Gå til innhold
Arkivverket

Fredrik Georg Adler Knutzon Glückstd


Tarald O Koller
 Del

Recommended Posts

]Fredrik Georg Adler Knutzon Glückstd f 4 feb 1872 i Kristiansund.

Han ble gift med Anna Margrethe Ødegaard f. 1869 i Kristiania. Fredrik Glåckstad var forretningsmann i Oslo før han giftet seg. Da bodde han i Farmandsgt i Oslo.

Ved folketellingen i 1940 bor de i Mogens Thorsens gt 1 og han står der som skipsfører.

I 1945 er Anna Glückstad på samme adresse men da som enke.

Jeg vet at Anna Glückstad sin niese på 80 tallet donerte et større pengebeløp til Redningsselskapet og fikk en båt oppkalt etter en onkel av seg som ble borte eller døde på sjøen.Båten fikk navnet RS Adler. Den eneste med tilknytning til familien med navn Adler er Fredrik Glückstad. Jeg har søkt i registre over krigsseilere men ikke funnet noen der, Heller ingen gravplass i Oslo.

Har heller ikke funnet når de ble gift.

Håper noen kan hjelpe meg.

 

Tarald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene til Fredrik Georg var kjøpmann i Kristiansund, Nicolay Henrik Knudtzon Glückstad 1840- og Caroline Sophie Clausen 1846-. Nicolay Henriks foreldre var Fredrik Georg Adler Glückstad 1804-1851 og Anne Dorph Simers 1808-1875.

 

Jeg har ikke funnet Adler-navnet lenger tilbake i familiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt interessant å lese hva Store Norske Leksikon skiver om Adler lenke. Legg merke til

stiftamtmann i Kristiansand, Frederik Georg Adeler (1736–1810)
.

 

Det er faktisk mange Glückstad i Kristiansand S. samtidig. Understrekning gjort av meg. (Samt en god del i Østfold).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje for nær i tid å spørre etter navnet på niesen av Anna Glückstad, var det datteren til noen av Annas egne søsken, eller var det en niese som Anna var "inngiftet" tante til i Glückstad-familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje for nær i tid å spørre etter navnet på niesen av Anna Glückstad, var det datteren til noen av Annas egne søsken, eller var det en niese som Anna var "inngiftet" tante til i Glückstad-familien?

 

 

Niesen hette Ruth Opsahl og var datter av Annas søster Louise Ødegaard gift med John Opsahl. Siden skilt.

 

Tarald O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På redningsselskapets nettsider finner jeg omtale av redningsskøyta RS "Ruth Opsahl", klasse: Adelerklassen:

 

RS 105 "Ruth Opsahl"

Klasse: Adeler-klassen

Stasjon: Bodø Status: Normal operasjon

 

 

Se: http://www.redningsselskapet.no/Redningssk%C3%B8ytene/V%C3%A5re+fart%C3%B8y/RS+105+%22Ruth+Opsahl%22.499.cms

 

Fra wikipedia: http://no.wikipedia.org/wiki/RS_%C2%ABRuth_Opsahl%C2%BB

 

 

RS 105 «Ruth Opsahl» er ei redningsskøyte som ble bygget for Redningsselskapet i 1989 ved West Products AS i Måløy. Skøyta ble finansiert ved at frk Ruth Opsahl donerte en hel bygård i på Torshov i Oslo til Redningsselskapet. Dette er den hittil største gaven gitt av en enkeltperson i selskapets historie.

 

Opprinnelig bar skøyta navnet «Ruth», det ble skiftet navn til Ruth Opsahl i 1995 etter en forlengelse fra 48 fot til 52 fot.

 

Jeg ser også at andre redningsskøyter er av klasse Adeler-klassen:

 

http://www.redningsselskapet.no/Redningssk%C3%B8ytene/V%C3%A5re+fart%C3%B8y/RS+106+%22Skuld%22.769.cms?vis=10

 

http://www.redningsselskapet.no/Redningssk%C3%B8ytene/V%C3%A5re+fart%C3%B8y/RS+102+%22Askerb%C3%A6ringen%22.149.cms

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På redningsselskapets nettsider finner jeg omtale av redningsskøyta RS "Ruth Opsahl", klasse: Adelerklassen:

 

RS 105 "Ruth Opsahl"

Klasse: Adeler-klassen

Stasjon: Bodø Status: Normal operasjon

 

 

Se: http://www.redningsselskapet.no/Redningssk%C3%B8ytene/V%C3%A5re+fart%C3%B8y/RS+105+%22Ruth+Opsahl%22.499.cms

 

Fra wikipedia: http://no.wikipedia.org/wiki/RS_%C2%ABRuth_Opsahl%C2%BB

 

 

RS 105 «Ruth Opsahl» er ei redningsskøyte som ble bygget for Redningsselskapet i 1989 ved West Products AS i Måløy. Skøyta ble finansiert ved at frk Ruth Opsahl donerte en hel bygård i på Torshov i Oslo til Redningsselskapet. Dette er den hittil største gaven gitt av en enkeltperson i selskapets historie.

 

Opprinnelig bar skøyta navnet «Ruth», det ble skiftet navn til Ruth Opsahl i 1995 etter en forlengelse fra 48 fot til 52 fot.

 

Jeg ser også at andre redningsskøyter er av klasse Adeler-klassen:

 

http://www.redningsselskapet.no/Redningssk%C3%B8ytene/V%C3%A5re+fart%C3%B8y/RS+106+%22Skuld%22.769.cms?vis=10

 

http://www.redningsselskapet.no/Redningssk%C3%B8ytene/V%C3%A5re+fart%C3%B8y/RS+102+%22Askerb%C3%A6ringen%22.149.cms

 

 

 

 

Grethe

 

Det er riktig. Imidlertid donerte hun en større sum senere. Det dekket nok ikke hele byggesummen men var stor nok til at hun kunne

bestemme navnet til RS Adler. Båten ble bygget i 1990 iflg informasjon jeg har fått fra Redningsselskapet.

 

 

Tarald O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig. Imidlertid donerte hun en større sum senere. Det dekket nok ikke hele byggesummen men var stor nok til at hun kunne

bestemme navnet til RS Adler. Båten ble bygget i 1990 iflg informasjon jeg har fått fra Redningsselskapet.

 

 

Tarald O

 

Finner ikke RS Adler omtalt på Redningsselskapets nettsider. Er den fremdeles i tjeneste eller tatt ut av tjeneste/solgt? Jeg lurer litt på hva Adeler-klasse betyr.

 

Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ad #3: Hvor navnet Adler kommer fra er fortsatt et problem. Jeg har funnet dåpen til Fredrik Georg Adeler GLÜCKSTADT (lege) som viser seg å være i Akershus slottsmenighet i Garnisonsmenigheten lenke. Da kalles han bare Georg Fredrik - og ikke Adler.

 

Faren, Thomas Holter Glückstad 1771-1818 var jurist, offiser, kammerråd endelig grosserer i Christiania. Moren Wencke Elisabeth von der Lippe var født 1771 i Bergen og døde i 1832. Navnet Adeler/Adler synes ikke å finnes i von der Lippe-slekten hverken her eller i Tyskland hvor navnet kommer fra.

 

Jeg har imidlertid sett mange eksempler på at en supplerte med andres slektsnavn kanskje "for å gjøre det litt finere" eller som en ren honorær vinkling, gjerne fra en familievenn eller fadder. Dette var mere vanlig på tidlig 1700-tall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ikke RS Adler omtalt på Redningsselskapets nettsider. Er den fremdeles i tjeneste eller tatt ut av tjeneste/solgt? Jeg lurer litt på hva Adeler-klasse betyr.

 

Grethe

 

 

 

Jeg har fått datablad om RS Adler fra Redningsselskapet men fikk ikke lagt det ved som vedlegg. I søket etter hva som skjedde med Fredrik Glückstad ringte

jeg Redningsselskapet. Da fikk jeg vite at RS Adler har skifet navn. Tenkte egentlig ikke på å spørre etter det nye navnet.

Jeg venter fortsatt på at noen ksn gi svar på hvor Fredrik Glückstad ble av,

 

Tarald O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norges skibsførere 1933-35, utgitt 1935:

 

Fredrik Glücksted, Oslo, f. 4-2-1872 i Kristiansund. Til sjøs 1888 med s. "Prince Leopold" av Drammen, tilh. Kiøsterud & Sønner. Styrm.eks. 1891 i Drammen og skibsf.eks. 1894 i Oslo. Styrm. bl.a. med bk. "Premier" og "Prince Charlie". Blev i 1898 fører av d. "Lionel" (1600) av Oslo, tilh. O.Mohn. Har senere ført d. "Klar" av Oslo og d. "Barbro" av Sarpsborg. Sluttet sjøen i 1904. - Senere en tid forretningsmann. Nu gårdeier i Oslo. - Gift.

 

Aftenposten 4.mars 1941, anmeldte dødsfall 3.mars: Fhv. skibsfører Fredrik Georg Adler Glücksted, f.1872.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norges skibsførere 1933-35, utgitt 1935:

 

Fredrik Glücksted, Oslo, f. 4-2-1872 i Kristiansund. Til sjøs 1888 med s. "Prince Leopold" av Drammen, tilh. Kiøsterud & Sønner. Styrm.eks. 1891 i Drammen og skibsf.eks. 1894 i Oslo. Styrm. bl.a. med bk. "Premier" og "Prince Charlie". Blev i 1898 fører av d. "Lionel" (1600) av Oslo, tilh. O.Mohn. Har senere ført d. "Klar" av Oslo og d. "Barbro" av Sarpsborg. Sluttet sjøen i 1904. - Senere en tid forretningsmann. Nu gårdeier i Oslo. - Gift.

 

Aftenposten 4.mars 1941, anmeldte dødsfall 3.mars: Fhv. skibsfører Fredrik Georg Adler Glücksted, f.1872.

 

Mange takk så mye for hjelpa. Det sparte meg for en del leting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.