Gå til innhold
Arkivverket

Anders Olsson fra Tanum i Bohuslen, men finner ham ikke


Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Her er ennå en svenske som har blitt borte. Jeg kan ikke finne ham i Tanum. Er det noe jeg har oversett?

 

 

Anders Olsson, født 27. (28) november 1761 i Tanum. Død 25. november 1830 i Strømstad, Bohuslän, Sverige av ”Colic”, 69 år og 2 dager gammel. Begravet 3. desember samme år. Anders Olsson flytta til Strømstad i 1793. Her ligger det et tillegg på en seddel med følgende tekst: "Drängen Anders Olsson fødd uti Tanums församling ömnar at träda i Ächte med Pigan Gunnil Olsdotter i Strömstad. Han läsen i bok ock förstår enfaldigt sina Christendoms stycken. Han har brukat sina salighets medel och upfört sig ärligt och vet jag intet av Hans sida för det tiltänkta äktenskapet. Tanum d. 11. Oct. 1793. G. Brunius." Anders hadde mange yrker. I 1796, 1799 og 1800 kalles han Skredder. I 1804 og 1805 var han Ringer (Den som ringte bl.a. til gudstjeneste). I 1808 og 1810 står det ”Waktkarl” og ”Statsvägtare”. Anders og Gunnil eide del i hus 21 i 2 roten 1800-1802.

 

 

Gift 26. desember 1793 i Strømstad, Bohuslän, Sverige med Gunilla Olsdotter, født 1. oktober 1772 i Strømstad, Bohuslän, Sverige. Død 1. januar 1835 samme sted av ”Rödsot”, 62 år gammel.

 

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

hei Torbjørn

 

når en dør den 25. og er 69år og 2 dager så kan en ikke være født den 27. og så videre den eneste Anders som er født i november 1761 i tanum,er født av en ugift kvinne med navn:Anna Andersdotter,fars navn er hans olsson.Anders er født 15.og døpt 22.nov.

 

 

Mvh

finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen. Nja, ikke alltid så lett å gå etter alderen ved begravelsen, for mange visste vel knapt når de egentlig var født. Men det som er sikkert er at han heter Anders Olsen. Jeg forstår ikke dette.

 

 

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Olsson levde 69 år enligt notisen i dödboken (Strömstad C:3 s 759).

Det är Glasmästare Sahlbergs Fl. Anna Barbara som dör 2 dagar gammal. Det står på raden nedanför.

 

Om du följer Anders bakåt i husförhörslängderna i Tanum från utflyttningen 1793 till 1761 så bör du tillslut hitta honom med föräldrarna.

Alternativt följ dom tänkbara Anders som föds 1761 fram till 1793 i Tanum och se vem som flyttar till Strömstad.

Återkommer om jag hittar mer om honom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Da har jeg spadd meg gjennom de aller fleste husforhørslengdene uten å finne så veldig mye. Jeg fant i 1782 osv.
Drengen På Anrås Lillegården Anders Olsson, født 1761 til Tegneby i 1789.
Ellers er det dårlig. Det kan tyde på at den Anne Andersdotter nevnt ovenfor får et barn til i 1767 med en Olof Eriksson. Men dette er det jeg vet.

 

Mvh. Torbjørn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
  • 2 år senere...

Hei, ser denne tråden er gammel, men har du funnet ut mer om Anders Olsson? Ingri Marie Andersdotter - hans datter er min 2xtipp. Stopper opp for meg også.

mvh JanR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det har jeg desverre ikke. Denne nøtta er ikke lett. Men da er vi i familie da jo. Hvordan kommer du inn i rekka. Med hvilken datter???

 

Mvh. Torbjørn Steen-Karlsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Legger ved to bilder. Det ene forklarer anerekkefølgen til  Anders Olsson > Ingrid Marie Andersdotter > Charlotta Olsdotter osv. I bibelen har Engri Marie skrevet  om Johannes og Hans  som er to av hennes sønner.

ref. til Ingrid Marie Andersdotter. 

Strömstads kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/GLA/13509/C/3 (1787-1859, bildid: C0042315_00134, sida 243

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0042315_00134 

Hvordan er din anerekke?
Håper vi klarer å knekke nøtten en gang.

Mvh Jan

aner.jpg

bibel.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, dette er totalt ukjent for meg. Du skriver her at Ingrid Marias datter Charlotta ble født i 1847 og at hun er datter av en Olof Hansson, født 1809. I denne perioden var jo hun gift med Olof Nilsson, født 1820 som hun ble gift med 3. november 1844 i Strømstad. De får sønnene: Carl Johan i 1846 (som er min oldefar), og Anders Otto i 1847 som har masse etterkommere i Sverige.

 

Kan Ingrid ha fått en datter mens hun var gift? Eller er det samme Ingrid Maria?

Fantastisk at du har bibelen her, men min Ingrid Maria fikk datteren Augusta utenfor ekteskap i 1835 og ingen sønn Hans i 1842.

 

4.   Olof Nilsson, født 28. juni  1820 på Øvre Eigst, Skee socken, Bohuslän, Sverige.[1] Døpt 30. juni samme år i Skee. Faren kalt fisker. Død 16. september 1881 i Strømstad, Bohuslän, Sverige.

     

      Gift (2) 31. desember 1854 i Strømstad, Bohuslän, Sverige med Anna Lisa Michaels- dotter, født 16. juli og døpt 18. juli 1824 i Skee socken, Bohuslän, Sverige. Død 9. desember 1884 i Strømstad, Bohuslän, Sverige. (Datter av torpare Michael Hansson[2]. Gift 25. mai 1823 i Hogdahl, Bohuslen med Cathrina Larsdotter, født 1798.) Etterkommere, se tillegg nr.

      Barn, A-F.

      A.  Johan Gotthelf Olsson, født 17. august 1855 i Strømstad.

      B.  Karl Alfred Olsson, født 24. juni 1857 i Strømstad.

      C.  Maria Christina Olsdotter, født 16. januar 1859 i Strømstad.

      D.  Mathilda Charlotta Olsdotter, født 22. mars 1861 i Rote 1, no. 21, Strømstad.

      E.  Nils Theodor Olsson, født 16. september 1861 på Utsikten, Strømstad.

      F.  Augusta Fredrika Olsdotter, født 10. mai 1867 i Strømstad.

           

Arbetskarlen Olof Nilsson, född 1820-08-28

Hustrun Ingrid Maria Andersdotter, fødd 1810-08-13

Hans styvbarn Ottilia Maria, f. 1838-01-21

                    Carl August, f. 1840-12-21

Sonen Carl Johan, f. 1846-05-25[3]

 

Gift (1) 3. november 1844 i Strømstad, Bohuslän, Sverige med

Ingrid Maria Andersdotter, født 13. august 1810 i Strømstad, Bohuslän, Sverige. Død 21. august 1853 samme sted.

Ingrid Maria hadde minst 5 barn før ekteskap, A-D:

A.  Andreas, født 26. november 1830 i Strömstad. Død 2. januar 1831 samme sted. Mor: Inger Maria Andersdotter, 19 år. Far: ukjent.

B.  Augusta Elisabeth, født 26. mars 1835 i Strømstad. Moren kalles her Ingrid Maja Andersdotter, som nok må være ovennevnte Ingrid Maria. Far: ukjent.

C.   Ottiliana Maria Olausdotter, født 21. juni 1838 i Strømstad, Bohuslän, Sverige.[4] Far: Drängen Olaus Skog. Gift 23. juli 1863 i Strømstad, Bohuslän, Sverige med skomaker Anders Amundsson Strømholm, født 27. desember 1834. Etterkommere, se tillegg nr.

D. Carl August (Nilsson?), født 21. desember 1840 i Strømstad, Bohuslän, Sverige.[5] Far: ukjent. Skal ha flyttet til Gøteborg i 1866.

E. Eva Fredrika, født 15. mars 1843 i Strømstad, Bohuslän, Sverige.[6] Far: ukjent. Død 24. mars 1843 samme sted, 18 dager gammel.

 

Barn mellom Olof og Ingrid Maria, 1-2.

1.   Carl Johan Nilsson, født 25. mai 1846 i Strømstad, Bohuslän, Sverige.[7] Død 10. mai 1935 på Haugsten (nordre), Borge, Østfold.

2.  Anders Otto Olsson, født 12. november 1848 i Strømstad, Bohuslän, Sverige.[8] Død i Gøteborg. Maskinist på en av ”Bohuslenska kustens båtar” som gikk mellom Göteborg og Oslo, og Christina vasket på samme båten. Slik traff de hverandre. Forlovet med Christina Christiansdotter, født 24. mars 1824 i Skee socken, Bohuslän, Sverige. Ikke gift. (Uekte datter til Anna Britta Hansdotter Treje, 27 år. Far ukjent.).

 

[1] Moren kalles da Margareta Andersdotter. Det er også skrevet 28. august som hans fødselsdato.

[2] Gift i Hogdahl, Bohuslän 25. mai 1823.

[3] Strömstads husförhörslängd AI:II, sid 84 under No 20 ½. Svarbrev fra Landsarkivet i Göteborg 7. februar 1979 til min far Victor Steen-Karlsen ifølge et spørsmålsbrev han sendte  26. januar samme år.

[4] Faddere: Gustav Nilson, Carl Peter Dahlholm, Brita Maja Nilson, Helena Maria Lagerberg.

[5] Faddere: Kyrkvärden Jsh. Hson Kron, Anna Margareta Haglund, Barbara Johanna Lagerberg.

[6] Faddere: Swen Olsson, Anna Maria Sandberg, änkan Britta Lagerberg.

[7] Faddere: Murare Aron Anderson Hellberg, Andreas Anderson, Johan Backlund, pigan Hedda Jönsdotter.

[8] Faddere: Anders Longbäck, Brita Stina Lagerberg, Peter August Sandberg, Nora Mathilda Berg.

 

Mvh. Torbjørn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Obs, Obs eller tusen takk , det kan neppe være samme Ingri Maria.

Det virker som jeg har sporet av på foreldrene til min Ingri. Tilbake til tegnebrettet og det er godt jeg ikke har talt timer. 

Jeg får sjekke mer ut det andre alternativet jeg hadde den gangen og forlot. Anders Anderson Rød i Lommeland.
Hva kan jeg si, Oj, Oj Oj men tusen takk😲

Da skal jeg prøve på min Anders xxxxxxx, lykke til med din.

Mvh JanR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.