Gå til innhold
Arkivverket

Hvilken by i Norge er dette gatebilde fra?


Johan Arthur Hansen
 Del

Recommended Posts

Er det noen som kan hjelpe til med å identifisere i hvilken by i Norge dette bildet er fra. Jeg ser et spesielt bygg med to tårn og med en svane eller noe lignende utforbi. Jeg hjelper en fra Canada og han sier bildet må være fra rundt 1912.

 

Mvh. Johan Arthur Hansen

post-208-0-33472400-1322847430_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at det først var snakk om Sandnes og så ble det foreslått Stavanger og derfor ble nok det skrevet som filnavn, men det er ikke i Stavanger så vidt jeg har forstått.

 

Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet er i stor oppløsning 1200 dpi, men jeg måtte redudere det til 400 dpi da det ble for stort. Det står tekst på det ene vinduet, men umulig å lese det. Takk for innspill fra Berit og Reidar!

 

Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet er i stor oppløsning 1200 dpi, men jeg måtte redudere det til 400 dpi da det ble for stort. Det står tekst på det ene vinduet, men umulig å lese det. Takk for innspill fra Berit og Reidar!

 

Mvh. Johan Arthur Hansen

 

Tror egentlig ikke det er Trondheim likevel, kanskje?

 

Har en teori om at svanen i bildet tilhører et "svaneapotek", tror dette er svanen til Svane-apotekene, så vi får google litt og sjå hvilke byer som hadde disse apotekene.

Svaneapoteket i Trondheim var visst en trebygning, så tror ikke det er der likevel?

På en måte ikke ulikt heller, men...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beine gata fekk meg til å tenke på Kristiansand, sjølv om eg ikkje er noko lokalkjendt der.

 

Lyktestolpen til høgre er ein variant som eg ikkje har sett før, men eg fann eit bilde i frå Kristiansand med det som må være same type lyktestolpe (bla deg ned til bilde som har arkivnr. 20) http://www.agderkultur.no/Gater1/side_3.htm

 

Det kan sjølvsagt være at dette er ein type lyktestolpar som finnes andre stadar.

 

Så kom eg over denne framvisninga av gamle postkort frå Kristiansand. Det bilde som kjem etter fire minutt, liknår det veldig på det bilde du har:

 

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beine gata fekk meg til å tenke på Kristiansand, sjølv om eg ikkje er noko lokalkjendt der.

 

Lyktestolpen til høgre er ein variant som eg ikkje har sett før, men eg fann eit bilde i frå Kristiansand med det som må være same type lyktestolpe (bla deg ned til bilde som har arkivnr. 20) http://www.agderkultur.no/Gater1/side_3.htm

 

Det kan sjølvsagt være at dette er ein type lyktestolpar som finnes andre stadar.

 

Så kom eg over denne framvisninga av gamle postkort frå Kristiansand. Det bilde som kjem etter fire minutt, liknår det veldig på det bilde du har:

 

mvh Egil

 

 

Kikket nå gjennom Youtube-snutten og samme bildet var med der, så fasiten er Kristiansand :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror egentlig ikke det er Trondheim likevel, kanskje?

 

Har en teori om at svanen i bildet tilhører et "svaneapotek", tror dette er svanen til Svane-apotekene, så vi får google litt og sjå hvilke byer som hadde disse apotekene.

Svaneapoteket i Trondheim var visst en trebygning, så tror ikke det er der likevel?

På en måte ikke ulikt heller, men...?

 

Svaneapoteket i Trondheim "var" ikkje; det "er"; og frå 1835 til dags dato held det til her

http://no.wikipedia.org/wiki/Fil:Svaneapoteket_Trondheim.jpg

 

Vi kan også utelukke Svaneapoteket i Ålesund; det er eit hjørnebygg i jugendstil med rundt tårn på hjørnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp Erling, tror det er X Festningsgaten/ Kongensgate, har et bilde fra 1903 derfra, er uttrolig likt.

 

Torleif

 

Litt av en by Kristiansand på denne tiden, det er jo rene storby-preget! Har googlet byen og ser at den har en gammel historie, men likevel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette krysset har eg gått mange gonger. Eg har bodd i tre år i eine gården vi kan sjå lenger oppe i gata (Bildet er teke opp Dronningens gate, i krysset med Festningsgata), og passerte her til og fra jobb kvar dag.

 

Til samanlikning: Same stad i dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen,

 

Jeg må få lov til å takke dere alle sammen for hjelpen med dette bildet som jeg fikk fra bestemora mi for ca. 20 år siden. Hun kom opprinlig fra Sandnes-Stavanger området og jeg er helt sikkert at hun aldri besøkte Kristiansand før hun og hele familien sin utvandret til Canada i 1912. Da er bildet sikkert tatt av hennes mann (min bestefar) som utvandret til Canada fra Kristiansand i 1920. Han måtte ha tatt bildet like før han reiste fra Norge og da er bildet tatt i Kristiansand av min bestefar, Halvor Halvorsen Aasland, fra ca. juli 1920.

 

Et gammelt mysterium oppløst av dere, og jeg er kjempe glad!

 

TUSEN TAKK!

 

Mvh fra Erik Aasland i Canada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.