Gå til innhold
Arkivverket

En lite flatterende beskrivelse av kapellan Frants Henrich Smidt fra 1770


Grete Singstad
 Del

Recommended Posts

Det kunne tydeligvis være tøffe karakteristikker av personer før i tiden. I Personalhistorisk Tidsskrift fra 1892 kom jeg over denne lite flatterende beskrivelsen av Frants Henrich Smidt (-1763), som var gift med Johanne Adelus Brønlund Celius (1724-1786).

 

Kilde: Personalhistorisk Tidsskrift, tredie række, 1. bind, 1892.

Series Pastorum i Skjærstad Kald. Forfattet og nedskrevet i Kaldsbogen af C.F. Hagerup 1770. Meddelt af Forstassistent Axel Hagemann.

 

Frants Henrich Smidt.

 

"Fød i Bergen af tysk Præst til Contoirets Kirke sammesteds ved Navn hr. Oldenburg. Med hans tykke Hoved og tunge Nemme slæbte man ham endelig frem til at blive Student. Han conditionerede nogen Tid udi afgagne professor Habendorps Hus, hvilken gav ham en slags Recommandation at reise med til Nordlandene, hvor han kom til Øxnæs i Hr. Celii Hus. Da denne flyttede derfra til Skjærstad i en saa svag Tilstand, vidste Hr. Smidt at insinuere sig hos Fruetimmeret, at de overtalede den svage Mand til en Gjerning, han ofte fortrød siden, nemlig at kalde ham til Capellan pro persona 1755, og blev dertil indsat Aaret derefter af hr. Provst Brun.

 

Samme Aar 1756 blev han g. m. Hr. Hans’ Datter Johanne Adelus Celius. Tungt Nemme, Dovenskab, Drikfældighed, Uenighed mellem ham og hans Hustru, kunde ikke andet end gjøre ham uduelig for Menigheden, som derved blev forsømt, fordærvet og ofte utaalmodig. Men med disse hans Laster blev der dog Tid efter anden seet igjennom Fingrer, ja da hans Svigerfader var død, blev han 1761 kaldet til residerende Capellan paa Wardøhus i Findmarken, hvor han ikke endede sit lastværdige Forhold førend hans Dage 1763.

 

Hans Enke, som manglede ikke Forstand, men Fornuft og Fromhed til at omgaaes ham, flyttede uden Børn til Bergen, hvor hun nu opholder sig.

 

Han var liden og corpulent af Person med et stort Hoved og fyldig Ansigt; af ingen Studering for sit tykke og dovne Hoveds Skyld, saa at ¼ eller ½ Times Prædiken kostede ham mange Dage at lære udenad af andres Prædikener. Hans Cathekisation gikk sjelden udenfor Spørgsmaals-Bogen.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både den arme hustru Johanne Adelus og menigheten må ha utvist stor tålmodighet med en sånn ektefelle og prest. Teksten var både livaktig og direkte, og selv om de rundt ham så i gjennom fingrene med hans levnet, har ikke Hagemann lagt fingrene i mellom i sin beskrivels av prestemannen Smidt.

 

Også i kirkebøkene kan man komme over kommentarer som ikke alltid er like positive. I 1750 ble det ikke holdt konfirmasjon i Hosanger "formedelst Ungdommens vankundighed"...

 

Hordaland fylke, Hosanger i Hosanger, Ministerialbok nr. A 1 /1 (1750-1766), Ekteviede 1765, Konfirmerte 1751, side 110.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11495&idx_id=11495&uid=ny&idx_side=-61

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070509610243.jpg

 

Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Grethe. Prestens krav til kunnskap kommer tydelig fram her. Kirkens krav til folks liv og levned har nok preget livet til mange.

 

 

Beskrivelsen av Hr. Smidt i innlegg 1 er skrevet av Christian Friderich Hagerup. Han ble prest i Skjærstad i 1761 etter Celius, og fikk nok høre mange historier om den udugelige kapellanen.

 

” I Juli Maaned 1759 kom jeg til Saltdal og blev venligen modtaget til Hus hos min gamle Lærer, Hr. Erik Werlauf, Stedets daværende Pastor. Imidlertid blev jeg af Hr. Biskopen paalagt at have Indseende med Hr. Smidt og Skjærstad Kalds Betjening.

(……) Ved Hr. Celius’ dødelige Afgang behagede det H.M. at opfylde sit allernaadigste Løfte i at kalde mig til dette Steds Pastor 13 Maj 1761, nemlig i min Alders 30de Aar. hvortil jeg af Provst Brun blev indsatt D. 25 p. T. s. A. "

 

 

Fra samme tekst av Christian Friderich Hagerup tar jeg også med følgende:

 

”Afvigte Aar 1769 holdt jeg Provstevisitas i de norde Kald af Provstiet, de søndre Kald tillod ikke Tid og Forretninger mig at besøge. Samme Aar skulde jeg ikke mer end mine Formænd gaa herfra skudfri for Naboen Jochum Schjelderups Ondskab, der vel har opført sig i al min Tid upaaklagelig i Nabolauget, men med sin tiltagne Drikfældighed bryet mig des mer i Embedet, hvorfor jeg har maattet sat ham fra Guds Bord og overgivet ham til den verdslige Øvrighed.”

 

Alkoholisme var et problem også den gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4510&idx_id=4510&uid=ny&idx_side=-17

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060620030258.jpg

 

Se nederst høyre side: " Et ugudeligt menneske som ei over 30 år har søgt guds hus eller bord..." osv, de kunne få sagt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu er det nok ikke så vigtigt i denne sammenhæng, - men alligevel:

 

Frantz Henrich Smith var, ifølge Sollieds skifter, søn af Margaretha Oldenborg og hendes første mand, som man må formode hed Smith.

 

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder sogneprest Hans David Celius' morsslekt - se debatten: Lauritz Wilchen

 

For ikke å snakke om Hans David Celius' ETTERSLEKT, som er stor i Vesterålen. Mi yngste datter hører til den (hun stammer fra en av sønnene hans).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.