Jump to content
Arkivverket

Enklere tilgang til beta-funksjonaliteten.

Geir Thorud

Recommended Posts

Det ser ikke ut til at det er så mange som driver med betatesting, skal man dømme etter antal innlegg her.

Det tok meg litt tid å finne ut hva som skulle testes, hva var nytt - det som vises når man går inn på betaserveren ser jo ut omtrent ut som en enkel variant av 1910, og den har vi jo sett før.

Det hadde antakelig lønnt seg å beskrive bedre hva som skal testes - og hvilke data man søker i - på "oppstartsiden" for betaserveren.

Legger også merke til det ulogiske i at avansert søk er gjemt under enkelt søk - når man søker i alle basene samtidig er det som regel nødvendig å bruke avansert søk for ikke å drukne i treff, selv når man søker på relativt sjeldne navn - det er ofte noen hundre som har det aktuelle navnet. Det hadde antakelig vært bedre å ha avansert søk som oppstartside.

:rolleyes: Tatt på fersken! B)

Riktig observert. Det er først når vi får inn mere funksjonalitet og data at vi får en egentlig betatesting. Det viktigste nå var vel at vi fikk en betaserver operativt. Så regner jeg med at det etter neste oppdatering blir litt mere konkret informasjon og kanskje konkrete ønsker om hva som er viktigst å teste.

Mvh Bent

• 1 month later...
Frank H. Johansen

Jeg lurer litt på hvordan jeg kan se hvilke databaser som foreløpig finnes på den nye serveren?

Klikker jeg på "Databasevelger", så kommer jeg jo til den gode gamle...

Anette S. Clausen

Det vil komme en funksjonalitet for Finn kilde - tilsvarer Databaseveljaren - og den vil gi grei oversikt. Det vil rimelig snart komme en oppdatering på beta-serveren og i den anledning vil det komme en slags oversikt.

• 1 month later...
Anette S. Clausen

Betaserveren er oppdatert. Vi har enda ikke en oversikt til dere over hva som er der av kilder, men det meste av kirkeboksdata fra de gamle nettsidene skal faktisk være der. Nå er det også søkeskjema på plass for de ulike kirkebokslistene.

Legg også merke til at det enkle søket - søk gjennom alle kilder - er endret fra et ELLER-søk til et OG-søk, dvs. alle søkeord som skrives inn i det enkle søket MÅ være tilstede for en person.

Les mer om endringene og lenker til søkeskjemaene her http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/174256-velkommen-til-vaar-beta-server/

Vi er veldig interessert i at så mange som mulig tester funksjonalitet og ser etter feil i dataene (særlig feilplassering av navn og stilling). Meld disse til oss i forumet for beta-testing: http://forum.arkivverket.no/index.php?/forum/47-betatesting/