Gå til innhold
Arkivverket

Ønske om digitalbilde fra Oslo statsarkiv


Rune Roalkvam
 Del

Recommended Posts

Jeg skulle gjerne fått avfotografert et bilde fra et fangealbum som er på statsarkivet i Oslo. Tom Larsen har registert disse på Digitalarkivet. Det gjelder bestefar til en bekjent av meg. Selv er jeg nesten aldri i Oslo, så jeg håper at en av de "faste kundene" på arkivet kan hjelpe meg!

 

Christiania Politikammer, Kriminalavdeling, Rekke I, Album nr 1 til 5 (1885-1899).

Fotonr. 5518 Thorbjørn Nilsen alias "Bjørn" Album I-5 (med speil)

Muligens samme person, samme kilde: Fotonr. 1648 Thorbjørn Nilsen, Album I-1

Men det er også en eldre person ved samme navn, "vår" mann er født 1879, først innsatt 1895. Han hadde aliaset "Bjørn", så jeg regner med at det er rett person, selv om side 5 bind I er tidlig i perioden 1885-99 for en kar som først ble satt inn 1895.

 

Det ligger et lite bilde av ham (vedlegg) i et annet fangefotoregister (Akershus 1901-10) på Digitalarkivet, som det går an å sjekke med om det er samme person, jeg skulle gjerne hatt det eldste bildet av ham.post-910-0-60660100-1322809334_thumb.jpg

 

Bilde® kan sendes runedylan(a)gmail.com

 

Håper noen har tid til dette!

 

Rune Roalkvam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rune

 

Arkivet tillater ikke at brukerne fotografere fra fotoalbumene, men du kan bestille kopi fra statsarkivet i Oslo

bare oppgi hvilket album-nr/side eller fotografi-nr og navn.

tar ca 3-4 uker.

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rune

 

Arkivet tillater ikke at brukerne fotografere fra fotoalbumene, men du kan bestille kopi fra statsarkivet i Oslo

bare oppgi hvilket album-nr/side eller fotografi-nr og navn.

tar ca 3-4 uker.

 

Tom

 

Hei, Tom: Veldig bra med de fangealbumene.

 

Fins det flere tilsvarende som ikke er scannet og lagt ut digitalt enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Erling

 

Ingen av fotoalbumene er scannet og lagt ut av arkivet,

Det er mange fotoalbum som jeg ikke har laget noe register på(jeg er nettopp ferdig med et nytt album fra Chr. Politikammer,Kriminalavd, Rekke I(nr.7,1901-02) som ikke er på digitalarkivet ennå.)

Det finnes flere fotografier/serier i arkivene etter Botsfengslet og Chr. Politikammer,

bl.a: Botsfengslets-fanger, Chr.Politikammer: Rekke I går opp til ca 1928, Rekke II og på prostituerte, men dette er etter 1900.

Norsk Rettsmuseum i Trondhjem har 13 album fra Chr. Politikammer (1860-1910) over 9000 bilder.

Jeg regner med at de andre politi/fengsel arkivene har tilsvarende bilder.

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg vil bare innformere at jeg har i kveld sendt en oppdatert utgave av mitt navn-register på fangefotografier fra Christiania Politikammer.

nå er albumene nr 1-9 med, (ca.1885-1906) til digitalarkivet,

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier det ta lang tid før dine registreringer blir tilgjengelig på Digitalarkivet, Tom? venter i spenning. Eller ligger de ikke samme plass som de øvrige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Erling

 

Hvor lang tid Digitalarkivet bruker på å legge ut databasen varierer nok med arbeidsmengden,

sist gang jeg sendte tok det bare noen dager.

Hvis det er noen spesielle du leter etter, kan du sende meg en privat melding.

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jeg vil bare informere at jeg nå har oppdatert mitt navnregister på fotografiene fra Chr. Politikammer, Kriminalavd, Rekke I, album 1 - 12 (ca1885-1910)

den nye oppdaterte oversikten vil jeg levere på Statsarkivet i Oslo neste uke,

når den vil komme på digitalarkivet vet jeg ikke, den forrige oppdateringen har fremdeles ikke blitt lagt ut ennå.

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.