Gå til innhold
Arkivverket

Simon Johannessen fra Ås/Frogn


Renate Gulbrandsen
 Del

Recommended Posts

Hei, en av mine aner, Simon Johannessen, ble i 1807gift med Ingeborg Hansdatter i Frogn. Han bodde da på gården Stubberud. Året etter fikk de sønnen Johannes, og i 1809, 1815 og 1822 kom hhv. Hans, Karen og Maria, de tre siste født på en plass under prestegården Syverud. I 1849 dør Simon, 68 år gammel. Dette er det eneste jeg vet om ham. Det finnes ingen Simon Johannessen i Akershus i 1801. Det er ingen gutter med lignende navn som ble døpt rundt 1781 (som ut fra dødsår og oppgitt alder må være fødselsåret) i sognet, og ei heller har noen blitt konfirmert i årene rundt 1795. Min konklusjon er at han må ha vært innflytter, men hvorfra? Gjennom et søk i FT1801 finner jeg fem karer i riktig alder (1777-1783), og fire av dem er ugifte (Simon var ungkar da han giftet seg med Ingeborg). Disse kandidatene er Simen Jonsen fra Romedal i Hedmark(14mil unna), Simen Johnsen fra Søgne i Vest-Agder (29mil), Simon Jonssen fra Selbu i Sør-Trøndelag (54 mil) og Simen Jonsen fra Orkdal i Sør-Trøndelag (50mil). De befinner seg alle relativt langt fra Frogn, med andre ord, og ingen av dem heter Johannessen.

 

Dersom jeg søker etter Simen/Simon Johannessen/Johansen i samme aldersgruppe, finner jeg ingen. Med litt videre aldersparametre finner jeg åtte ugifte menn (f. 1773-1788), syv fordelt over Nordvestlandet og Finnmark, og én i Christiania: Simon Johanesen, en 13 år gammel gutt som bor med sin mor, som er enke etter høkeren Johannes Simonsen.

 

Problemet mitt er at jeg ikke aner hvilken Simon som er "min" - de fleste kandidatene hadde enten ekstremt lang reisevei, og/eller hadde for korte navn (ser at Jonsen kan bli Johansen og Johansen Johannessen, men Jonsen Johannessen?), og den kandidaten jeg finner mest sannsynlig ut fra navn og fødested, er for ung ut fra alderen "min" Simon offisielt hadde da han døde (en differanse på 7 år).

 

Er det noen som kjenner til dette tilfellet, eller har noen gode strategier for å finne den rette?

 

Veldig takknemlig for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt: Johansen kan bli Johannessen, og brukes ofte om hverandre, liksom Johan og Johannes ofte brukes på samme mann. Jonsen = Johansen har jeg derimot mindre tro på. Kan i hvert fall ikke huske å ha støtt på det.

 

Når det gjelder Simon Johannessen, så finnes også den muligheten at han kan være uteglemt fra tellingen. Jeg har 3 anefamilier som er uteglemt i 1801 forskjellige steder i landet, bl.a. i Ås. Før den muligheten evt. avskrives, ville jeg ha forsøkt å sett nærmere etter konfirmasjonen hans i Ås, gjerne helt opp til da han giftet seg, siden noen var sent ute; og/eller se om du kan finne ham i militære ruller fra den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt: Johansen kan bli Johannessen, og brukes ofte om hverandre, liksom Johan og Johannes ofte brukes på samme mann. Jonsen = Johansen har jeg derimot mindre tro på. Kan i hvert fall ikke huske å ha støtt på det.

 

Når det gjelder Simon Johannessen, så finnes også den muligheten at han kan være uteglemt fra tellingen. Jeg har 3 anefamilier som er uteglemt i 1801 forskjellige steder i landet, bl.a. i Ås. Før den muligheten evt. avskrives, ville jeg ha forsøkt å sett nærmere etter konfirmasjonen hans i Ås, gjerne helt opp til da han giftet seg, siden noen var sent ute; og/eller se om du kan finne ham i militære ruller fra den tiden.

 

Takk for svar :-)

Mener å ha vært borti at Jon er blitt Johan i etternavn, men har ingen konkrete eksempler, og er helt enig i at det er en usannsynlig forvansking.

Jeg har gjennomgått alle konfirmasjoner i perioden 1785-1807, og han er ikke å finne. Det er forøvrig ingen potensielle søsken blant faddere for de fire barna Simon og Ingeborg fikk, og dette kan jo også være et tegn, om ikke bevis, på tilflytting?

Er det riksarkiv eller statsarkiv som har ansvar for de militære rullene? Jeg tilhører beklageligvis den generasjonen slektsforskere som ikke er vant med å forlate dataskjermen i letingen etter slekta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Renate.

 

jeg håper ikke jeg tar fra deg gnisten ved å fortelle at vi er noen slektsforskere som har erfart at presten i Ås, akkurat i den tida du leter, ikke er helt til å stole på. Hans innføringer har medført mange, mange timers ekstra slektsforsking. I noen tilfeller har jeg klart å koble riktig, andre har mått ligge pga stor usikkerhet. Skifter og militærruller er i særdeleshet det som jeg har brukt i tillegg til kirkebøkene. Militærrullene for område befinner seg i Statsarkivet i Oslo. Jeg følger tråden din, i håp om at du får gjennomslag eller blir tipset om andre alternative kilder som kan gi suksess.

 

I mitt verste tilfelle kan det synes at presten bruker tre forskjellige patronym på det jeg tror er en og samme person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også gått igjennom kirkebøkene for Ås og Nesodden, samt Frogn bygdebok og har ikke funnet noen indikasjoner på at Simon er fra dette distriktet.

Når jeg søkte i 1801 tellingen, så fant jeg en Simon, 19 år gml på gården Krogstad i Eiker .

 

Kanskje en kandidat å undersøke nærmere!

 

Tusen takk :-)

Dette ser spennende ut, og Eiker er jo, rent geografisk sett, ikke så usannsynlig, og her er jo fullstendig aldersmatch! Skal gå ham nærmere etter i sømmene, så får vi se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Renate.

 

jeg håper ikke jeg tar fra deg gnisten ved å fortelle at vi er noen slektsforskere som har erfart at presten i Ås, akkurat i den tida du leter, ikke er helt til å stole på. Hans innføringer har medført mange, mange timers ekstra slektsforsking. I noen tilfeller har jeg klart å koble riktig, andre har mått ligge pga stor usikkerhet. Skifter og militærruller er i særdeleshet det som jeg har brukt i tillegg til kirkebøkene. Militærrullene for område befinner seg i Statsarkivet i Oslo. Jeg følger tråden din, i håp om at du får gjennomslag eller blir tipset om andre alternative kilder som kan gi suksess.

 

I mitt verste tilfelle kan det synes at presten bruker tre forskjellige patronym på det jeg tror er en og samme person.

 

Hei, Henning!

Dette var nedslående lesning - noen burde reist tilbake i tid og gitt presten en kilevink! Mon tro om han var for opptatt med å speide etter himmelske hærskarer til å skjøtte jobben sin skikkelig? :P Ekstra ille blir det fordi det da kan forklare hvorfor jeg sitter dønn fast med en annen fra Ås (som ifølge tippoldefars memoarer skal ha hatt forbindelser til Polen, og som var en av hovedgrunnene til at jeg som 15-16-åring begynte å rote rundt i digitalarkivet...). Argh...

 

Men flott at du sier ifra - da vet jeg jo at det er et problem med kildene :-)

Får ta meg en tur til Sognsvann i løpet av advent - kanskje jeg finner gull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Renate.

Siden jeg har lånt noen bygdebøker fra Ås, så tenkte på saken din.

 

Henning Andersen skrev 22 November 2011 - 02:41 AM:

Hei Renate.

jeg håper ikke jeg tar fra deg gnisten ved å fortelle at vi er noen slektsforskere som har erfart at presten i Ås, akkurat i den tida du leter, ikke er helt til å stole på. Hans innføringer har medført mange, mange timers ekstra slektsforsking

Først, så vil jeg nevnte at selv om innførselen i kirbøkene for Ås kan være dårlig og Simon ikke skulle stå oppført der, så tror jeg ikke at han også

ville være uteglemt i tellingen for 1801 i Ås.

 

Jeg har selv svært mange forfedre i dette distriktet og tror ikke at Simon ville vært uteglemt i 1801 tellingen også.

 

 

Vel, i Ås bygdebok bind I side 135 under Syverud, på plassen Skaug, så er din ane notert som f. ca. 1780.

Bygdebokforfatteren har heller ikke klart å plassere Simon (Simen) Johannessen.

 

Simon sin hustru, Ingeborg ble døpt 16/5 1785 i Froen

Da tror jeg dette er "din" Ingeborg i på Røed gård i Frogn, år 1801.

 

Ås bygdebok nevner Ingeborg sin far, som Hans Larsen Dammen, under Tomter.

 

Fra Frogn bygdebok side 197-198, så står dette:

 

SØNDRE DAMMEN

Bnr. 7 og 9.

Husmenn.

Karl Andersen var husmann her ca. 1750. Han var g.m. Anne Svendsdtr.

som var mye eldre enn ham.

Hun døde 80 år gl. i 1759, og samme året giftet Karl seg med enken Kari Ambjørnsdtr. Oppegård. Selv døde

Karl 50 år gl. i 1766.

Da hadde allerede Hans Larsen 1725—86 overtatt plassen.

Han var også gift to ganger: 1. med Anne Jakobsdtr. fra Gloslibråten, d. 48 år gl. i 1773.

Barn: Kari, og 2. med Kari Tøgersdtr. Hønserud;

barn: Maria, Hans, Johanne og Ingeborg.

Han holdt 2 kuer og 7 sauer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Det er ingen innføringer for døpte i denne kirkeboken fra 8 mars 1778 og frem til neste

kirkebok starter i 1780, og når man kikker på de første sidene og datoene i denne så er

det en del frem og tilbake i kronologien. Ser ut til at dette er ført i etterkant, kanskje

etter hukommelse med hva det kan føre med seg av uteglemmelser og feil.

 

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har så rett, Espen. Dette kan du.

Nå er jeg ikke sikker på om Renate har funnet Simon konfirmert i distriktene rundt, men jeg har ikke funnet noe.

Nå, jeg kan jo ha oversett han helt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde det jammen skjedd saker og ting siden sist! :lol: Flott at du har funnet Ingeborg for meg, Cathrin - med et så vanlig navn som hennes, hadde jeg avskrevet henne som bare nok et problem inntil videre, så det er godt å få henne frem i lyset :-)

 

Skal lete litt rundt i nabosognene, men ihvertfall rimelig sikker på at han ikke er konfirmert i Ås etter å ha finlest konfirmasjonslisten, så da er jo sjansen for at han skulle vært døpt der, men uteglemt, svært liten.

 

Simon fra Krogstad i Eiker var dessverre feil fyr - han ble tydeligvis gift i hjemsognet i 1809.

 

Får se om jeg kan eliminere flere kandidater!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Da dumpet jeg over en kilde som forteller hvor Simon kom fra.

 

En fortegnelse over svenske personer i en ekstrarettsprotkoll, nr. 6:

Min lenke

 

Å, nå gjorde du meg lykkelig!

Har problemer med å lese en del av ordene - "Simon Johannesen, (levet?) i pladsen under Gaarden Syverud i Aas ? ?. 52 Aar gl: fød i Holmedahls (prestegjeld?) og opholdt sig her i Landet i 21 Aar. Han er gift (?) med et ? ?, med hvilken han har ? ? ? barn"

 

Kan noen med litt bedre øyne for gotisk håndskrift enn meg hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6. Simon Johannesen, boende i Pladsen under Gaarden Syverud i

Aas Præstegjeld, 32 Aar gl: , Fød i Holmedahls Præstegield, og

opholdt seg her i Landet i 21 Aar. Han er gift

med et norsk Fruentimmer, med hvilket han har avlet et

Barn

 

Hyggelig å kunne hjelpe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simon var boende i pladsen .. og han var gift med et ............. fruentimer med hvilket han har avlet et barn. (Om det er flere, skrives det et tall, ser jeg på de andre.)

 

Det ble visst dobbelt. Ordentlig morsomt å se at noen har sånne funn. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fruentimmer er et vidunderlig ord! Ser for meg at det blir noen kvelder med ArkivDigital her i gården de nærmeste dagene :-)

Tusen takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Har lett gjennom alle sognene i Årjäng på leting etter Simon - jeg gikk over fødsels- og dåpsbøkene for Holmedal kirke i en femårsperiode, og ingen kandidater viste seg, hverken der eller i omlandet, foruten i I Västra Fågelvik, nabosognet i i sydvest, hvor jeg fant en Simon Johansson født 10. mai 1781 på Båstnäs. Foreldrene var soldaten Johan Rasmusson Båtsman (f. 1746) og Karin Hallstensdotter (f. 1738), og de hadde fra før av datteren Maria (f. 1773) og sønnen Olof (f. 1778). Simon kalte to av døtrene sine Karen og Maria, så dette ser meget lovende ut! Synes det er litt underlig at han skal ha holdt hus i Norge i 21 år - da burde han jo dukket opp i FT1801? Ettersom faren var soldat, er det ikke usannsynlig at de flyttet en del rundt - jeg kan f.eks. ikke finne de to andre barnas fødsler i Västra Fågelvik, men nå har jeg i det minste kommet et ledd lengre bakover, takket være god hjelp fra dere alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simon kalte to av døtrene sine Karen og Maria, så dette ser meget lovende ut! Synes det er litt underlig at han skal ha holdt hus i Norge i 21 år - da burde han jo dukket opp i FT1801?

 

Ja, jeg la også merke til det, men så kan det jo forholde seg, slik jeg nevnte tidligere, at han kan ha blitt uteglemt fra tellingen. Jeg stammer selv en hel familie fra Ås som er uteglemt. Det er bare en bror fra søskenflokken som sees, og han var i tjeneste på en nabogård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.