancestry.com/cgi-bin/sse.dll?db=nypl&h=14086212&indiv=try&o_vc=Record:OtherRecord&rhSource=1629

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi "felles" tilknytning, Oddbjørn, men det er et vanskelig navn å søke på.

 

Hei Helge! Er du kanskje i slekt med Anny Agathe Berntsen, Østre Sandøya, som ble gift med Severin Karl Tallaksen (1878-1948) - et av de 9 barna til Søren Ville Tallaksen og Karen Nielsdtr. Nes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Sandøya er vi som kjent "alle" i slekt med hverandre om vi går litt tilbake i tid. Anny var søskenbarn til min farfar Bernt Martin Berntsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat! Min nærmeste tilknytning her, er dansken Christen Pedersen Holm (1765-1813), Joranstad og Staubø. Alle hans døtre hadde dobbeltnavn (Marie hadde de felles). En av døtrene (Mette Marie) ble min tipp-tippoldemor, en annen (Johanne Marie) ble mor til bl.a. skipsreder Christen Wroldsen, Skattebones og Tvedestrand - mens en tredje (Ingeborg Marie) altså ble gift med Niels Christoffersen Eikeland/Nes i Dypvåg.

 

Jeg har for øvrig også en annen tilknytning til Nes, i og med at farmors kusine, Lava Larsdtr (f. 1889 på Øytangen, Tverdalsøya), ble gift med Peder Salvesen Nes.

 

(Jeg har forresten nettopp startet en FB-gruppe for etterkommere av Christen Pedersen Holm. Din tilknytning til ham er vel indirekte - men om du har interesse av å være med der, inviterer jeg deg gjerne.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils A. Nilson i Minnesota skal i følge United States Census 1900 være født mars 1844. Hvis dette er riktig, har vi vel feil mann, men før det konkluderes bør man finne flere bevis. Her kan sikkert Amerika-ekspertene hjelpe til.

 

1885: Min lenke

1900: Min lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils A. Nilson i Minnesota skal i følge United States Census 1900 være født mars 1844. Hvis dette er riktig, har vi vel feil mann, men før det konkluderes bør man finne flere bevis. Her kan sikkert Amerika-ekspertene hjelpe til.

 

1885: Min lenke

1900: Min lenke

 

Du har rett - dersom mars 1844 er korrekte fødselsdata, er dette feil mann. "Min" Niels Asbjørn Nielsen ble født 15/12 1843 og døpt 1/1 1844.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddbjørn, du er trolig oppmerksom på at Dypvågbøkene inkluderer 2 døtre til Niels som ikke inngår hos deg, nemlig Anne og Berte. Til gjengjeld ingen Kristine. Har du noen kommentar til det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddbjørn, du er trolig oppmerksom på at Dypvågbøkene inkluderer 2 døtre til Niels som ikke inngår hos deg, nemlig Anne og Berte. Til gjengjeld ingen Kristine. Har du noen kommentar til det ?

 

Ikke annen kommentar enn at Anne og Birte må være oppkonstruert (antakelig litt ukritisk videreføring av feil i Holtsboka). De finnes ikke døpt hverken i Holt eller Flosta. Kirstine (Kistine) er imidlertid reell. Hun ble døpt i Flosta kirke 18/11 1804 - men døde sannsynligvis som barn.

 

(For ordens skyld: Vi snakker her om barna til Christen Pedersen Holm og Karen Bjørnsdtr. Øygarden/Joranstad.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.