Gå til innhold
Arkivverket

Jens Christian Holm


Per Holte Rosenkilde
 Del

Recommended Posts

Sønnen Cristian ble født i Helsingør 22. nov. 1742, og trolig er Johannes også født der ca 1744

Christian Holm ble døpt 28. nov. 1742 i St. Maria, Helsingør, og Johannes Holm ble døpt samme sted 20. des. 1743.

post-232-0-88347200-1320623455_thumb.jpg

post-232-0-58514000-1320623471_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 92
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

  • Oddbjørn Johannessen

    7

  • Grete Singstad

    39

  • Leif Salicath

    5

  • Per Holte Rosenkilde

    22

Magefølelsen er oppskrytt. Etter å ha studert Hermann Holm på Bragernes og Eilert Holm i Lier litt nærmere, er jeg kommet til at eventuell forbindelse til toller Holm i Fredrikstad og hans familie må være syltynn. Jeg beklager ovenfor alle som har brukt tid og krefter på familien, og håper bare at opprullingen av familien kommer andre til nytte.

 

Eilert Andersen Holm, gift med Anne Cathrine Paulsdatter Holter, bodde på Rød i Lier fra 1758 til 1763. Han var til overmål gullsmed på Bragernes. Hans far Anders Eilertsen Holm ble født på Kongsberg og døpt 2 7 1702 (LDS-data, mindre justeringer er mulig). Hermann Eilertsen Holm ble døpt 11 4 1741 på Kongsberg. Jeg er usikker på om Anders og Hermann var brødre eller halvbrødre, det materialet jeg har sett hittil er litt sprikende på det punktet. Jeg holder det som en sterk hypotese (men foreløbig bare en hypotese) at Mathias Hermandsen i Risør var sønn av Hermann. Jens Christian må være fra Mathias' siste ekteskap, men Sara Jensdatter Müller i 1765. Sara er heller ikke nærmere identifisert, men det finnes også en Müller-familie på Kongsberg, og i den familien forekommer en Jens Christian. Jeg har bare funnet et ekteskap på denne Jens Christian så langt, og det var så sent som i 1756, så han kan ikke være far til Sara. Far til Anders og Hermann og flere andre søsken var Eilert Hermandsen Holm på Kongsberg, f c 1675 (i noen kilder).

 

Tidligere i denne debatten er det sannsynliggjort at Jens Christian kan ha flyttet til Moss fra Risør. Jeg tror derfor at karen fra Risør må være skriverdrengen i Moss. Det gjenstår ennå mye arbeid fra gjetning til dokumenterte fakta, men fokus er mer konsentrert nå. Det gjenstår ennå en pussighet - navnet Mathias dukker opp i begge familiene. Mest trolig er det tilfeldig.

 

 

For ordens skyld, som trådstarter har jeg ingenting imot at Fredrikstad-familien Holm diskuteres videre i denne tråden.

 

Takk til alle sammen,

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel tid for en liten statusrapport.

 

For å begynne med de vi vet mest om: Vi vet at en Jens Christian Holm ble døpt 1767 i Risør, foreldre Mathias Holm og Sara Jensdatter Müller, og at han passer tidsmessig godt med ham jeg er på jakt etter. Mathias var gift tre ganger, første gang var i 1750 i Moss, med Margrethe Larsdatter Gasmann. Det som ikke har kommet frem i debatten så lang er trolovelsen mellom de to ikke trukket frem, men ved denne 1. juli 1750 var C. Gasmand og Lars Gasmand kausjonister. Siden begge kausjonistene var på hennes side er det rimelig å anta at Mathias ikke hadde nær slekt i eller nær Moss.

 

Vi får også vite at Mathias patronym var Hermansen, og at han var gullsmed. Jeg har ikke sjekket om det finnes noen oversikter over norske gullsmeder på 1700-tallet ennå, der kan det eventuelt finnes en ledetråd. Kort tid senere flytter de til Risør, der barna deres er født, og der Margrethe dør 25 3 1762.

 

Mathias gifter seg igjen 12 5 1762, med Aase Olsdatter. Dette ekteskapet er barnløst, og Aase dør etter kort tid, ekteskapet med Sara Jensdatter Müller inngås 25 9 1765. (Mons Mathias Holm og Mademoselle Sara Jensdatter Müller etter kongelig bevilgning cop i huset. Kausjonister Mons T. Hammer og Mons Therkild (?) Müller. Jeg har ikke funnet flere barn i kirkeboka for Risør.

 

LDS har registrert noen Hermann Holm. En Hermann Andersen Holm født 28 9 1746 på Kongsberg med foreldre overstiger Anders Eilertsen Holm og Abelone Larsdatter Hott er alt for ung, men gir et signal om en aktuell familie. Anders var oberstiger på Kongsberg, og skiftene etter han gir god oversikt over den familiegrenen. Anders og Abelone giftet seg i Kongsberg 17 10 1742. Tilsvarende er skifter bevart for Lars Eilertsen Holm.

(Aktuelle skifter på Kongsberg:

Margrethe Andersdatter Luner gm oberstiger Anders Eilertsen 6408

Anders Eilertsen Holm 7230

Abelone Larsdatter gm oberstiger Anders Eilertsen 7321

Marie Larsdatter Holm 8294

Anne Cathrine Holter gm Eilert Andersen Holm 8877

Se også skiftene 8677, 8945, 8994, 9260 og 9272)

 

En Hermann Eilertsen Holm fra Bragernes var fadder på Rød i Lier rundt 1760. Barnefaren, Eilert Andersen Holm, eide Øver Rød i Lier fra 1758 til 1764. Han var gift med Anna Kathinka Poulsdatter Sjåstad. Ikke overraskende finner en Eilert igjen i skiftene etter Anders. Dette gir skjellig grunn til mistanke om at Hermann og Anders var brødre.

 

Går vi til LDS, finner vi en oppføring om at Eilert Hermandsen Holm og Anne Andersdatter gifter seg i Bragernes 6 4 1702, og at de får en rekke barn alle født i Kongsberg:

Margrethe døpt 19 9 1704

Margrethe døpt 3 5 1707

Annichen døpt 24 9 1709

Lars døpt 23 10 1710

Annichen døpt 17 9 1712

Hermann! døpt 27 2 1714

Halvor døpt 5 6 1717

 

Ved første øyekast virker dette lovende. Men når Hermann er døpt i 1714, er det tvilsomt om han kan være far til en sønn som gifter seg i 1750, det gir en gjennomsnittlig ”farskapsalder” på 18 år over generasjonene. Og da jeg sjekket vielsesoppføringen i Bragernes, var den ikke der – for Strømsø er det en lakune i perioden, så om de ble gift der, skjønner jeg ikke hvordan man kan operere med en eksakt vielsesdag.

 

Heldigvis er ikke denne alderen det eneste som skurrer. I Lassens samlinger finnes et notat han har skrevet av etter en anetavle fra 1858 om familien Barth. I følge denne skulle en Eilert Holm ha giftet seg med Maria Sophie Fyhren Rasch i 1694. Hun var datter av Anders Rasch og Anna Maria Danielsdatter Barth, og skulle være født 21 6 1678 – Lassens notat sier ikke hvor. Det oppgir 7 barn: Anne Marie f. 1700, Anders f 1702, Margrethe f 1704, d 1706, Margrethe f 1707, d 1708, Annichen f 1709, d 1710, Lars, Annichen. De fem siste barna finner vi igjen direkte i ekteskapet ovenfor. Legg også merke til at det ikke er oppført noen barn mellom 1694 og 1700, deretter kommer de raskt som hagl.

 

Jeg tror det må være samme Eilert det er snakk om, og at ingen av oversiktene må ha fått med seg alle barna. Etter navneskikken burde første sønn være kalt Hermann, og trolig er et barn til født før 1700. Siden Anne Marie i 1700 er oppkalt etter mormor, kanskje en oppkalt etter farmor. En annen løsning på floken er at LDS-vielsen er helt på jordet, og at det bare har vært ett ekteskap, Anne Andersdatter kan peke på Anne Marie, datter til Anders Nielsen Rasch (patronymet er tatt fra en DIStreff-oppføring, og derfor preliminært). Jeg heller mer og mer til den siste hypotesen.

 

Vanligvis betyr gjenbruk av et navn i søskenflokken at den første bæreren er død, men unntakene er så mange at det slett ikke trenger å være tilfelle).

 

Dersom dette virkelig er den riktige familien, er det ikke en Mathias å se på mils avstand. Det kan derfor være en brukbar hypotese å gjette på at Hermanns svigerfar var en Mathias. Og ut fra mellomnavnene Mathias Hermansen Holm brukte på sine sønner i første ekteskap vil Hypner, Høpner eller lignende være et mulig slektsnavn. Det navnet hos Lassen som ligner mest, er Høpkier – det er ikke innertier. Men til gjengjeld er det på Kongsberg navnet opptrer. Det er skifte etter en Anders Høpker 4 1 1762 (Skifteid 7211), skiftet etter kona Margrethe Lynning har skifteid 8337. For øvrig er en hammersmed Mathias også nevnt i noen skifter, men ikke med patronym, kona hans var Anne Malene Landsverk.

 

Jeg hadde et håp om at hun kunne være en datter av postmester i Arendal Jens Müller og hans kone Gjertrud Jacobsdatter Blum i hennes andre ekteskap. Men nå har jeg gjennomsøkt alle dåpshandlinger i Arendal fra vielsen frem til 1737 uten å finne noen flere barn enn de tre som litteraturen omtaler, Sille Sophie fra 1723, Ove Lindved dpt 10 7 1725 og Maren dpt 10 11 1728. Etter den tiden må en forutsette at Gjertruds biologiske klokke har slått 12-slaget.

 

Navnemessig burde en Jens Christian Olsen Müller, født 1724 på Kongsberg og død 1807, være interessant, men igjen er kronologien en utfordring. Hans foreldre var Ole Jensen Müller og Fredrikke Lovise Irgens.

 

Men når alt kommer til alt, er det vel mest nærliggende å se nærmere på Müller-familien i Risør. Jeg ahr bestilt litteratur om emnet.

 

Mvh

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Hermann Eilertsen Holm fra Bragernes var fadder på Rød i Lier rundt 1760. Barnefaren, Eilert Andersen Holm, eide Øver Rød i Lier fra 1758 til 1764. Han var gift med Anna Kathinka Poulsdatter Sjåstad. Ikke overraskende finner en Eilert igjen i skiftene etter Anders. Dette gir skjellig grunn til mistanke om at Hermann og Anders var brødre.

Det første skiftet du viser til, etter Margrete Andersdatter Lyng i 1741, viser jo at Anders og Herman Holm var brødre - og at Annichen var deres søster. Min lenke

 

Og skiftet etter Anders Eilertsen Holm i 1756 viser at også Lars var hans bror. Min lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vanlig har jeg formulert meg for upresist.

 

Ja, skiftet viser at én Hermann var bror til Anders og Lars. Men jeg sliter med kronologien dersom en Herman født i 1718 skal være bestefar til Jens Christian som gifter seg første gang i 1750. Poenget med innlegget mitt var å åpne for muligheten for at Eilert Hermandsen Holm kunne ha fått to sønner med navnet Hermand, og at den eldste i så fall kan tenkes å være bestefar til Jens Christian. Neste ledd blir jo å ta for seg kirkebøkene i Kongsberg (de eldste utgavene av kirkebøkene der gir meg ikke stor glede) for å se om jeg kan finne ut mer, skiftekortene for Kongsberg gir ingenting.

 

For ordens skyld, om min tipping om to brødre skulle slå til, er det ingenting i veien for at den yngste døde spe,og at det er den eldste som er nevnt i 1741. Anders hadde jo livsarvinger, så det er bare de brødrene som hadde en rolle å spille som er nevnt.

 

Mvh

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Nå har denne debatten ligget til modning et års tid, og det var på tide å se på slektskretsen en gang til, for å finne nye innfallsvinkler.

 

Risør er ikke den sørlandsbyen jeg kan mest om, men jeg hadde lagt merke til at Mathias Holm og Sara Jensdatter Møller hadde brukt en familie jeg kjenner litt til som faddere ganske ofte, nemlig Winther. Jeg sjekket derfor de ekteskapene jeg hadde notert på familien til Christopher Winter, og ganske riktig, to interessante ekteskap dukket opp. En Inger Thommesdatter Thorndal, f. 24 2 1708 giftet seg inn i Winther-familie, foreldrene hennes var Thomas Andersen Thorndal og Mette Torchildsdatter Møller. Og Elisabeth Larsdatter Winther giftet seg 16 11 1758 med Mads Møller, sønn av Christen Torchildsen Møller og Mette Christina Madsdatter Thue. En av kausjonistene ved vielsen av Mathias og Sara var Terchel Müller, og ganske riktig, Torchel Christensen Møller ble viet med madam Bech (Ellen Christine Povlsdatter) 16 11 1742 i Risør. Rundt midten av 1700-tallet bestemte familien seg tydeligvis til å oppgradere navnet fra Møller til Müller, det går igjen i alle grenene.

 

Da var det bare å lete etter Jens. Og han dukket opp med barn til dåpen regelmessig fra 1716 og utover, blant annet Sara i 1722. Jeg har ikke funnet vielsen hans ennå, Risør er ført i Gjerstad før 1716, og den har jeg ikke gjennomgått.

 

Til å begynne med trodde jeg familien kunne være enda større, det finnes en familie til med patronymet Torkildsen i Risør. Den andre familien hadde slektsnavnet Wollen eller Woller (det er ikke meg som er usikker, det var klokkeren). Men den familien finner jeg i Risør i 1701 (Torkel Mathiasen er pater familias, og sønnene Mathis (18) og Ole (15) er nevnt. Datteren Gundvor er ikke nevnt, hun finner jeg igjen som fadder senere - men sånn var det den gangen. Og nærmere studier av familiene viser tydelig at det er snakk om to forskjellige familier.

 

Møller-familien finner jeg ikke i 1701-tellingen. De må derfor ha ankommet en gang mellom 1701 og aller senest 1716.

 

Jens blir begravd 9 12 1672 'i sin alders 91 år', dvs født en gang rundt 1672. Kona hans het Anne Larsdatter.

 

Noen ganger skal man ha flaks. Det er skifte etter Peder Stenums andre kone Marthe Nielsdatter 27 4 1728 (Risør er ført i Skifteprotokollen for Arendal). Blant arvingene er Anne, Jens Torchildsens kjæreste. Det bør altså være mulig å spore mer om Annes aner.

 

I Vigerusts oversikt over byborgere i Arendal og Risør er Møller-brødrene karakterisert som småhandlere, på linje med mange andre Risør-borgere. Jeg har ikke klart å spore opp deres opphav, og håper at det er noen som kjenner til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjenstarter debatten med to innlegg for å holde Holm og Møller/Müller litt fra hverandre.

 

Mathias Hermansen Holm var gullsmed. Det var også Eilert Hermandsen Holm, som jeg trakk frem i innlegg 53. Det var også skifte etter en gullsmed Hannbal Holm i Larvik 2 6 1800. Dette antyder et gullsmeddynasti Holm.

 

Mathias og Sara var ikke i Risør i 1801, og jeg har ikke funnet dem begravd i Risør. Jeg kan ha oversett oppføringene, men mest trolig har de flyttet fra byen. Jeg vet derfor ikke hvor gammel Mathias var, men ut fra Saras alder og det faktum at hun var hans tredje kone tipper jeg han ble født en gang mellom 1700 og 1720, kanskje til og med litt tidligere.

 

Jeg bestemte meg for å ta en kikk på Delgobe for å se om han kunne gjøre meg litt klokere. Jeg skal ikke bruke denne anledningen til å klage på Delgobes grafiske uttrykk eller hans aversjon mot stedsangivelser og årstall med mer enn 2 siffer, men lettlest er han ikke. Det var derfor en hyggelig overraskelse å finne en lapp som kanskje kan lede mot noe. Under Holm I på fol 277 finnes en plansje han har kalt Holm fra Herfølge og Køge. Den starter med en Eiler, som han har utstyrt med to sønner Hermann d 1 8 1717 og Peder Eilersen f 1647, begr 30 1 1695 (han har ikke spesifikt utstyrt de to første generasjonene med slektsnavnet Holm, men alle senere generasjoner). Hovedtemaet for Delgobe er etterkommerne av Peder Eilersen (Holm), men oppe i et hjørne fører han på vår venn Eilert fra Bragernes som sønn av Herman, og hans barn.

 

En mulighet er da at 'min' Mathias er en yngre bror, eller kanskje helst halvbror, av Eiler Hermandsen, en annen at det også var en Mathias i generasjon to, med sønn Herman som far til 'min' Mathias. Det finnes helt sikkert også andre varianter. Hovedsaken er at denne familien virker verd å se nærmere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha. Jeg har vært innom den karen før, men han døde bare tre-fire år gammel.

 

Den virkelige Jens Christian ble født i Risør i 1767. Han står omtalt i innlegg 37 eller 38 i denne debatten før. I innleggene før det konsentrerte vi oss om en Holm-familie fra Fredrikstad, men det viste seg å være et blindspor (som forhåpentligvis tilførte folk som jobber med den familien noe nytt)

 

Mvh

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det bare å lete etter Jens. Og han dukket opp med barn til dåpen regelmessig fra 1716 og utover, blant annet Sara i 1722. Jeg har ikke funnet vielsen hans ennå, Risør er ført i Gjerstad før 1716, og den har jeg ikke gjennomgått.

 

Jeg vet ikke om det hjelper deg så mye videre, Per - men jeg tror jeg har funnet vielsen mellom Jens og Anna. Den er, som du allerede har vært inne på, ført i kirkeboka for Gjerstad - og datoen er 1. august 1714:

 

"Risøer d: 1 August Copuleret Jens Torchildsen med Anna Lars Datter".

 

Mer står det ikke, men du finner innførselen nokså langt nede i venstre spalte her: Risør 1/8 1714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Nygaards sedler (utdrag):

 

"Holm, Ejler, guldsmed

1716 gives følgende oplysninger om hans börn:

 

Ejler Ejlersen Holm, f. 1628, død

Herman Ejlersen Holm, f. 1645, lever, præst

Peter Ejlersen Holm, f. 1647, død. Søn: Ejlert Petersen Holm

Richland Holm, f. 1639, død, 3 døtre

Sidsel Holm, f. 1638, død + Kort Nielsen, hattemager + 5 börn

Karen Holm, f. 1644, lever + Mathias Thürsen, bössemager i Ålborg"

 

Det er flere opplysninger å finne i Nygaards sedler om disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Oddbjørn. Da faller i alle fall den biten på plass.

 

Mvh Per

 

 

Og her er Jens Torchildsens og Anna Larsdatters eldste sønn, Lars - døpt 26/5 1715: Lars Jensen

 

Se litt under midten, venstre spalte. Jeg leser teksten slik:

 

(1715) "Risøer Dom. Rogate d. 26 Maj Jens Torchildsens og Anna Lars Datters Søn Lars. Faddere: Margrete Isaach Falchis holt Barnet, Else(?) Niels Sørensøns, Jomfr. Maria Pedersdatter, Gunder Povelsøn, Clemmet Olssøn, Christopher Winter".

 

Jeg legger ellers merket til ar fornavnet på barnefaren først er notert som Christen. Dette er så overstrøket og erstattet med Jens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Nygaards sedler (utdrag):

 

"Holm, Ejler, guldsmed

1716 gives følgende oplysninger om hans börn:

 

Ejler Ejlersen Holm, f. 1628, død

Herman Ejlersen Holm, f. 1645, lever, præst

Peter Ejlersen Holm, f. 1647, død. Søn: Ejlert Petersen Holm

Richland Holm, f. 1639, død, 3 døtre

Sidsel Holm, f. 1638, død + Kort Nielsen, hattemager + 5 börn

Karen Holm, f. 1644, lever + Mathias Thürsen, bössemager i Ålborg"

 

Det er flere opplysninger å finne i Nygaards sedler om disse.

 

Ja, Nygaards sedler kan være en nyttig kilde (omtrent som de norske skiftekortene). Det er mange "sedler" på ulike Holm-slekter, og flere av dem bør være interessante for deg, Per. Her er lenke til et omtalt skifte der navnene Mattias og Ejler er knyttet sammen. Det er ikke "dine" folk - men muligens slektninger?

 

Nygaards sedler (Holm)

 

Det gjelder altså, såvidt jeg kan skjønne, et skifte fra 1764 etter en Tøger Elling i Viborg - formodentlig en bror til den avdøde Katarina Elling, konaa til presten i Jelstrup, Mattias Holm. Tre sønner av Mattias Holm er nevnt (samt et barn som "ikke er navnet"):

 

Ejler (Mattiassen) Holm, prest

 

Jens (Mattiassen) Holm, købmandskarl

 

Kristian (Mattiassen) Holm, (hos?) hr. Lodborg i Skagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karen Holm, f. 1644, lever + Mathias Thürsen, bössemager i Ålborg"

 

Evt. barn av disse to bør jo også sjekkes ut, kanskje tok de navnet Holm etter mor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til Grethe og Oddbjørn. Nygaards sedler gir kjøtt på beina til de antydningene Delgobe ga. Jeg har godt håp om å være inne i riktig slektskrets nå i alle fall, men det kreves å gå litt i dypet for å finne den eksakte sammenhengen.

 

På LDS fant jeg at paret Eilert Mathiassen Holm og Anne Marie Antonisdatter fikk to barn i Holmen sogn i 1717 og 1718. Det kan være den senere presten i Jelstrup i et tidligere ekteskap, men det kan også være en annen Eilert som Nygaard ikke har fanget opp, det er for tidlig å si.

 

Grethes hypotese om at børsemakerens barn kan ha tatt mors slektsnavn virker veldig lovende.

 

Mvh

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det fødsels-/dåpsdatoer på de to barna i LDS (jeg finner dem ikke)? I så fall kan man gå inn i kirkeboka for Holmens sogn og se nærmere på detaljene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå funnet dåpsinnførslene i kirkeboka for Holmen sogn. Uansett om de er relevante eller ei, tar jeg dem med her. De såkalte "oppslagene" gjelder de skannede kirkebøkene i www.arkivalieronline.dk.

 

Arkivalieronline (AO) - Holmen, Sokkelund, København 1713-1721, oppslag 217:

 

22/4 1716 - Eilert Mathisøn Holm (Holm overstrøket), Bøssemager ved (...) og Anna Maria Holm - DORETHE MALENA. Faddere: Mathias Holm Cappellan udi S(..)land ...., OberstLieutenant (S...) Christensøn, ClausSteffensøn, fru Generalinde (G...) Juuls, Joen (Peders?) Krag.

 

AO - Holmen, Sokkelund, København 1713-1721, oppslag 286:

 

28/8 1717 - Eilert Mathiæsøn Holm, Bøssemager, og Anna Maria Anthonidaatter - DORETHE MALENA. Faddere: OberstLieutenant (Sander?) Christensen, Capit. Lieut. Sondorph(er), Magister Mathias Holm Cappelan, Generalinde Wivike Gregers Juuls og hendis Datter.

 

Jeg fant også en annen Holm-dåp i samme kirkebok i 1717 - men barnefaren her, Mathias Holm, må være en annen enn kapellanen.

 

AO - Holmen, Sokkelund, København 1713-1721, oppslag 274:

 

25/5 1717 - Mathias Holm, Matros paa Holmen(...)gden, og Boel Steffensdatter - METTE. Faddere: Mester Lars Povelsøn Sund (eller Sand) paa Holmen, Niels Mathisøn Qvartermand paa Bryggerne, Nicolai Jensøn Sund i (Saksegaden?) + to til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppføringene er i alle fall en sterk indikasjon på Gretes hypotese om at minst ett av barna til bøssemaker Mathias Thürsen må ha tatt Holm som slektsnavn. Dermed er de svært interessante.

 

Mvh

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mathias Thiisen og Karen Ejlertsdatter ble gift 11. juni 1679 i Budolfi sogn, Ålborg (oppslag 130).

 

Jeg har funnet tre barn døpt i Ålborg:


  •  
  • Hans, døpt 17. sept. 1680 (oppslag 426)
  • Mathias, døpt 19. mars 1682 (oppslag 442)
  • Birgette, døpt 5. des. 1684 (oppslag 470)
     

11. juni 1725: ”Karen Eilersdatter, Matthis Thieson Bøssemagers Hustru begravet paa St. Budolphe Kirkegaard”, 73 år, 9 mnd og 8 dager (oppslag 343).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidsel Holm, f. 1638, død + Kort Nielsen, hattemager + 5 börn

 

Nå fant jeg noe interessant; Sidsel Eilersdatter Holm og Kort Nielsen hadde en sønn Herman - og han var gullsmed i Nakskov. Kan denne Herman være far til en Mathias mon tro?

 

Kilde: Nygaards sedler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1707-1757, Nakskov Skt Nikolaj, Lolland Nørre, Maribo:

 

Herman Cortsen/Courtsens barn:

 


  •  
  • Maria Margrete, døpt 6. mars 1711 (oppslag 14)
  • Nicolai Court, døpt 8. juli 1712 (oppslag 17)
  • Hans Villumsen, døpt des. 1713 (oppslag 22)
  • Peiter Høpner, døpt 1. mai 1716 (oppslag 29)
  • Matthias, døpt 25. juli 1719 (oppslag 32)

(Har ikke lett etter flere etter Mathias)

 

 

EDIT: Tar også med det som jeg tror er yngstemann: Lorentz, døpt 28. april 1720 (oppslag 42)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hermann Chortsen og Anna Sophia Høpner ble viet 26. feb. 1710.

 

Kilde: 1707-1757, Nakskov Skt Nikolaj, Lolland Nørre, Maribo, oppslag 182.

 

Navnet Høpner er en sterk indikasjon på at dette bør være foreldrene til gullsmed Mathias Hermansen Holm i Norge, siden han og Margrethe Larsdatter Gasmann nettopp kalte et av sine barn for Lars Herman Høpner. I tillegg skal paret også hatt sønnen Cort Christian - se debatten [#5396] Slekten Gasmann, innlegg 135 + 136.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.