Gå til innhold
Arkivverket

Dåp i Stryn


Anett Ytre-Eide
 Del

Recommended Posts

Kan dere hjelpe meg med denne dåpen her? ALT som står der? Det gjelder pikebarnet Kari født 18. feb.

 

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11506&idx_id=11506&uid=ny&idx_side=-41

 

Navnet Werner er helt ukjent for meg, og så ser her ut til å være en Absalon jeg ikke har hørt om før heller. Her ser ut til å være en Absalon C. Werner? Eller leser jeg dette helt feil?

 

I følge opplysninger jeg har fått fra en mulig slektning i USA skulle moren til dette barnet være Helge Absalonsdatter Ytre-Eide. Er dette riktig?? Den siste fadderen leser jeg som Anne Absalonsdatter Ytre-Eide, men det er barnets MOR som er mest interessant her, og hvem hennes foreldre er. Dette er altså en mulig sidegrein fra min slekt, og jeg hadde ikke noen opplsyninger om at en Helge(a) Absalonsdatter Ytre-Eide skulle eksistere før jeg hørte dette fra USA. HJELP!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligner på Werner ja, men det kan også se ut som det står Wernæs? Siste fadderen er Anne Absolonsd. Ytterejde. Morens navn ser ut til og være Helge Absolonsd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men ser du ikke den Absalon C. Werner som jeg ser? Helge skulle være datter til Absalon Ytre-Eide etter det jeg har fått opplyst, men hvis det finnes en Absalon til?? Hvem er han? Kan man uten videre på ut fra at Helge og Anne er søstre?

 

 

Jeg kan ikke huske å ha vært borti hverken en Werner- eller Wernesfamilie i Stryn, men jeg har ikke sett så veldig grundig på denne delen av slekta ennå. Grunnen til at jeg spør er at en amerikansk dame har spurt meg om hjelp. Det er jo litt vanskelig når man ikke behersker norsk.

 

Jeg har Aalands Stryn og Innvik på lån for øyeblikke, så jeg skal sjekke der, men dette må vel være utenbygdsfolk (W)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette er ikkje utanbygds. Absalon Klemetson Kyrkjeeide vart gift til VISNES, her skrive WESNES.

 

Du finn han under nr 1 på Visnes; Elling Andersson finn du på nr 2.

 

Vigsla mellom Elling Andersson og Helge Absalonsdtr er her

 

Av skiftet etter Absalon Larsson Ytreeide framgår det at Helge er hans dotter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til familien selv; men jeg ville nødig trukket slektsskapskonklusjoner mellom foreldrene og faddere uten at det foreligger andre kilder til grunn for det.

 

Første fadderen er en Absolon C Wernæs/Werner. Det kan se ut som det kan stå Clemæth eller Clemets eller noe slikt. Selvsagt kan man spekulere om Helge og Anne er søstre, eller om Absalon C (første fadderen) er faren til Helge, og kanskje bruke en slik hypotese i sine søk videre. Men jeg ville ikke trukket en slik konklusjon med mindre du har andre kilder og støtte deg til også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette er ikkje utanbygds. Absalon Klemetson Kyrkjeeide vart gift til VISNES, her skrive WESNES.

 

Du finn han under nr 1 på Visnes; Elling Andersson finn du på nr 2.

 

Vigsla mellom Elling Andersson og Helge Absalonsdtr er her

 

Tusen takk Aase! Visste ikke at dette fantes i arkivet. Da er jo problemet løst angående om Helge var en Ytre-Eide. så bra at det var tilfelle! Finnes foreldrene hennes her noe sted tro? Dette er om jeg ikke har sagt det en "morslinje-jakt". :)

 

@ Ken: da er jo problemet med overskudd av "Absaloner" løst. Helge er en Ytre-Eide, det var det jeg håpet hun var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Ken: da er jo problemet med overskudd av "Absaloner" løst. Helge er en Ytre-Eide, det var det jeg håpet hun var.

Flott! :) Det beste problemet er det løste problemet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenka til skiftet blei ikkje med - eg prøver igjen: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24230/153/ I skiftet framgår at Helge er trulova med Elling Andersson Bødal - då fekk vi hans opphav og - og ei syster Anne Absalinsdtr er også nemnt (fadderen?)

 

Huff det var vansklig å lese. Får prøve meg i dagslyset. Anne er i alle fall et vanlig navn i Ytre-Eide slekta, så de kan godt være søstre. Veldig bra det med Bødal. Mine opplysninger sier nemlig Bøe, ikke helt det samme. Står det noe om foreldrene til Helge der? Skulle gjerne visst hvor moren hennes kom fra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, så Bøe og Bødal refererer til det samme stedet da? Ja, det ser i alle fall ut til at alle opplysningene jeg har fått fra henne jeg samarbeider med er riktig (hun har jo ikke hatt mulighet til å kontrollere dette før). Det som er feil er bygdeboka fra Vanylven, der står det at ekteskapet var barnløst! Da hadde vi heldigvis riktig mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bø og Bødal er to ulike gardar, Bø i Stryn og Bødal i Loen. Men eg har sett liknande tilfelle før der folk frå Bødal er oppførte med Bø som namn - om det er skrivefeil eller ein gammal måte å bruke namnet på veit eg ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders E Bødal hadde 5 barn, Elling 1733 gift med Helge, de fikk 6 barn, de 3 første på Visnes og de 3 neste på Aarheim, hvor de ble av etter dette er ukjendt. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Absalonsdatter er gift 21/10-1769 med Hans Andersen Hilde, de får 4 barn på Wesnæs, de er ikke nemnd i BB som brukere, Aaland mener det er Hans som er nemnd på Hilde og i 1801 som Hans Rasmussen 74 år da, der er en Anne Absalonsdatter som dør på Visnes 9/7-1815 75 år, det er trolig rett person. Der er skifte etter Hans på Visnes datert 3/5-1790, der nevnes enken Anne A og 4 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bø og Bødal er to ulike gardar, Bø i Stryn og Bødal i Loen. Men eg har sett liknande tilfelle før der folk frå Bødal er oppførte med Bø som namn - om det er skrivefeil eller ein gammal måte å bruke namnet på veit eg ikkje.

 

Oj, oj! Ja her kan det bli tull. Visste jo at Bødal var i Loen. Takk for at du sa fra!

 

Anders E Bødal hadde 5 barn, Elling 1733 gift med Helge, de fikk 6 barn, de 3 første på Visnes og de 3 neste på Aarheim, hvor de ble av etter dette er ukjendt. Rune

 

Det viktigste akkurat nå er hvor de kom fra. Du har ikke noen linker på dette Rune? Er det din egen database du har brukt?

 

Takk skal du ha i alle fall. Nå har jeg mye mer enn jeg hadde i går. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Absalonsdatter er gift 21/10-1769 med Hans Andersen Hilde, de får 4 barn på Wesnæs, de er ikke nemnd i BB som brukere.

Absalon Klemetson Visnes har også ei dotter Anne, ca 20 år eldre enn Absalon Lars/Lasseson Ytreeide si Anne, berre så det er nemnt. Om der er noko fare for samanblanding har eg ikkje undersøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders E Bødal hadde 5 barn, Elling 1733 gift med Helge, de fikk 6 barn, de 3 første på Visnes og de 3 neste på Aarheim, hvor de ble av etter dette er ukjendt. Rune

Nei, ikkje heilt ukjent - Elling Andersson Årheim tek over på Brynestad 9 i 1778. Mi utgåve av Ålandsboka har ukjent namn på fyrste kona, men død ca 1788, og deretter gift med Steine Klemetsdtr Nesje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Ane er jo født i 1720 og kan derfor ikke være den som gifter seg i 1769 og får barn etter det, jeg tror at den Ane A Visnes som du nevner gifter seg til Hilde bruk nr 8, noe som skiftet i 1752 Rasmus Østensen,skulle stadfeste, hun giftet seg på nytt og flyttet til Skåden, men her har Aaland feil kvinne død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett om jeg kunne finne noe her, der er gift en Steine Clemmetsdatter Nessie i 1785 pige, i 1789 blir også en Stein C Nessie. gift som pige, uten att jeg finner spor av henne eller hennes ektemenn senere, siste giftermål er til Brynestad, der ektemannen har kår i 1792. Har sett i skiftene om der kunne være spor, men ingenting funnet. Hun er ikke å finne død eller i 1801 for Indvig. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gjøre forvirringen enda større, i 1801 og i BB for Horningdal Maurstad, husmannsplassen Botnen, Elling Andersen Maurstad 1732-1816 gift med Stine Clemmetsdatter, 64 år i 1801, i BB er oppgitt 2 barn Helga 1779, stemmer med Helge født på Aarnes, døbt 6/11-1778 og Eli 1763, stemmer med Eli født på Aarnes, døbt 6/12-1763, er dette bare tilfeldig eller er det noe riktig i dette, ingen Eli eller Helge er gift i Innvik. Ser at flere av søskende til Elling blir gift til Stryn. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, beklager feil navn på gard, men vi har jo ikke løst hvor Stene C. er ifra, hun er jo ikke fra Nessie, har trolig vært tjener der. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.