Gå til innhold
Arkivverket

Adresesbøker i Oslo 1925 - 1936


Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Karl Martin Jensen f. 1865 og hans kone Karen f. 1875 flytter til Oslo en gang mellom 1920 og 1930.

3. august 1930 melder de seg inne i 1. Baptistkirke, og i 1936 melder de flytting fra Baptistmenigheten i Oslo til samme menighet til Lillehammer.

Er det noen som har tilgang til adressebøker og som kan finne adressen deres i Oslo?

 

Mvh

Bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Hvis du kan vente til tirsdag, skal jeg svinge innom Bymuseet i Oslo, de har adressebøkene for Kristiania/Oslo (Museets kontor er stengt på mandag). Hilsen Kari Horn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo igjen! Nå har jeg vært på Bymuseet og resultatet var heller magert. Jeg fant ingen Karl Martin Jensen, heller ikke Karl M. Jensen, K.M. Jensen eller K. Jensen. Derimot fant jeg mange som bare het Karl Jensen, liste vedlegges med yrke og adresser. Jeg tok utgangspunkt i 1933 i og med at han meldte seg inn i Baptistmenigheten i 1930 og var i Lillehammer i 1936. Så sjekket jeg tilbake til 1930 og til og med 1937. Jeg tok med hjemmeboende voksne barn, konene og småbarna er aldri nevnt. Kan han ha bodd utenfor bygrensen, f eks i Groruddalen eller i Bærum, altså i Aker? Adressebøker for Aker finnes vel i Riksarkivet/Nasjonalbiblioteket.

Beklager at jeg ikke kom noe videre, men har du prøvd å kontakte 1. Baptistkirke? De har kanskje medlemslistene fra den tid.

Beste hilsener fra Kari H.

Karl Jensen.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Kari, for at du kikket i Byarkivet. Det er ikke alltid man er like heldig, og nå er jo Jensen et vanlig navn også.

Av myndige barn hadde han i 1930 Alfred, Magnus og Ragna.

Og takk, Solveig, for at du tipset meg om adressebøkene for Aker.

 

Idag ligger 1. Baptistmenighet i Hausmannsgate 22, like ved Akerselven. Nå vet ikke jeg hvor grensene til Aker gikk dengang. Kan hende de bodde i nærheten av kirken?

Han brukte nok fornavnet Martin og var vel muligens dagarbeider eller skomaker, kan jeg tenke meg.

Det er også fra 1. Baptistmenighet i Oslo jeg har fått info om når han meldte seg inn in menigheten.

 

Fra Baptismenigheten i Lillehammer hvor han flyttet:

"Jeg måtte slå opp i vår gamle protokoll for å finne Martin Jensen (han brukte fornavnet Martin). Der står han som ny medlem den 14. januar 1936. Arbeider og gift. Han kom fra Oslo første baptistmenighet.

Han døde 1. juni 1949, begravet den 9. juni. Der står han som skomaker."

 

En nøtt, dette her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo igjen! Dette ser mer lovende ut:

 

Oslo Adressebok 1930, side 596 spalte 1: Jensen, Martin, skotøiarbeider (Oliver Pedersen), Grueg 14 1. etasje.

 

En skotøyarbeider kan jo godt bli skomaker senere i livet.

 

Skotøyarbeider Martin Jensen bodde i Gruegaten 14 1. etasje i årene 1921-1930. Han var der ikke i 1920, heller ikke i 1931 og årene fremover. Så hvor var han mellom 1931 og 1936????

 

Oslo byleksikon (1987, 3. utg.): Gruegata, Tøyen, Oslo 6, fra Sigurds gate nordøstover til snuplass. Oppkalt 1879 etter vognmann Ole Grue (1782-1861). ....

 

Håper dette var til noe hjelp.

 

Mvh Kari H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var jo helt utrolig, Kari!

Tenk at du faktisk fant ham? Var Karen innført også?

 

Men rart at han ble medlem i Baptistmenigheten 3. august 1930 når han ikke finnes i adressebøkene i 1930-årene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.